• Lennart Langervik var med på hela resan med Mean Green. Foto: Clas-Göran Sandblom

Lennart såg rött innan skiftet till Mean Green

Lennart Langervik var med att bygga Mean Green. – Vi skulle göra något nytt för framtiden. Något som satte miljön i centrum. Men inte bara för att göra en hybrid utan också för att göra något kul, säger han.

Langervik jobbade i många år som konstruktör på Volvo Lastvagnar och hade många chefspositioner. Han säger att det nästan tio år långa äventyret med Mean Green, som drog runt över hela världen, började med "den röda" .

– Det var det första grova försöket.

Han syftar på när Boije Ovebrink 2007 slog sitt eget världsrekord på stående kilometern med en sex ton tunga Volvo NH16-lastbilen Wild Viking.

Nu skulle Volvo göra en snabb hybridlastbil. Punkt slut. Så löd ordern.

Budgeten var låg

– Vi började titta på kostnader. Bilen byggdes på ett billigt sätt. Därför använde vi i stor utsträckning befintliga komponenter.

En sådan är hytten, som inte bara har USA-look. Den var begagnad och har suttit på en amerikansk truck.

En viktig faktor var just vikten. Så att bilen inte skulle bli för tung. Och att tyngden placerades rätt.

– Vi måste ha så mycket som möjligt där bak för att få ner den och så mycket vikt på bakhjulen som möjligt, säger Lennart.

Framvagnen fick han hjälp med av en kompis.

– Han valde en befintlig kamaxel och skar han bort halva vikten på ritbordet.

Dök ni på svårigheter?

– En del överraskningar sprang vi på, men inga större bakslag.

Lennart var med på hela resan.

– Jag började med skisserna på hur bilen skulle se ut. Det var bara att köra, alla var positiva. Vi har varit ett litet och sammansvetsat team som jobbade med den.

Prislapp

– Jag gissar på en investeringskostnad på en och en halv miljon. PR-värdet har varit mycket högre än så. Att köpa annonser för den summan skulle inte räcka långt.

Langervik sammanfattar:

– Det går att göra något bra på ett enkelt och bra sätt. Om man har rätt, hängivna, personer, som tycker det är skoj.

Vad har ni vunnit?

– Hybridväxellådan har inte krånglat alls. Motorn har bara gått. Trots att vi har legat mycket högt i kraftuttag och pressat på.

Motorn har prylar från Pentas starkaste industrimotor.

– Med enkla sätt kan man plocka ihop komponenter från olika delar på en bil.

Hur kändes det att slå världsrekordet?

– En kul grej, en ljuspunkt i tillvaron.

Men just det ögonblicket fick inte Lennart vara med om på plats.

– Jag hade ett jobb att sköta också.

Langerviks roligaste minnen från Volvo var när 16-litersmotorn togs fram och kom i produktion 2003.