• Behöver inte kråma sig. Alf Pettersson i dubbla upplagor på Påbyggnad 2015. Foto: Clas-Göran Sandblom

Lastfordonsgruppen är oroad över fusket

Fusk på vägarna slår indirekt även mot påbyggnadsbranschen. – Branschen är fortfarande livskraftig men vi lider mycket av regelbrott. Våra kunder är primärt svenska åkare, säger Alf Pettersson, ordförande för Lastfordonsgruppen.

Organisationen organiserar de främsta aktörerna för påbyggnader – timmersläp, trailrar, containrar, dumprar till kranhytter, snöplogar och tankbilar. Samt komponenter till svenska nyttofordon.

Gruppens måtto är ”Från chassi till ett arbetsverktyg”. För det är ju först när påbyggnaden gjorts på ett fordon som det kan utföra uppdrag.

I april tog Alf Pettersson, 51, Alingsås, över ordförandeklubban.

– Det är en stor ära att få vara ordförande, det var ett skäl till att jag tackade ja. Och det är väldigt viktigt att vi har påbyggare i Sverige. Det ger arbetstillfällen och är i viss mån en basindustri. Det ger sidojobb inom tjänstesektorn. Ett bra ställe att utvecklas på för ungdomar.

Han lever som han lär. Ung vd i hans företag är Jan-Krister Johansson, 38.

– Jan-Krister var tidigare säljare och konstruktör.

Svenska kunder

Själv har Pettersson tagit steget tillbaka och är vice VD. 57 företag ingår i LFG, som ligger under teknikföretagen i Stockholm och sysselsätter cirka 3 000 anställda.

Svenska och Skandinaviska åkerier är påbyggarnas primära kunder.

– Vi förlorar en bred marknad om de slås ut. Jag är i viss mån orolig men mest förbannad. Riktigt dålig att det är så här. Det ska straffa sig att köra olagligt men tyvärr försvinner allt fler kompetenta trafikpoliser.

Han säger att skillnaderna i lönekostnaderna bland chaufförerna är en struntsak i det stora hela.

– Att betala riktiga löner är en liten del av problemet. Det ligger ett stort värde i att ha kompetent personal bakom ratten.

Bra betalt

Friska, motiverade, trygga och välbetalda medarbetare.

Det är enligt Alf Pettersson bästa sättet att hålla hög effektivitet och i ett längre perspektiv låga kostnader.

Pettersson säger att det som slår hårdare är företag som struntar i att betala skatt för fordon, bolagsskatter och chaufförer som stjäl diesel.

– Där ligger den stora skillnaden. Det är samma med oss, vi betalar långt mycket mer än våra konkurrenter. Vi är inte dyrare, bara lite bättre.

Hans företag gör lastbilskomponenter: tankar, sidoskydd, lådor, fästen, skärmar.

– Vi utför även konstruktionsarbeten.

Många av AP:s produktion glänser i solen.

– I Sverige görs mycket i rostfritt. Vårt företag är nog känt för att ligga i en egen klass, med ett premiumsortiment. Men vi har även ett bassortiment.

Förlorade jobbet

Han var själv konstruktör och produktionschef i tio år innan han startade Alf Pettersson

AB i Alingsås för 15 år sedan.

– Jag blev arbetslös och ville inte söka arbete. Då får jag väl jobba för mig själv då, tänkte jag. Först konstruerade jag och la ut jobben, produktionen. Sen tog jag hem allt arbete. Nu är vi sex konstruktörer.

Företaget har 21 anställda och söker mer personal.

– När jag började protesterade alla och sa att sådant jobb ska göras i Kina, inte i Sverige.

Svaret vet vi. Det har gått alldeles utmärkt hittills.

Om det blir en fortsättning av påbyggnadsmässan är inte klart.

– För tidigt säga. Vi ska utvärdera. Efter årsskiftet tar vi ett beslut, säger han.