• På bilder ser vi maskinförarna Johan Larsson och Leif Holmberg med sin Volvo L35G kompakthjullastare hos Lantmännen Agroetanol. i Bakgrunden ett berg av knäckebrödsmulor.

Lantmännen förvandlar matsvinn till bränsle

Bränt korvbröd, överblivna pepparkakor eller kanske ett lass överbliven müsli – varje dag uppstår mängder av matspill. Strax utanför Norrköping förvandlas det här spillet till bränsle hos Lantmännen Agroetanol. I processen används bland annat en specialanpassad Volvo L35G kompakthjullastare från Swecon.

På Händelö utanför Norrköping ligger Lantmännen Agroetanol som är Nordens största etanolproducent och leverantör av spannmålsbaserad drivmedelsetanol. Varje dag rullar 60 lastbilar in med spannmål och varje år tillverkas 230 000 kubikmeter etanol, 180 000 ton foder och 100 000 ton koldioxid som sedan säljs som kolsyra.

Tog fram prototyp

– Så en dag slog det oss att vi, som stor livsmedelskoncern, har stort svinn i form av restprodukter och avfall från livsmedelssidan. Svinn som i vissa fall bara kastas men som skulle kunna användas, berättar Martin Engström, affärsutvecklare vid Lantmännen Agroetanol.

Martin Engström och hans kollegor började fundera över hur de skulle kunna använda det brända korvbrödet, de trasiga kexen, returerna från butikerna och allt annat spill. För precis som i spannmål innehåller dessa produkter såväl socker som stärkelse – det som behövs för att tillverka etanol.

Sagt och gjort. De tog kontakt med en svetsverkstad i närheten som tog fram en prototyp på en maskin.

– När vi såg att maskinen kunde riva sönder och mala ner varorna till mindre partiklar insåg vi att det faktiskt skulle gå att göra sprit av det. Vi såg också att det var fullt möjligt att få in ett sådant led i vår fabrik, berättar Martin Engström.

Nästa utmaning blev att få tag på en maskin som kunde separera varan från dess förpackning i plast, kartong eller metall. Efter mycket om och men hittade Martin och hans kollegor en maskin med rätt funktioner – i Spanien.

Resurseffektiv process

Nu fanns alltså en maskin som kunde separera varan från förpackningen samt en som kunde mala ner spillet. Nu behövdes en lastare för att få ner produkterna i den första doseringstratten. En delegation från Lantmännen begav sig till Magnus Kinert hos Swecon och demofältet i Eskilstuna..

– Det här var ju lite klurigt. Vi fick ta hänsyn till maxhöjden i lokalen och bredden på tratten samtidigt som vi ville att skopan skulle rymma mycket. Högtippande skopor till en sådan här liten maskin är dessutom ovanligt. Vi klurade mycket ihop! berättar Magnus Kinert, säljare på Swecon.

Efter många snabba beslut rullade en specialanpassad Volvo L35G in hos Lantmännen Agroetanol under hösten 2014.

Nu, ett och ett halvt år senare, har lastaren i Norrköping gått många timmar. För det finns att göra. Det som började med 4 000 ton restprodukter har nu vuxit flera gånger om. Ambitionen är att växa till tio procent av det totala råvarubehovet.

– Det, i sin tur, räcker till bränsle för omkring 18 000 personbilar varje år och det tycker jag är häftigt! Det här är ju skapat av något som man inte alla gånger har utnyttjat tidigare, dessutom återanvänder vi allt. Sockret och stärkelsen blir till etanol och proteinet blir till djurfoder. Det är ett mycket resurseffektivt sätt, menar Martin Engström.