Lastbilar behöver bättre vinterdäck

Trafikinfarkten i Stockholm, som skapades av det värsta snöovädret på över hundra år i november, hade inte behövt bli så allvarlig om lastbilar och bussar som kört fast och blockerade vägarna hade haft bättre däck för väglaget.

Att bara ha vinterdäck på drivaxlar, som lagen kräver, räcker inte. Även styrdäck och däck på trailern ska ha bra vintergrepp.

När det var som värst på onsdagen förra veckan så var det främst lastbilar och bussar som korkade igen trafiken. De klarade inte av snön och halkan, utan fastnade i backar och kanade av vägen i det hala väglaget. Tiotals lastbilar och bussar blockerade vägarna och tusentals bilister blev fast i de långa köerna. Många fick vänta i flera timmar innan trafiken började flyta igen.

Sedan år 2012 ska lastbilar i Sverige ha vinterdäck på drivaxlarna. Det har förbättrat framkomligheten, men räcker inte när det är riktigt vinterväglag.

– Även styrdäck bör vara vinterdäck och dessutom ska man inte glömma att över hälften av den totala vikten på en lastbil ligger på trailern. Därför är det viktigt att även däcken på trailern ger bra vintergrepp för att minska risken för sladd. Bra vinterdäck på trailern förkortar även bromssträckan. Vinterdäck på drivaxlarna, som lagen kräver, är bättre än ingenting, men förutsättningen för säker vinterkörning och framkomlighet är att både bilen och trailern har bra vinterdäck, säger Niklas Enander, produktchef på Nokian Däck AB.

Ett test som Nokian Tyres har gjort visar att en lastbil med trailer, som har vinterdäck både på dragbilen och trailer, i genomsnitt har 20 procent kortare bromssträcka än motsvarande fordonskombination som har så kallade året-runt-däck.