• Hela fronten är ny och borta är det säregna utseendet som karaktäriserat Renault Kangoo ända sedan den presenterades för första gången. Men märkesidentiteten har stärkt och bilen ger ett kraftigare intryck.
  • Dörrarna kan endast öppnas 180 grader. Det hade varit önskvärt med ytterligare 90 grader för att få bort dörrbladet från gatan.
  • Det går inte att få en lastpall genom sidodörren, men den underlättar ändå vid såväl lastning som när det gälelr tillgänglighet.
  • Den provade versionen var en Renault Kango Express med start-stopp, USB till radion, blåtandshandsfree, backsensorer och dubbel passagerarsoffa, alltså plats för tre i framsätet.
  • Här ser vi det dubbla passagerarsätet. dets er lite trångbott ut, men det är förhållandevis gott om plats för såväl ändalykt, som ben, kängor och tumstockar som gärna vill fastna överallt.

Liten på utsidan, men stor inuti

Nya Renault Kangoo Express har plats för tre i framsätet

Liten på utsidan, men stor inuti. Är det inte så en perfekt liten transportbil ska se ut? Jovisst, och talande kanske är att den ganska lilla Renault Kangoo Express nu har plats för tre personer i framsätet. Väldigt praktiskt för den lilla firman, eller hantverkaren, som har skåpet överfyllt med materialer och allahanda verktyg.

Vi ska inte sticka under stol med att det egentligen endast rör sig om en ansiktslyftning av den lilla fransyskan. Men eftersom utgångsläget var finfint, och modellen redan framgångsrik – så är det ändå nyheter att uppmärksamma.

Korrekt utseende

Många av de nyheter som återfinns på nya Kangoo Express hör intimt samman med kompisen Mercedes-Benz Citan, som fick möjlighet att vara steget före denna gång. Bilen har gjorts mer stadig och det märks vid körning främst på slingriga vägar i verktygsrasarhastighet, men även i hyggligt tempo i stadsmiljö. Isoleringen har förbättrats vilket gör att ljudnivå är mycket bra. Bra i detta fallet är lika med låg. Så låg faktiskt, att det i stökiga miljöer kan vara lite svårt att höra korrekt varvtal, vid igångkörning. Vidare har bromsystemen uppgraderats till senaste versionen av ESP.

Här hittar vi start-stopp-funktion för att tjäna bränsle främst i stadstrafik, vi noterar att hastighetsretardationen genererar kraft tillbaka till fordonet, ett bättre grepp i taskigt väder, plus då de mer synbarliga nyheterna som ny design när det gäller frampartiet. Det lite, tja ganska mycket faktiskt, utstickande Renaultutseendet har slätats ut. Nu är den mer ”korrekt” och vissa säger säkert snyggare, men den är inte alls lika egen i designen. Märkesidentiteten har stärkts, och det är väl viktigt för strategerna.

Tre längder

Vi ser en ny instrumentbräda som ytterligare tar sjumilasteg mot ren personbilsprestanda, vi noterar det 50-talsamerikanske stuket med tre sittplatser i framsoffan. Det är en mycket vettig nyhet som jag förmodar blir någon form av standard i bilklassen i framtiden eftersom det stärker användbarheten i ett enda slag. Det är stor skillnad att kunna vara tre personer som åker ut på ett jobb i samma bil, och med möjlighet att ta med sig lika mycket gods.

Renault Kangoo Express kan erhållas i tre olika längder, som kortast benämnd Compact 3,9 meter, mellanlång benämnd Access på 4,3 meter och Maxi på 4,6 meter. Lastvolymerna är respektive 2,3, 3,0 och 4 kbm. Det är många fiffiga lösningar för att förankra lasten och det finns bra med plats för att proppa bilen full med fiffiga inredningssystem från någon av alla påbyggnadsföretagen. Ett bra tilltag är att erbjuda bilen med backkamera, vilket även det förenklar tillvaron vid körning främst i stadstrafik, samt inbaxande av bilen i trånga gränder.

Uppkopplad

Men den roligaste nyheten syns inte. Den känns desto mer. Nya motorer som verkligen är trevliga att köra. Vi har provat dem förut i Citan men kan återigen notera att de är körglada rackare. Energy-motorerna 75 hk dCi och 90 hk dCi, har klassens lägsta bränsleförbrukning – ja, eventuellt delat lägst med någon annan då. Den drar i spannet just över 0,4 liter per mil och fortfarande med mycket bra prestanda. Det är riktigt bra det.

Dragkraften är bra och det på moderna bilar så vanliga behovet av att hela tiden parera med rätt växel är inte lika markant. Den tuggar på oavsett hur kuperad terränglåda är, som det brukar heta.

Jag är ganska lång, lite för tung, men sitter ändå skapligt bra i den lilla bilen. Lite mer stöd under benen hade i och för sig inte varit helt fel. Bilen har möjlighet till alla tekniska finesser som uppkopplade människor idag efterfrågar, med ett system kallat R-Link, för den som vill. Den innehåller TomTom navigation, radio, internetuppkoppling direkt till bilen, USB och Bluetoth samt förberett för användbara appar. Allt detta kan inspekteras på en sjutums integrerad display.

Lastvikter

Renault Kangoo Express har massor av avställningsytor både för den som jobbar och den som dricker mineralvatten eller stora latte i parti och minut.

Lastutrymmet håller sedvanlig fin Renaultstandard och dörrarna är öppningsbara rakt, men inte ännu längre, vilket gör att de i maxläge hindrar annan trafik i trånga passager. Det går inte att få in en SJ-pall genom sidodörren, men den går in på alla ledder genom bakdörrarna istället. Lastvikterna är 574, 741 respektive 907 kilo i de olika versionerna. Tyvärr påverkas köregenskaperna med liknande laster.

Priserna för nya Renault Kangoo Express varierar naturligtvis efter storlek och utrustning, men vi kan säga att de startar på hundalappen under 100 000 kronor och sträcker sig upp mot 160 000 kronor för längsta och starkaste versionen, plus extra utrustning.

Elbilen Kangoo ZE kostar 215 000 kronor och i maxlängdsversionen, ZE Maxi 227 500 kronor.