Ledare 2016 nr 3

Det råder ingen tvekan om storleken hör framtiden till. När Volvo och Scania deltar i en EU-manifestation för platooning, eller konvojkörning med något som liknar Roadtrains, så är ett av de viktigare argumenten att upplägget skapar mer plats på våra vägar.

Resonemanget är fullständigt riktigt. Platooning i den form som nu testades av Volvo och Scania och fem andra tillverkare, inkluderade tre fordon per tillverkare. Med en extra släpvagn blir det 32 meter fordon gånger tre, alltså 96 meter fordon och ett minimalt avstånd mellan dem.

Det skapar en ytterst effektiv användning av vägen. Just platooning där en förare i det första fordonet kör hela raden med hjälp av trådlös styrning – innebär också att fordon nummer tre bromsar samma tusendels sekund som fordon ett bromsar.

Förutom att det skapar förhöjd säkerhet tar det även bort "dragspelseffekten", alltså att en accelaration får en fördröjning till fordon nummer två och en dubbel fördröjning till fordon tre. Effekt och bra såväl för plånboken som för miljön.

Men ändå lär tilltaget locka fram de fulaste sidorna hos motståndarna, som har tagit för vana att älska tåg och hata lastbilar. Hur man än vänder sig så har man ändan bak.

I Finland kanske lastbilsmotståndarna är något mer förnuftiga än i Sverige. Där kör man just nu med 84 tons timmerbilar i finska Sveaskogs motsvarighet, som heter Metsähallitus. Vad bilen kallas Jätten förstås, eller rättare sagt Lilla Jätten – Pikku Jätin.

Anledningen är att det finns andra provbilar också – och de har totalvikter på 84, 94 och 104 ton. Den sistnämnda kallas Jätin. Rätt gissat – Jätten.

Syftet med det försöket med Lilla Jätten är att kontrollera om det är så att bilen funkar i ren skogsmiljö. Att de här både längre och tyngre fordonen funkar finfint på landsvägar vet vi redan. Men nu testas de i skogsmiljön – ändå ut till vändplaner och avläggsplatser.

Jag ser hela detta resonemanget som ett finfint framtidsperspektiv. I takt med att fordonstillverkarna matchar de nya förutsättningar med bättre teknik, material och hjälpmedel – är utvecklingen helt riktig.

För konkurrenskraften, för komforten på vägarna och för miljön. Men kanske är det så ändå att finnarna är bättre än oss svenskar i skogen. Enligt uppgift har redan idag två tredjedelar av skogsekipagen bruttovikter över 68 ton.

Vi får ta revansch på hockeyrinken. Om inte annat.

Tidningar inom mediagruppen Swepress