• Katarina Turesson var Per-Arne Nilssons högra hand i 17 år. Nu bildar hon radarpar med Håkan Carlsson. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Videoklippen gastkramade deltagarna på konferensen. Foto: Clas-Göran Sandblom.

Lastbilar länsades på gods under färd

Personbilen kör ikapp långtradaren. En person leker med döden när han kliver ut på motorhuven i hög fart. Han balanserar i vinddraget och låser upp lastutrymmet och stjäl sedan varor. Den och andra stölder filmades av rumänsk polis från luften. – Det rör sig om stora pengar och de som utför de här brotten tar förstås oerhörda risker. Själva får de nog inte så mycket, säger Håkan Carlsson, polisen i Västra Götaland.
Utländska chaufförer har anmält stölder som skett under färd, till synes oförklarligt. De har blivit av med gods någon gång från det att de startade tills de kom fram men inte blivit trodda.
Färdskrivaren har visat att bilen inte stannat någon gång. Chaufförerna har därför själva blivit misstänkta. Filmerna finns på Youtube: rumanian police lorry.
– Godset kastas till följebilen, eller om det blir för mycket en pickup eller slängs i diket. Så hittades mobiltelefoner i Frankrike. Liknande stölder har skett i Tyskland, säkert också på andra ställen, säger Håkan Carlsson.
Videoklippen avslöjar de spektakulära stölderna. Som hämtade ur en Bondfilm.
– En rumänsk liga med 20 personer greps. Polisen hittade cigaretter, kaffe och elektronik motsvarande tre miljoner kronor.

Inget risktillägg
Den efterföljande bilen kör upp bara en halvmeter mellan fronten och lastutrymmet. Mannen på bilens motorhuv riskerat sitt eget liv, han hålls fast av en annan person. En dålig livförsäkring.
– Efteråt har förövarna låst efter sig för att inte röja hur stölderna gått till. Å andra sidan finns det en insiderproblematik. Chauffören kan ha uppmanats att köra i en viss hastighet och kanske har berättat om lasten, säger Carlsson.
En av youtube-klippen visades i Falkenberg i samband med seminariet Säkra transporter – finns det?

Axlar PAN-mantel
Håkan Carlsson har tagit över Per-Arne Nilssons roll att bekämpa brott riktad mot transporter på väg.
Håkan Carlsson har varit ordningspolis, trafikpolis och chef för fordonsgruppen som utreder organiserade fordonsstölder.
– Jag sitter med i en fordonsexpertgrupp inom EU. Mitt kontaktnät ledde till att jag är där jag är nu. Gruppen arbetar för försvårande av brottsligheten mot fordon inom unionen.
Carlsson låter optimistisk inför sin nya uppgift:
– Klart vi ska bli bättre. Men måste ha hjälp från skattemyndigheten, åklagare och ekobrottsmyndigheten. Alla måste vara med på banan. Även transportnäringen. Vi måste samverka eftersom de som begår brotten ofta gör sig skyldiga till annan kriminalitet.
Håkan Carlsson visade fem exempel på kriminella som genom bortförklaringar och andra olika anledningar slapp lindrigt undan för ganska grova brott.
– Självklart nedslående. Vi kan bli bättre på är tydligare visa domstolarna att detta är människor som lever på brott.
Du säger att ni vet vilka som begår brotten. Men det grips ju inte så många.
– Jo, det gör det. Men polisen har så pass mycket information, som inte kan ses som bevis. Men som gör att vi anar vilka som ligger bakom utan att det räcker för ett åtal eller en dom.
Katarina Turesson handplockades av Per-Arne Nilsson 1995.
– Jag gick direkt från radiobilen, efter tre år som polis. Han är en fantastisk pådrivare och jag är bra på att förpacka hans idéer till exempelvis en projektplan. Håkan en eftertänksam person.
Håkan kontrar med att Katarina är en duktig administratör och analytisk.