Ledare 2015 nr 3

Hundratals miljoner, hmm. Hundratals miljoner, det är pengar det också.

Nog med ironin. Jag har ytterst svårt att tro att lastbilsbranschen ser det roliga i detta. Det är offantliga pengar – och det är en redan utsatt bransch som skulle stå för fiolerna.

Var det tänkt.

Nu kan vi pusta ut, nu kan vi släppa ur luften via snabblossningsventilerna och sätta fart på timmerbilar, släpor och styckegods.

Och vi är alla djupt tacksamma att regeringen tog sitt förnuft till fånga i sista minuten och stoppade den horribla kilometerskatten.

Det finns naturligtvis olika ingångar även på denna fråga, massor av argument och massor av perspektiv. Men egentligen inga vinnare, förutom de som lever på osund konkurrens, som lever på helt olika villkor.

Inte minst runt om i vårt sjuhelsickes avlånga land skulle det bli en form av straffskatt på avstånd. Ett straff för att någon överhuvudtaget vill bry sig om att förena, expandera och överleva.

I en utredning från 2004 föreslogs en skatt på tunga fordon på 14 kronor per mil. Och vad är väl 14 kronor egentligen, för att tillfälligt åter hemfalla åt ironi.

Jo, det är småpengar. Och det är ett fullständigt värdelöst argument. Argument som ovanligt kortsynta politiker tar till. Att höja statsskatten med ett öre är ju inget – om det inte vore så att skattetrycket redan vore i världstopp.

Samma sak med kilometerskatten. I en redan fruktansvärt tyngd bransch skulle det vara droppen. Det skulle vara knivhugget i aktern. Det hade bara varit att fälla bakgavellyften och ge upp.

Branschen har uppskattat extrakostnaderna till just ”hundratals miljoner”.

Ett ödmjukt exempel bara. Södras logistikchef Kristoffer Arvidsson, affärsområde Wood, säger till Skogsland att Södrakoncernen köper transportuppdrag för två miljarder årligen. Att jämföra med hela omsättningen på 20 miljarder. Även utan miniräknare ser vi att transportkostnaderna därmed uppgår till tio procent av omsättningen.

En tiokrona och fyra enkronor, per mil, skulle betyda att Södras konkurrenskraft på världsmarknaden direkt skulle försämras.

Man behöver inte vara raketforskare för att inse att effekterna skulle bli enorma för Södra, för alla anställda, för alla anställdas fruar och –män, för alla barn, släktingar, grannar och bybor – och tjänstesektorn, macken, bilverkstan, lanthandeln, kommunen och för Sverige.

Det är märkligt att vissa politiker över huvudtaget funderade på att utbetala transportstöd med ena handen, och håva in nya skatter med den andra. De skyller på infrastrukturdepartementet att vägslitageavgiften vore svår att bedöma rent juridiskt.

Tänk, jag kan enkelt räkna upp hundra andra – och ack så mycket viktigare – skäl, emot liknande sabotageförslag.

Låt oss köra förslaget till närmaste deponianläggning, för synnerligen farligt avfall.