• En nyhet inom Otrane är regummering som samtidigt genererar bidrag till VI-skogen i Afrika och Sydamerika.
  • Montern för Ren Väg lyser upp i glada färger, och Christoffer Bohman är också nöjd över företagets första insats på Load up North.
  • Barnen Hannes och Arvid var väldigt nöjda med att provsitta John Deeres parkmaskiner med mamma Anneli Jonsson. Pappa Markus Bergsten hade lite större maskiner i sikte.
  • Jonas Brännström på Anjo Mekan tycker att Load up North är en kanonmässa.
  • JCB:s nya Hydradig är bra maskin för storstäder med extra bra sikt eftersom motorn sitter under ramen, menar Roger Söderlund från GT Center.
  • Finska Killar kan inte bara effektoptimera tunga fordon - det funkar även på personbilar. Det finns alltså gott om kunder på mässan.
  • Jan Roth har i Cornuvingen ett enkelt och billigt alternativ till den traktorägare som inte vill satsa på en dyr multiskopa.
  • SLP från Övertorneå tillverkar påbyggnader för lastbilar och är specialiserade på kassettekipage. Men enligt Hans Olsson säljer man också specialbyggen åt flera gruvaktörer.
  • Säljarna Roger Bäck, Philip Wendel och Johan Östlund från Linak ser tekniska konsulter som en stor målgrupp, och kan peka på maskiner på mässan som har Linaks systemlösningar.
  • Fredrik Rigö och Mikael Nordell menar att Swecon har lyssnat på marknaden när de har tagit fram nya L60H som med sina 10,7 ton har världspremiär nu.
  • På Meet Up berättar Elisabeth Sinclair om utvecklingen kring Norrbotniabanan som hon påpekar kommer bli både miljövänlig och kostnadseffektiv.
  • Bosse Sandström har styrt upp Load up-mässan varje år och är som utställarna väldigt nöjd med årets upplaga.
  • Eftersom Kraftx ska öppna filial i Luleå är det bra att få visa upp sig på mässan, menar Hans Schröder.
  • Thomas Pallin har en bakgrund från bland annat Case, men är nu väldigt nöjd med att få representera Kobelcos fina hydraulik.
  • Företagscoachen Ulf Sandström håller teamutveckling för alla företag som vill jobba med mjuka värden och har allt från åkerier till advokatbyråer.
  • Den behändiga Eurotechniksbärgaren är populär på marknaden i dag med sin låga driftskostnad, säger Mattias Blomberg från JB Trailer.
  • Ramuddens främsta uppdrag är att sära trafik från vägarbetsplatser. Ronny Grundström och Michael Sundqvist tycker att mässan prickar av rätt kunder.
  • BDX har lånat ut sina Ljungby-maskiner som står fint till mitt på mässområdet.
  • Den här talar för sig själv.

Lyckad stor mässa i lilla Fällfors

Maskiner och fordon i klara färger blänkte i solen på det nedlagda militärflygfältet i Fällfors utanför Skellefteå. Load up North gick för tredje året i rad, med ny placering. Om än publiken inte riktigt strömmade in, så var utställarna väldigt nöjda med att skapa många nya kontakter. Rätt folk på rätt plats var omdömet.

Som tidigare år på Load up North så hade Swecon en av de större montrarna. I år lyfte man fram världsnyheten L60H Lite Duty, som är lillebror till storsäljaren L60. Den mindre lättviktaren ska framför allt tilltala parkförvaltningar med sina 10,7 ton.

– Många vet att det kommer vara en bra produkt eftersom de känner till H-serien. Vi har konstruerat en kompetent och smidig maskin som har bra förarcomfort genom vår konverter. Vi har helt enkelt lyssnat på vad marknaden vill ha och den passar bra för norrländska snöklimatet i och med den fina sikten runt om hytten med sänkta skärmar, menar Fredrik Rigö, marknadschef.

I år har Load up North breddat inriktningen och öppnat för skog, jordbruk, väg och anläggning vilket känns på utbudet i Fällfors. De stora gruvaktörerna är inte på plats i samma utsträckning som tidigare, medan åkeribranschen känns mer tydligt. Mässan har både stort och smått, som exempelvis Cornuvingens monter. Här visar Jan Roth från Kiruna vingarna som han uppfunnit själv.

– För den som har en mindre traktor och liten verksamhet kanske det inte är motiverat att lägga ut 60 000 på en multiskopa. Den här vingen har i den billigaste versionen en mekanisk funktion, men om man tröttnar på det kan man komplettera med en hydraulisk version, berättar Jan Roth.

Han menar att den största fördelen är just priset, då minsta versionen kostar cirka 11 000 och den större 25 000 kronor. Ett annat plus är möjligheten att enkelt flytta över vingarna till en annan skopa.

– Konstruktionen är så pass ny att jag har haft ganska många intresserade och potentiella kunder här i montern, konstaterar han nöjt.

Traktorernas Rolls Royce

I grannmontern finns representanter från Linak som levererar elektriska linjära ställdonssystem för bland annat fordonsindustrin. Systemen kan ersätta både hydraulik och pneumatik samtidigt som det är miljövänligt.

– Man riskerar inget oljespill och elförbrukningen går bara när maskinen är igång. Ett överskådligt exempel på systemet är höj- och sänkbara skrivbord, säger Johan Östlund.

Enligt kollegan Roger Bäck Och Norrland fortfarande en mörk fläck på kartan, men på den stora JCB:n i GT Centers monter ett stenkast därifrån, sitter faktiskt ett linjärt system från Linak - själva huvöppningsmekanismen. Det är verkligen fullt med JCB-maskiner hos generalagenten GT Center. Enligt VD:n Roger Söderlund har man marknadens bredaste program från en och samma tillverkare med 300 olika maskintyper, och är absolut bäst på lastmaskiner över tretton ton. På mässan vill han framför allt lyfta fram nya Hydradig.

– Det är ju en världsnyhet, en elva tons hjulgrävare med motorn under ramen istället för bakom hytten. Det gör att man vinner sikt och extra bra när man vill försäkra sig om miljön vid snöröjning eller när det är trångt. Så det här är en bra maskin för storstadstrafik, menar Roger, innan han pekar på nyheten Fast Trac, en jordbrukdsmaskin med steglös låda, ABS-bromsar och hydraulisk gasfjädring.

– Traktorernas Rolls Royce, skrattar han.

Alltid läge för investering

Mindre monter men väldigt stora grejor har Otrane. Mats Rouna har följt Load up North och ställer ut för tredje året i rad. Otrane har däck upp till 26,5 tum stora, och när Mats jämför med MaskinExpo så tycker han nog att företaget hittar fler rätta kontakter här uppe.

– Jag har flera nyheter som rönt stort intresse, bland annat den smidda TRW-fälgen som inte har några svetsfogar och därför är mycket starkare. Dessutom har den timgaranti, intygar Mats.

Intill honom ligger ett udda däck med en massa hål i.

– Det här är ett massivt däck som flexar och är punkteringsfritt. Det passar framför allt rivningsbranschen men också gruvindustrin, berättar han.

Familjen Bergsten från närliggande Norrlångträsk myser i solen på sin familjeutflykt. Pojkarna Hannes och Arvid har roligt när de provsitter parkmaskinerna från John Deere, men för pappa Markus är det spännande att se vilka produkter han skulle kunna investera i till sitt mjölkjordbruk.

– Det finns alltid läge för fler investeringar, blinkar han.

Bra intresse för sopar

Mässan har också en mer uppstyrd mötesplats - Meet Up. Här berättar bland annat Elisabeth Sinclair för ett 40-tal åhörare hur arbetet går med Norrbotniabanans etablering genom Norrbotniabanegruppen som har funnits i 15 år.

– Ni kanske tänker att då har det inte hänt mycket. Men jag kan intyga att vi faktiskt kommit väldigt långt. Det har vi också gjort genom stödet från regionen, kommuner och alla företag som engagerat sig, säger Elisabeth.

Just nu görs geotekniska undersökningar i Västerbotten och statsminister Stefan Löfven har lovat att byggstarten av Norrbotniabanan ska komma igång under denna mandatperiod. Ett tydligt besked, menar Elisabeth Sinclair.

En bit från Meet Up-tältet finns en färgglad monter. Det är Borås-företaget Ren Väg som kommit för att visa sina sopborstar.

– Även om vi nu är i Norrland så sopas det ju gator och torg överallt. Och på mässor är det alltid lättare att hitta de mindre aktörerna inom åkeribranschen. Vi har rätt bra intresse här för våra produkter, tycker Christoffer Bohman.

En mer lokal utställare är Anjo Mekan från Skellefteå. Företaget tillverkar nya hydraulcylindrar, och reparerar.

– Dessutom gör vi en hel del legojobb med svarvning och fräsning åt skogsbranschen och gruvindustrin. Här på Load up North får vi träffa både befintliga och nya kunder och får ett ansikte på våra kunder. Så vi tycker det är en kanonmässa, säger VD:n Jonas Brännström.

Inte för karamellerna

Tvärs över mässgatan finns Ramudden som hyr ut avstängningsmaterial och säkerhetstjänster för vägarbeten. Det kan innebära trafikvakter, lotsar, skyltar, barriärer och portabla trafikljus, allt för att sära trafiken från arbetsplatsen. Man har också säkerhetsmaterial för byggavspärrningar.

– Vi var i Boden förra året och det gav faktiskt rätt kunder. Kanske inte så många men rätta. Så nu hoppas vi det går ännu bättre här, säger Ronny Grundström.

Thomas Pallin är svår att missa. Hans monter med Mittmaskin från Sundsvall lyser upp genom sina mintgröna arbetsmaskiner från Kobelco.

– Min fru säger att de är turkosa, skrattar han.

Hur som helst är det maskiner som är världsledande i sin hydraulik, enligt Thomas. Kobelco byggs av New Holland och har ett lågt mottryck vilket innebär att maskinerna drar mindre bränsle.

– Jag har redan sålt en maskin och fått jättefina kontakter. Som en besökare här sa - man åker inte till Fällfors för att få gratis karameller, ler Thomas brett.

Man kan också hyra ut el, som Kraftx gör. Hans Schröder har kommit från Ljusdal för att visa mässbesökarna att de kan hyra elverk i allt från storleksordningen 15 - 500 kW.

– Och eftersom vi nu öppnar vi filial i Luleå, så är det bra att vi kan visa upp oss här.

En helt annan slags verksamhet står Ulf Sandström för. Han är företagscoach och berömmer de företagsledare som inser att delaktighet och motivation är de viktigaste pusselbitarna för att effektivisera.

– Och där kommer jag in för att jobba med de mjuka värdena, berättar Ulf.

Många affärer har gjorts

Några som också kommit långväga från är Finska Killar som sysslar med fordonsoptimering på tunga fordonssidan.

– Vi kan programmera om styrdosan och ändra olika parametrar. Det gör att vi i genomsnitt ökar effekten med 10-30 procent medan man får 10-15 procent lägre bränsleförbrukning. Vi jobbar mot lantbruk, skog, åkeri och har 90 procent av våra kunder här i Sverige, berättar Vesa Sorvari.

Mattias Blomberg från JB Trailer i Getinge tycker att mässan håller god kvalitet och vill gärna visa sitt Humbaur kombisläp som enligt honom är den enda halgalvaniserade som säljs i Sverige. Men den lilla Eurotechniksbärgaren bakom montern sticker ut lite mer.

– När den här kom var det många som skrattade men i dag har alla bärgningsföretag en sån här lättbärgare eftersom den har så låg driftskostnad, berättar han.

För mässgeneralen Bosse Sandström har årets upplaga av Load up North varit mycket lyckad.

– Jag kanske hade önskat mer publik men det är många utställare som varit väldigt nöjda och redan har bokat om sig till nästa år då mässan hålls i Boden igen. Det kommer att bli vartannat år på ställena. Jo, jag är jättenöjd och det är nog utställarna med - dom har fått göra mycket affärer.