• Linda Svensson tycker det är toppenpraktiskt att kunna kantskära samtidigt som hon underhållsplogar. Foto: Villbäckens
  • Lastning av en Komatsu 931. Foto: Villbäckens
  • Leverans av en Ponsse Buffalo ut till kund. Foto: Villbäckens
  • Kvällspass i de västerbottniska och februarikyliga skogarna. Foto: Villbäckens
  • Sedan Rikard Landin och Linda Svensson slog sina påsar ihop, har de också blivit innovatörer. Foto: Bitte Torbjörnsdotter
  • Den tidigare träindustrifastigheten visade sig vara perfekt för Villbäckens verksamhet. Paret Landin-Svensson stortrivs och företaget kan växa. Foto: Bitte Torbjörnsdotter
  • Det hydrauliska redskapsfästet som tillhör sidovingen möjliggör ännu ett verktyg framför lastmaskinen. Foto: Bitte Torbjörnsdotter
  • Linda Svensson och Rikard Landin är mycket nöjda med den enkla lösningen att byta redskapsfästet snabbt till en annan maskin. Foto: Bitte Torbjörnsdotter
  • Sidovingen har avancerad hydraulik och kan röra sig i flera led. Foto: Bitte Torbjörnsdotter
  • Rikard visar hur vingen kan röra sig uppåt-nedåt, utåt-inåt samt tiltas i bakkant. Foto: Bitte Torbjörnsdotter
  • Rikard visar hur vingen kan röra sig uppåt-nedåt, utåt-inåt samt tiltas i bakkant. Foto: Bitte Torbjörnsdotter

Lindas uppfinning plogar och kantskär

Retade sig på dåligt röjda skogsbilvägar

När Linda-plogen drar fram höjs en del ögonbryn över en unik sidovinge som döpts efter en tjej och kan få världspatent. Men för Rikard Landin och Linda Svensson var det en ren produktförbättring. - Vi ville bara ha nåt som skulle underlätta vårt eget arbete med skogsbilvägarna, säger Linda Svensson.

Vrider du inte på huvudet snabbt nog missar du den. Mitt ute i ingenstans, eller åtminstone mitt emellan Lycksele och Norsjö, finns den inhägnade industrifastigheten som tidigare inhyste en träindustri men nu rymmer Villbäckens åkeri med Linda-plogen. Och familjen Landin.

– Stället var till salu till ett vansinnigt bra pris, relativt nybyggt och hade alla garageutrymmen som vårt tidigare boende saknade, säger Linda Svensson över bullar och kaffe i köket som tidigare var personalmatsal.

På väggarna hänger fina jaktmotiv och ute på gården vaktar hennes gråhundstik. Jo, det är Linda som jagar i familjen, men i höst blir det inte så mycket med den saken. Paret har precis fått en liten son som sover lunch i vagnen bredvid hunden.

Sambon Rikard Landin har haft sitt företag i över tio år och började med skogsmaskiner – skotare och skördare. Men redan efter ett par år upplevde han att marknaden var ganska mättad, så han gick över till transporter istället.

– Före 2008 kryllade det av skogsmaskiner men plötsligt fanns nästan ingen som kunde transportera dom. Så jag köpte en Dunderbil, ett ekipage med lastbil och släp som ser ut som en enda lång lastbil, säger Rikard och förklarar att Dunderekipage har en bra lastförmåga.

Taxi med snabba ryck

Från början försörjde Villbäckens Dunderbil skogsnäringen runt hela Västerbotten. Nu har det blivit mer Norsjö och närliggande kommuner.

Beställarna är inte bara små skogsentreprenörer utan även de stora bolagen som SCA och Sveaskog. År 2009 köpte Villbäckens ytterligare en transportbil, en dragbil Scania R144 som är mer traditionell med påhängsvagn. Samma år träffades Linda och Rikard.

Hon är legitimerad sjuksköterska och jobbade som vårdlärare i Storuman med tio mils enkel pendlingsväg. Efter en tid tog hon tjänstledigt för att hjälpa till i företaget.

– Eftersom jag är lite tjurskallig så hade jag gett mej rackarn på att kunna köra allt som stod hemma på gården. Jag började med en traktor och helt plötsligt hade jag körkort för lastbil och tungt släp 2011, berättar hon.

- Jo, du fick ju övningsköra med tunga lass på blöta skogsbilvägar, minns Rikard nickande.

Den faktor som påverkar Villbäckens verksamhet mest i dag är hämtning och lämning av skogsmaskinerna. Uppdragsgivarna ringer och vill ha hämtning här och nu, oavsett tid på dygnet.

– Det är som en taxirörelse. Skogsbolagen har kort framförhållning som leder till att flyttarna inte kan planeras i förväg. Då kan det bli snabba ryck för oss, säger Linda.

Det är billigare för skogsentreprenörerna att hyra in transport än att ha avlönad jourpersonal som står redo dygnet runt.

– Det kostar så mycket för såna bolag att stå stilla. Man vill komma direkt till nästa avverkningsställe för att snabbt komma igång med produktionen igen, säger Rikard.

Verksamheten består också av underhåll av skogsbilvägar - snöröjning, hyvling och upprustning.

Önskade sig sidovinge

Tidigare var Rikard, Linda och deras anställda frustrerade för att skogsbilvägarna där maskiner skulle lastas eller lossas var dåligt snöröjda. Eller inte alls röjda.

– När det snöar mycket kan vi känna att det behöver plogas ordentligt redan dagen innan vi ska dit och sedan just innan flytten också. Därför skaffade vi egna traktorer för att kunna snöröja själv, säger Rikard.

Paret har även löst hur snöröjning på avverkningar längre bort kan göras. Då lastas lastmaskinen på trailern och får lifta till platsen innan skogsmaskinen hämtas.

– Och har vi lite tur får traktorn lift därifrån också när vi har lossat skogsmaskinen, ler Rikard.

Fast fram till graviditeten satte stopp för elva månader sen, var det mest Linda som skötte Volvo L90:an och snöröjde. Hon har alltså haft en hel del plogtid till att fundera över hur arbetet skulle kunna förbättras.

– Jag ville ha en sidovinge som var utformad så att det gick att kantskära snökanterna och ploga bredare. Alternativet för det är annars att leja in en väghyvel och det vill ofta dom mindre uppdragsgivarna undvika då det är nästan dubbelt så dyrt än om vi kör med traktorn, säger Linda.

Fler uppdrag

För att Villbäckens dunderbil och timmerbilarna ska kunna ta sig in till avverkningsplatserna, är det viktigt att vintervägarna plogas ordentligt.

– Det har hänt att traktorn har hamnat i diket, det är lurigt med drevsnö. Och ibland är det blåis under snön. En gång hade vi tre kilometer grovbruten väg med mycket sten som tog hur många timmar som helst att ploga, berättar Linda.

På marknaden fanns då två typer av sidovingar till hjullastare – den ena bakmonterad medan den främre varianten är fast monterad utan möjlighet att samköra med andra redskap.

– När vi tittade oss omkring blev vi inte så imponerade av det som fanns, säger Rikard.

Sagt och gjort - han satte igång att bygga en egen utifrån Lindas idé på utformning. Och genom den första prototypen som sattes igång för två år sedan, kunde åkeriet ta på sig många fler uppdrag.

– Den fungerar så fantastiskt bra. Det är perfekt att kunna underhållsploga och kantskära samtidigt. Och på vårarna kan vi även snödika. Jag upplever inte heller att det går tyngre med snömotståndet, berättar Linda som tycker att vingen innebär ett komplement till en riktig väghyvel samtidigt som den gör en större hjullastare betydligt mer mångsidig.

Hållbart material

Efter att ha testat sidovingen en vinter trodde Villbäckens stenhårt på en vidareutveckling.

– Det blev ju verkligen mycket praktiskt bättre för oss själva. Den funkar även på stora allmänna vägar. Och vi kände att om vi tyckte att den funkade så bra borde väl ändå fler tycka likadant, säger Rikard.

Det var dags att gå vidare med idén och Linda vände sig till Innovationscenter som också nappade på tanken och stöttade med råd och bidrag till patentansökan.

Sedan åkte paret Landin med Linda-plogen till norrlandsmässan Load Up North förra hösten.

– Intresset var stort och åkarna menar att det är precis så där man vill ha sin sidovinge. Men många som hör av sig tycker att den är för dyr. Grejen är bara att jag har tillverkat i väldigt hållbart material och lagt på lösningar som ska hålla i hundra år, menar Rikard.

Själva sidovingen har avancerad hydraulik och kan röra sig i tre led. Uppåt-nedåt, utåt-inåt och tiltas i bakkant. Den har dessutom ett eget hydrauliskt redskapsfäste för ännu ett verktyg. Det innebär att den i samverkan med diagonalplog eller annat redskap tillåter båda att ploga i olika höjder.

Snabbt att montera

I dagens läge uppskattas priset på en nytillverkad Linda-plog till cirka 200 000 kronor, men med en kommande serietillverkning kan förmodligen priset sänkas.

– En av finesserna är också att den passar alla lastmaskiner. Skillnaden mot en bakmonterad är att den inte kräver någon ombyggnad av själva maskinen. Man kan fastmontera kablaget men det är inget måste. Och har man flera maskiner eller ska byta traktor så är det enkelt att flytta över den och var igång om en kvart igen, förklarar Linda över redskapsfästet.

Fördelen med ett litet tillverkningsföretag som Villbäckens är att man kan anpassa sidovingen efter olika kundönskemål.

– Det kan handla om att fästet behöver utformas på ett visst sätt eller att storleken på traktorn spelar in, säger Linda och tillägger att det vore optimalt att få tag på en duktig svetsare till plogtillverkningen som tänker i samma banor som Rikard gör.

Hittills har Rikard skött innovationsutvecklingen under lediga stunder men tanken är att han ska få mer tid till det och låta anställda sköta transporterna.

– Vi har alltid velat ha fler ben att stå på. Man får liksom inte vara så kinkig i Norrland, skrattar han.