• Trio som vänder porten mot världshaven ryggen. Ragnar Johansson, vd, Kristofer Andrén och Lars Rexius.hoppas komma igång med containersjöfart mellan Göteborg och Kristinehamn under våren. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • – Vi har Vänern, Vättern och Europas längsta kust. Mycket vatten. Förutsättningarna finns, säger Ragnar Johansson, vd för Svenska Orient Linien. Foto: Clas-Göran Sandblom

Lägger ut kursen för fraktlinje via Göta Älv

Kristofer Andrén: "Vi vill få upp sjöfart som alternativ"

12 000 färre transporter med lastbil per år mellan norra Värmland till Göteborg. Så blir det om Svenska Orient Linien lyckas förverkliga planer på en fraktlinje i Vänern och på Göta Älv. – Vi lättar på trycket. Det råder ju brist på chaufförer. Och hur kul är det att köa i Göteborg, säger Kristofer Andrén, som kläckte idén.

Svenska Orient Linien har fraktat gods på världshaven i två sekel. Nu ska bolaget sätta kurs mot Kristinehamn. Därifrån ska det anrika rederiet frakta gods till rederiets hemmahamn.

– Den blir Sveriges första inrikes containerpendel. En ny transport- och logistiklösning, säger Andrén.

43-åringen har jobbat med idén tillsammans med Lars Rexius, 57, båda med lång erfarenhet av sjöfart och transportlösningar.

– Ihop blev vi en bra kombo, säger Lars Rexius.

Ragnar Johansson, vd, tog sig en funderare och sa ja.

Andrén:

– Vattenlederna utnyttjas inte. Vi vill få upp sjöfart som ett transportslag i Sverige.

Koncernchefen Ragnar Johansson tände till.

– I Europa är inrikes sjöfart gigantiskt stort. I Sverige förekommer det inte, säger han.

Vägs ände

Rexius:

– Trafikverket har konstaterat att dagens infrastruktur inte kommer att räcka för transporterna på väg efter 2030. Det finns en för stark fokusering på vägar och järnvägar. Kortsjöfart är framtiden. Vattnet ligger ju där redan. Det gäller att utnyttja det.

Fartyget ska chartras och det blir två avgångar, i vardera riktning, per vecka.

– Godstågen till Karlstad kör tomma upp men lastade ner. Vi kommer att frakta i båda riktningarna, säger Rexius.

Enligt trion är intresset stort, från varuägare, speditörer, de två kommunerna och hamnarna.

– Åkerierna runt Kristinehamn ser en stor möjlighet. Vi skapar bättre förutsättningar för att deras kundservice ska bli bättre, ökar deras servicegrad och effektivitet, eftersom vi kortar sträckorna. Och ingen vill köa i Göteborg.

På årsbasis kommer frakterna att medföra 12 000 färre lastbilstransporter mellan de båda städerna. Och tillföra trafik till och från den värmländska metropolen.

Kan sova hemma

– Det kanske kan öka intresset för yrket om chaufförerna kan hämta sina barn på dagis, vara tillsammans mer med familjen och sova hemma oftare, säger Rexius.

Han säger att järnvägen är oslagbar när det gäller låga utsläpp.

– Men sjöfarten har färre olyckor, mindre trängsel och lägre kostnader för slitage. Totalt har vi en bättre miljökalkyl, säger Rexius.

Kristinehamns kommun gör tummen upp:

– Kommunen ser sig som ett logistik-nav för norra Värmland och har planer på logistikparker. Inlandsbanan startar där. Med ett containerflöde till Kristinehamn blir det en knutpunkt för alla tre transportslagen, tror Lars Rexius.

Kunderna kommer att finnas inom skogs- och stålindustrin med stora exportbehov. De finns också inom detaljhandeln med stora volymer importerade livsmedel och konsumtionsvaror.

– Vi siktar in oss på östra Värmland, västra Örebro län samt södra Dalarna, säger Andrén.

Men gods har fraktats på Vänern och Göta Älv i alla år.

– Absolut. Men våra frakter går direkt till Göteborg.

Har detta någon koppling till strulet i containerhamnen där?

– Nej, ända sedan marknaden för tågtrafik avreglerades för 20 år sedan har det varit en nedgång för sjöfarten på Vänern. Inrikes sjöfart finns nära nog inte i dag. Det enda som fraktas är petroleum och cement.

Bara två hamnar

Att gå in i andra hamnar är inte aktuellt, i varje fall inte så här i början.

– Upplägget tillåter inte det. Det skulle ta för lång tid och det är svårt att nå effektivitet i det.

Axe Broström grundade Broströms 1865 – med trafik mellan Kristinehamn och Göteborg. Orientlinjen tillkom i koncernen 1911 och startades av sonen Dan Broström. Nu tycks cirkeln snart vara sluten.

– Det är lite kuriosa att vi är tillbaka till grundkonceptet. Inget säger att vi ska begränsa det till den här linjen eller om vi längre fram ska köra i hela Sverige.

Orient Linien har 50 landanställda.

Tidningar inom mediagruppen Swepress