• – Inte säkert vi väljer Göteborgs hamn igen, säger Theo Kjellberg, SKF. Foto: SKF
  • – Göteborg är den dyraste av alla våra terminaler när det gäller lyft. Vi är också den terminal som kör minst maskintid av de terminaler som har grensletruck, säger Annika Hilmersson. Foto: APM
  • – På gränsen till samhällsfarligt, anser Johan Trouvé. Foto: Västsvenska Handelskammaren

Lämnade hamnen - men motvilligt

"Fel att ej använda en av Europas viktigaste hamnar"

SKF har valt bort Göteborgs hamn. – Under våren var läget ohållbart, säger Theo Kjellberg, kommunikationsdirektör.

Han säger att godset kunde bli liggande "hur många veckor som helst."

– Jag får ofta samtal från förtvivlade företagare, som riskerar miljonbelopp och företag. Detta gränsar till samhällsfarligt.

Dyrare på väg

Andra svenska hamnar blev snabbt fulla när industrijättar som Volvo, Stora Enso, Axzo Nobel och SKF flyttade sitt gods. Nu går 40 procent av SKF:s tillverkning i Göteborg med lastbil till Hamburg.

– Det kostar stora pengar. Nu kan vi garantera att leveranserna fungerar. Att inte kunna utnyttja en av Europas viktigaste hamnar är ´hål i huvudet´, säger Kjellberg.

Transporter på väg är dyrare, 130 mil tur och retur, och ger negativ miljöpåverkan.

Theo Kjellberg:

– Det innebär en väsentlig ökning av transportkostnaden. Det är inte säkert vi väljer Göteborgs hamn igen.

Ändå säger han:

– Situationen i hamnen måste lösas. Om Sverige ska vara kvar som en stor exportnation måste vi ha en fungerande handel.

Strulet gäller också importen. Ett företag gick i konkurs i väntan på utemöbler inför sommaren.

Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren, en organisation för näringslivet, säger:

– Stridigheterna har blivit ett rejält dråpslag mot alla företag som nyttjar hamnen. Tillförlitlighet och bristande kvalitét har gradvis försämrats. Åkeriernas långa väntetider är ju allmänt kända.

"Orimliga krav"

Trouvé har erfarenhet av logistik - som operativ chef för Schenker i Göteborg i 20 år.

– Att lägga om flödena till andra hamnar innebär merkostnader på 20 000 per container. Åkerierna tjänar mer men jag tror inte någon ser detta som hållbart. Hamnarbetarna har dikterat villkoren och har ett stort ansvar. Jag tror inte det finns någon annan arbetsplats där facket vill leda och fördela arbetet. De har förhandlat fram rätten till en mängd märkliga saker.

– En sådan är att Hamnfyran vill förhandla för blixtgubbarna på natten om hur lång tid det ska ta att lasta eller lossa varje enskild båt.

Extrakostnad

Han hoppas att regeringen ändrar lagen så att inte en facklig organisation kan ta till stridsåtgärder när det finns ett kollektivavtal.

– Arbetsgivaren är bakbunden. Ett alternativ är att hamnen stängs och att ny personal anställs.

Annika Hilmersson, kommunikatör APM Terminals:

– Vi har tappat drygt 70 000 containerlyft sedan i fjol. Det motsvarar ett tresiffrigt miljonbelopp i minskade intäkter.

Enligt Hilmersson har uppemot 25 procent av hamnarbetarna varit frånvarande – varje dag.

APM är nere på 70 procent av normal kapacitet.

– Extrakostnaden blir cirka fyra miljarder kronor om året. Ett långsiktigt avtal med fredsplikt måste till.

Konfliktens grundfråga?

– Apelreglern. Hamnfyran omfattas av kollektivavtalet för arbete i alla Sveriges hamnar; undertecknat av Sveriges Hamnar och Transportarbetarförbundet. Hamnfyran har erbjudits kollektivavtal men tackat nej.

– Vi har tagit vårt ansvar, Hamnfyran tycks känna några förpliktelser. Vad vi förstå så har de inte ingått avtal på över 40 år.

Företaget har initierat ett 70-tal möten för att lösa upp knutarna och tagit hjälp av vår arbetsgivarförening Sveriges Hamnar. Vi har bett regeringen om stöd och vi har tackat ja till samtliga bud från Statliga Medlingsinstitutet. Hamnfyran har tackat nej till samtliga.

Annika Hilmersson påstår att det är omöjligt att teckna kollektivavtal för APM Terminals, för Hamnfyran, när det finns ett sådant med Transport, utan att riskera krav på stora skadestånd.

– APM Terminals fick 2012 uppdraget att driva containerhamn i Göteborg på grund av vår gedigna kunskap om internationell containerhantering, våra möjligheter att investera och vår kompetens att utveckla terminalen. Att komma ifatt eftersatt underhållsarbete och förbättringar av infrastrukturen har tagit tre år, säger Hilmersson.

Grundlön

Hon säger att kunderna väntar sig flexibilitet och stabilitet. Vi kräver ett annat arbetssätt. Och att en miljard i investeringar ökat ägarnas krav på lönsamhet.

– I ett år har verksamheten drabbats av strul, främst kvällar och nätter. Aktionerna har hindrat övertid, visstidsanställningar och möjligheten att sätta in extra personal. Det går inte att driva en containerterminal som förr. Vi måste kunna erbjuda våra tjänster på efterfrågade tider och utnyttja våra kranar. Optimalt. Och kostnadseffektivt.

Vad tjänar en hamnarbetare?

– Grundlönen i Göteborgs Hamn 2015 var 28 286 kronor i månaden. Snittlönen, inklusive fasta och rörliga tillägg samt övertid, var 49 527 kronor. För de tio högst betalda låg snittet på 64 224 kronor. Faktiskt arbetad tid var i snitt 70 procent av schemalagd tid men de fick betalt för hundra procent.