• – Det är värdefullt att visa vad vi har och samtidigt se vad andra erbjuder, konstaterade Joacim Gileborn i Opels monter.
  • Tanos visade att inredning kan vara enkel att både montera och demontera, utan att för den skull göra avkall på stabilitet. Kardborreplattor och konformade hylsor gör det möjligt att montera stolparna utan att dessa pressas mot plåten. – Systemet är värdefullt både vid montage och då man behöver extra utrymme. Dessutom är det enkelt att ta med sig inredningen till nästa bil, förklarade Ragnar Strandh.
  • Tony Eklund och Kjell Jansson från Uppsala Karosseri visade ett ATP-klassat skåp för kyltransporter.
  • Hans Gustafsson presenterade innovativa lösningar i Zepros monter. Nyheten ZHZ 600 ger tillträde till skåpet utan lyften behöver fällas ned och viks enkelt ut till hel plattform. Som extra tillbehör finns bland annat avrullningsstopp och fotsteg.
  • I våras tog Almax Systems AB över agenturen för tyska Bott, som är en av Europas ledande tillverkare av bil- och verkstadsinredningar. – Agenturen gör oss till helhetsleverantör, med möjlighet att ta eget ansvar från tomt transportfordon till komplett utrustad servicebil, sade Johan Ericsson på Almax.
  • Bernt-Eric Grönlund från Cresea i Västervik säljer kundanpassade lätta lastbilar av alla kategorier. Försäljningen sker direkt till slutkund och bilarna färdigställs i Tjeckien och Polen.
  • VD Ulf Neumann sköt konfetti när Christer Abrahamsson, försäljningschef Norden, avtäckte och demonstrerade den nya lådkassetten från System Edström.
  • Fredrik Björlin på Ford Motor Company hade mycket nytt att visa besökarna.
  • Mats Reimfelt från Mekauto AB visade XTOP från Bevola samt flakkåpor anpassade för SAPA-flak.
  • Minstingen Ford Transit Courier kommer till sommaren.
  • Nederländska MAD återfanns i en del av System Edströms monter. Företaget visade lösningar för komfort och enklare lastning, däribland hjälpfjädrar, luftfjädrar och traverslösningar. Här ses Peter Bron, ansvarig för den nordiska marknaden, och Wim Nell, teknikansvarig.
  • Fräck Partner. Peugeot visade vad hellackerad front, LED-ljus och kromade infattningar kring dimljus och grill betyder för helhetsintrycket.
  • Volkswagen lockade med editionmodeller av Cross Caddy och Amarok Wolf.
  • På mässan visades en ny Mountain Top Roll för Isuzu och Ford. Framöver kommer den till många fler fabrikat, utlovade Jouko Hentilä Dyberg på Vindic, som är svensk agent för Mountain Top. Konceptet har en jalusi med en ny typ av lameller och har dubbelt dränerad kassett. På sidorna är det möjligt att montera lastbärare från Thule. I bakgrunden ses Vindic Exclusive Line – en nyframtagen kåpa med dubbelt laminat i luckorna och med centrallås kopplat till bilens låssystem.
  • Johan Vikstedt från Trucker i Nykvarn AB visade aluminiumflaklocket Upstone Evo, här kompletterat med flakbåge. Locket avlägsnas enkelt med hjälp av två vingmuttrar. Bilen är en Isuzu D-Max, visad i Exclusive Car´s monter.
  • – Dacia Dokker vänder sig till dem som vill ha ett flexibla arbetsredskap och som samtidigt vill spara pengar, framhöll Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia i Norden.
  • BOB System demonstrerade företagets webbaserade system för att enkelt planera och skissa hur en transportbil kan förses med inredning. – Det underlättar i flera led för både kunder och återförsäljare. Monteringen görs sedan av kunden själv eller av ”bobbare” runt om i landet, berättade Amanda Lindahl.
  • Mercedes hade en försiktig närvaro på mässan. I den egna montern visades en Citan och på annan plats fanns det även en Sprinter. Christer Lagerqvist och Pierre Kjellén tyckte att mässan gav värdefulla möjligheter att träffa både nya och gamla kunder samt kolleger i branschen.
  • Ford Transit Connect ger möjlighet till längre lastlängd genom att fälla ena passagerarsätet.

Lätta arbetsfordon rullade in på mässan

Bilar som jobbar på Stockholmsmässan – uppskattad mötesplats med plats för fler

För den som ville bekanta sig med smarta fordon, inredningar och påbyggnader var mässan Bilar som jobbar en verklig guldgruva. Mässan fungerade också som en mötesplats för branschens aktörer. Det blev en uppskattad mässa, men mässan var värd en betydligt större publik.
Bilar som jobbar genomfördes i Stockholmsmässan i Älvsjö. Besökssiffran stannade vid knappa 1 400. Möjligen var det ytterligare några besökare, eftersom besökare till ett par parallella mässor också hade tillträde till Bilar som jobbar.
Det var andra gången som mässan genomfördes. Premiären var 2011, då på Infra City. Flytten till Stockholmsmässan gav plats för fler utställare. Det blev totalt 60-70 utställare. Flera tyngre aktörer saknades, men som helhet var det ett stort utbud av både bilar och utrustning.
Förra gången var det System Edström Bilinredningar AB som var initiativtagare och arrangör. Efter den lyckade premiären låg det i sakens natur att överlåta fortsättningen åt en mässarrangör.
– Branschen behöver en egen mässa, så vi är glada över denna lösning, sade Christer Abrahamsson, försäljningschef Norden på System Edström.
Själv var han med om avtäckningen av en av företagets nyheter: lådkassetter försedda med kullager.
– Kullager är uppskattade för sin funktion, men har gjort produkterna både dyrare och tyngre. Nu går vi över till kullager som standard, till samma pris och med samma vikt, berättade han.
Även handtagen har gjorts om, så att lådorna enkelt kan öppnas även med arbetshandskar på händerna.

Alla prisklasser
Flera av bilimportörerna som fanns på plats hade mycket välfyllda montrar. I Volkswagen Transportbilars monter var det välfyllt med fordon. Bland annat visades Cross Caddy och Amarok Wolf Special. Företaget slog också ett slag för Multivan som ett attraktivt tjänstebilsalternativ för den stora eller flexibla familjen.
Mässan visade även alternativ för små plånböcker, såsom Dacia Dokker, byggd i Rumänien och med motorer från Renault. Dokker är efterföljare till Logan och efter semestern har försäljningen tagit god fart, uppger Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia i Norden.

Sverigepremiärer
Ford Motor Company, som hade Sverigepremiär för tre helt nya bilar. Montern bjöd en förhandsvisning av kompakta Transit Courier, som kommer ut på marknaden sommaren 2014.
– Courier är ett helt nytt segment för oss. Vi tror på ett stort intresse bland hantverkare, städfirmor och andra med behov av små och smidiga transportbilar, sade Fredrik Björlin på Ford Motor Company.
En annan nyhet var nya Transit Connect, som markant skiljer sig från sin företrädare med samma namn. Den introduceras vid årsskiftet och kommer att finnas i två längd- och höjdversioner. Connect kan fås tresitsig och med möjlighet att fälla ena sätet för att förlänga lastlängden.
”Urfadern” Transit fanns också på plats, också den i ny skepnad. Transit finns i flera karrossformer och levereras även som buss och chassi. Förarmiljön har blivit mera personbilslik. Modellen är även tystare och snålare än sin föregångare. Därutöver visades Ford sin storsäljare Transit Custom, som introducerades vid årsskiftet.

Pålästa besökare
Fredrik Björlin på Ford Motor Company tyckte att mässan var givande även om antalet besökare var i minsta laget. Även Tomas Mickos, i Peugeots monter, kunde glädjas åt goda kontakter med slutkunder, men tyckte att mässan kändes alltför branschintern.
– Det behövs många fler slutkunder till mässan. Säkert kan vi själva bli mer aktiva för att bidra till detta, sade Tomas Mickos.
Joacim Gileborn, försäljningschef för Opels transportbilar, tyckte att mässan gav goda möjligheter att knyta kontakter med påbyggare, inredare och kunder. Peter Andersson, Citroën-säljare i Spånga, instämde och framhöll att besökarna var pålästa.
– Det märks att det är en mässa för yrkesfolk. Här har inte varit så många däcksparkare. För att locka större publik till ett annat år vore det utmärkt med en eller flera parallellmässor som vänder sig till hantverkare. Det skulle bli ett lyft, tipsade han.
Enligt planerna återkommer Bilar som jobbar i oktober 2015, också då på Stockholmsmässan i Älvsjö.