• Malwa kombi smyger fram i skogen. Den har egenskaper som gör den allt mer efterfrågad. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Magnus Wallin lyssnade inte på tvivlarna. Han slog sig in på marknaden. En smidig maskin som skonar marken vid blöta var vad marknaden ville ha - efter några pionjärår. Foto: Clas-Göran Sandblom

Magnus hobby blev till allvar

Malwa sätter spår i bokslutet - inte i marken

Magnus Wallin startade tillverkning av skogsmaskiner 2009 – mot alla odds. – Allt började som ett hobbyprojekt. Sen visade det sig att många ville ha maskinen, säger han.

Många hissade varningsflagg när hans planer blev kända.

– Rent logiskt får man inte vara för eftertänksam om man drar igång ett sådant här projekt. Då ska man göra något annat. Många tyckte jag var lite knäpp som trodde jag skulle få det här i hamn. Men det måste finnas ett driv för att lyckas, säger han.

Företaget, Malwa Forrest, ligger ett stycke ut i skogen utanför Skene söder om Borås.

– Planen var att skala ner de stora tillverkarnas teknik och bygga en mindre maskin, säger han.

Första leveransen till kund kom på hösten samma år. Sedan dess har 146 maskiner funnit sina ägare.

Flaggskeppet nu är Malwa 560c – en skörare och skotare i ett.

– Att byta från skördare till skotare tar runt 20 minuter för de flesta. Rekordet är tolv minuter, säger Magnus.

Över förväntan

Den första kombimaskinen kom på Elmia Wood 2013.

– Nyligen levererade vi nummer hundra av 560-maskinen, en ren skördare.

Allt fler entreprenörer köper maskinen, vändningen kom för två år sedan.

– Efterfrågan har ökat successivt.

I år kommer tillverkningen upp i 30 maskiner.

Magnus:

– Inget jag vågade tro på för åtta år sedan.

Mer än hälften av produktionen går till entreprenörer, som är en växande skara kunder, resten köps av privata skogsägare.

Optimist

Magnus Wallin jobbade som maskiningenjör när han började fundera på att bli sin egen.

– Då besiktigade jag kranar, hissar och traverser på Ångpanneföreningen, säger han.

Magnus var ensam i företaget de två första åren.

– Det var tufft. Min pappa Helge hade erfarenhet som entreprenör. Han var väldigt kreativ vad gäller att bygga saker men såg många problem.

Pappan gick bort 2010 och fick inte vara med om hur pionjärandan och hårt arbete byggde upp kompetens och vad företaget åstadkommer i dag.

Norden har en stolt tradition i branschen, med företag som Rottne i Sverige, John Deere i Finland. Andra på marknaden är japanägda Komatsu och finska Ponsse.

Varmare och blötare

Ett mildare klimat har spelat företaget i händerna.

– Stormiga höstar och vintrar regnar det mer. Problem med markskador har rent generellt ökat. Där har vi haft tur med våra små maskiner, men det ligger även tajming bakom framgångarna, säger Magnus.

Markägare som vill ha smalare stickvägar och skonsammare gallring försöker hitta entreprenörer som klarar det.

Wallin:

– Det gynnar oss. Vi har jobbat för att skapa bättre och tillförlitligare maskiner, som går i hård skogsproduktion.

Konstruktion, montering och service sker i Skene. Svetsade och gjutna detaljer görs av underleverantörer.

– Vi färdigställer lackade ramar och hytter, som kommer från grannföretaget Berghems mekaniska på andra sidan vägen.

Teknikfylld

Maskinerna är fullproppade med hightech – den teknik som exempelvis Södra kräver, värdeaptering och kartprogram.

– Skogsbolagen har höga krav på att datorna ska ta emot jobben och kunna avrapportera. Det är för att komma in i deras logistik. Vi har samma krav på oss som leverantörer av stora maskiner.

Skördaren lägger ut ett digitalt "snöre" efter sig."

– Det visar var han kört. Trädslag och volym. Informationen går över till skotaren, som, efter snöfall till exempel, kan följa "snöret".

Frun Madeleine har stöttat hela resan. Hon och sönerna arbetar i företaget som har 18 anställda. Magnus, som numera är affärsutvecklare, tonar ner sin egen insats när han säger:

– Många runt mig har gjort att detta kunnat förverkligas.

Han framhåller att många andra duktiga medarbetare varit delaktiga. Men det är förstås Magnus som sett deras egenskaper, trott på dem och valt ut dem.

– Ända sedan starten har vi jobbat efter en slogan: "Hur svårt kan det va´? Det sättet att tänka genomsyrar allt vi gör och ger oss på.