• Sisu Polar klarar språnget till Euro 6 med stor hjälp från Mercedes-Benz som levererar både drivlina och förarhytt. Sisu har specialiserat sig på 4- eller 5-axlade fordon för tuff användning.
  • Sisu får möjlighet att använda den stora 15,6 liter OM 473 Euro 6-motorn som har en maximal effekt på 625 hk. Här ses den från den ”kalla” sidan med X-Puls Common Rail bränsleanläggning. På den ”varma” sidan skulle man ha sett turbo-compound-anläggningen.
  • Den nya Sisu Polar får möjlighet att använda den stora 15,6 liter OM 473 Euro 6-motorn, som har en maximal effekt på 625 hk och 3000 Nm.
  • Förarplatsen känns igen från Mercedes-Benz Actros – men kanske lite mer dyster i färgvalet.

Lilla finska tillverkaren tar jätten Mercedes till hjälp

Sisu stärker samarbetet med Daimler

För att klara språnget till Euro 6

Det är svårt att föreställa sig hur en liten lastbilstillverkare som Sisu skulle kunna klara det stora teknologisprånget från Euro 5 till Euro 6, som i extremfall innefattar både ny motorteknologi och nya förarhytter. Men med stor hjälp från Daimler AG kan Sisu redan från denna vår erbjuda de första nya Euro 6-lastbilarna i den nya Sisu Polar lastbilsserien.

Sisu är ett äkta finskt lastbilsmärke med en mångårig tradition att bygga extremt tuffa anläggnings- och skogsbilar. Sisu lastbilar är konstruerade och byggda i Finland men de stora komponenterna som förarhytt och drivlinor har alltid tillverkats av olika underleverantörer.

Många sammankopplar säkert Sisu med leverantörer som Renault, exempelvis när det gälelr förarhytter, MACK, Caterpillar eller Cummins motorer och Fulller växellådor.

Sammanhållande

Under senare år, närmare bestämt från 2010, har Sisu emellertid haft ett samarbetsavtal med Daimler om leverans av förarhyttskomponenter, motorer och växellådor. Det är fortsättningen på detta avtal som säkrar Sisus fortsatta existens under Euro 6-kraven.

Den mångårige Mercedes-Benz importören i Finland, Veho Group Oy har varit sammanhållande länk för genomförandet av avtalet som samtidigt säkrar att Sisu framöver skall kunna ge sina kunder tillgång till ett bra servicenätverk i Finland.

Största motorn

Som motor får nya Sisu Polar tillgång till både den 12,8 liter OM 471 Euro 6-motorn och den stora 15,6 liter OM 473 Euro 6-motorn som har en maximal effekt på 625 hk och 3000 Nm.

Standard växellåda blir Mercedes PowerShift 3 med 16 växelsteg vilket säkrar ett stort ingångsättningsmoment. En manuell Fuller växellåda kan också levereras.

Förarhytt

Dragaxlarna är Sisus egna tandemaxlar med navreduktion och den bakre tandemaxeln kan lyftas upp vid tomkörning – eller om det behövs, för att erhålla ökad friktion. På det hela taget är Sisus axlar mycket robusta vilket ärks av att Sisu bland annat levererar axlar till ryska Kamaz.

Förarhyttsmässigt blir Sisu Polar välutrustad då man från Daimlers stora urval av komponenter har valt att föra två hyttbredder, 2,3 meter och 2,5 meter och två längder, 2,0 meter och 2,3 meter, alla med full ståhöjd.