Lågprofildäck med hög kapacitet

Strängare kontroller införs för att säkerställa att reglerna uppfylls om tillåten maximal fordonshöjd vid transporter av stora volymer. Detta innebär en utmaning för transportföretagen, samt kräver nya fordonskoncept.

Conti EcoPlus HD3 från den tyska tillverkaren av premiumdäck är det första drivaxeldäcket som är specialutvecklat för extremt låga lastvagnar.

Ett 315/45 R 22.5-däck som är specialutformat för kraven som ställs inom segmentet av stora transportvolymer. Trots den låga däckdiametern är det lämpligt för axelbelastning upp till 11,6 ton med dubbelmontage. Användandet av den allra senaste konstruktionstekniken gör lågprofildäcket till det lägsta i sin klass, så att den invändiga lasthöjden på 3 meter kan utnyttjas på absolut bästa sätt, utan att den maximalt tillåtna fordonshöjden överskrids.

Den maximalt tillåtna fordonshöjden på fyra meter är ett ständigt återkommande problem för företagen som driver vagnsparken. Med konventionella lastvagnsdäck, t.ex. i 60-profil kan inte den invändiga lasthöjden utnyttjas maximalt utan att högsta tillåtna totalhöjd överskrids. Nya Conti EcoPlus HD3 315/45 R 22.5 är ett specialutvecklat däck för drivaxeln på lastbilar med låg kopplingshöjd.

Diametern är endast 852 mm, vilket sänker vändskivehöjden avsevärt på dragbilen, så att tillåten extern höjd inte överskrids. Continental utvecklade däcket i nära samarbete med flera last- och släpvagnstillverkare som förändrade sina fordonskoncept i sin helhet.