Ledare 2017 nr 2

Vi känner alla igen dem. I den offentliga debatten, bland våra arbetskamrater, bland våra vänner. De som hela tiden gnäller över allt och alla – de som tittar mer på och kommenterar färgen på nyhetsankarets slips eller halsband, än de nyheter de läser upp.

När röda eller blå prickar och fejkpärlor, blir viktigare än massmord och hungersnöd och klimatkatastrofer.

Jag vet inte om trafikdebattörerna riktigt kvalar in i den förstnämnda gruppen. Men nog är det är det märkligt att så många inriktar sig på ickedebatter, istället för att lägga kraften på riktiga problem.

Ta bara detta med mobiltelefonerandet som exempel.

Av debatten att döma finns det människor som verkar anse att bara vi får bort mobiltelefonerandet från våra vägar så löses alla världens problem. De har gjort det till någon sorts mission att ständigt gnälla om detta faktum.

När Motormännen lägger ner massor av resurser på att göra ännu en grundlig undersökning, så börjar man undra vad de har för prioritering. När de sedan i ett pressmeddelande säger att "återigen ser vi att yrkestrafiken tar alldeles för lätt på trafiksäkerheten. De borde vara ett föredöme i trafiken, inte tvärtom", så börjar man verkligen undra.

Okej, i vissa situationer kanske det inte är bra att tala i mobiltelefon och köra ett fordon. Men det är ju inte själva talandet som brister, det är uppmärksamheten, förmågan att göra två saker samtidigt.

Ungefär lika illa som att skala en banan i fel läge, dricka en kaffe latte, leta i handsfacket efter solglasögon, eller riva i en godispåse med mycket gott och blandat.

Nej, vi lever faktiskt i 2017. Mobiltelefonerandet har kommit för att stanna. De blir allt smartare och de kommer att finnas i våra liv 24 x 7,  vare sig vi vill det eller inte. Lägg ner gnället nu.

Lägg istället resurser på att jaga fylle och droggubbar i trafiken, och –tanter. Lägg resurser på att lobba för att vägnätet ska rustas upp, på viltstängsel över hela landet, på ökade medelhastigheter med bibehållen säkerhet, lägg resurser på att hjälpa fordonstillverkarna att utveckla autonoma fordon, på alternativa bränslen.

I ett framtida Sverige är datorer, mobiler, internet och elektroniska hjälpmedel vardag.

Vi noterar dessutom med stor tacksamhet att regeringen lagt i backen, när det gäller förslaget om kilometerskatten. Det är en seger för landsbygden och för klimatet, det är en seger för förnuftet.

Läs förresten i denna utgåva en oerhört intressant artikel. En test mellan en ny Scania S 500 av senaste tjusiga snitt, och en "ny" Scania R143 Streamline av 1992 års modell, knappt körd tidigare, lånad från muséet.

Det visar sig att bränsleförbrukningen på dessa 25 år minskat med 24 procent – och kväveoxidutsläppen med 95 procent.

Det kallar jag föredöme i trafiken. Tack för den prioriteringen, Scania, Volvo, MAN, Mercedes, DAF, Iveco och Renault.

Tidningar inom mediagruppen Swepress