• Det krävs stora ord när lastbilsmässan IAA ska beskrivas med ord. Vad sägs till exempel om detta; 28 hektar utställningsyta, 2 174 utställare och 435 världspremiärer. Samt en kvarts miljon besökare.
  • En bild från det symboliska överräckandet av den miljonte Volvo FH. Från vänster Christian Coolsaet, ansvarig Volvo Group Trucks Tyskland, Marco Reinhard, ägare och VD Gesuko, Roger Alm, ansvarig Volvo Lastvagnar Europa, Claes Nilsson, VD Volvo Lastvagnar och Martin Lundstedt, VD Volvokoncernen.
  • Scania berättade på IAA om en större studie som undersökt flera vägar för att nå noll-visionen med fossila utsläpp under de kommande årtiondena, allt från full elektrifiering till ett utbud av olika typer av drivlinor. I förgrunden en Scania G 410 A4x2NA.
  • Hiab visade upp nya Multilift Ultima, som är fullmatad med nya innovationer.
  • Det var ett enormt intresse när Scania skallade till presskonferens på årets IAA i Hannover. Framför skärmen ser vi Christian Levin ansvarig försäljning och marknad tillsammans med koncernchefen VD Henrik Henriksson.
  • Volvos nya autonoma och elektriska transportlösning Vera är främst tänkt som en förlängning av logistiklösningar många industriföretag använder sig av redan idag.

Kvarts miljon besökare på årets IAA

Tyska mässan slår nya rekord

Precis som vanligt krävs det stora ord för att beskriva årets riktigt stora branschmässa - IAA, som i sin 67:e upplaga i år arrangerades i Hannover. Mest slående kanske ändå mässytans storlek är, nämligen drygt 280 000 kvm, eller 28 hektar – eller drygt 500 meter gånger 500 meter. Och det var mässyta till fullo lastad med nyheter. Här visade 2 174 utställare från 48 länder 435 världspremiärer för runt 250 000 besökare. En kvarts miljon.

Det är väldigt svårt att utnämna ett specifikt tema för årets IAA. Detta eftersom så många utställare och så många nyheter helt enkelt täcker in allt som tänkas kan inom branschen. Men det är klart att så att den brännheta frågan om kommande drivmedel och miljöpåverkan stod i centrum hos många utställare, som exempelvis olika el-, gas- och hybridlösningar.

Om vi ska se till antalet nyheter, eller kanske ska vi kalla dem uppfinningar, så hamnar nog kvantitetsmässigt välkända områden som digitalisering, uppkoppling, autonoma lösningar och urbana transporter i centrum.

Sammanfattningsvis kan sägas att branschen driver så effektivt och snabbt framåt att även de mest dedikerade lastbilskritikerna får lov att huka sig i bänkraderna. När alla dessa fantastiska nyheter vävs samman till nya produktenheter och i förlängningen helt nya fordonslösningar blir resultatet strålande för såväl säkerhet, som effektivitet och lönsamhet – som för miljön.

Som exempel kan sägas att det fanns inte färre än 36 olika elektriska fordon av olika slag – bara för testkörningar. Där fanns nya eldrivna transportbilar, bussar och lastbilar i alla storlekar.

Volvo

Volvo Lastvagnar hade en miljon skäl att fira under Hannovermässan. Inte nog med att en av Volvos största succéer genom tiderna, Volvo FH, firar 25-årjubileum i år – under mässan överlämnade vd Claes Nilsson den miljonte FH-bilen till en kund.

-        Vi har kört Volvolastbilar sedan 1976 och Volvo FH har hela tiden utvecklats. Vi insåg redan från början att vi hade valt ett varumärke med siktet inställt på framtiden. Vi övertygades inte bara av det fokus på lönsamhet som de högpresterande motorerna och växellådorna gav Volvo FH utan även av körbarheten och säkerheten.  Konstruktörerna har gjort ett strålande arbete, säger Marco Reinhard, som är vd för och ägare av kyltransportföretaget Gesuko från Bad Hersfeld, 200 km från Hannover.

I övrigt visade Volvo sin nya autonoma transportlösning kallad Vera. Det handlar om självkörande eldrivna kommersiella fordon som kan bidra till effektivare, renare och säkrare transporter. Målet är att på sikt kunna erbjuda kunder som har behov av löpande transportuppgifter mellan fasta punkter.

Det är främst tänkt som en förlängning av logistiklösningar många industriföretag använder sig av redan idag. Till en början blir det användning av systemet för regelbundet återkommande uppdrag, kanske med relativt korta rutter, stora godsvolymer och krav på hög leveransprecision. Se det som en förlängning av ett redan existerande industriellt flöde.

Scania

I Scanias monter rådde en klar elektrisk stämning. Precis som tidigare berättat om i Åkeri & Transport siktar företaget på ett helt fossilfritt transportsystem i framtiden. Detta innebär på kort sikt mer användande av biodrivmedel till förbränningsmotorer – och på längre sikt fler helelektriska lösningar.

-Vi utvecklar teknik med fokus på att den ska vara kommersiellt lönsam, säger Christian Levin, försäljnings- och marknadschef på Scania. Det skulle vara meningslöst att erbjuda produkter som inte fungerar i våra kunders affärsverksamhet. Den grundläggande förutsättningen måste vara att tekniken har en rimlig kostnad.

Scania har nyligen, i en större studie, undersökt flera vägar för att nå noll-visionen med fossila utsläpp under de kommande årtiondena, allt från full elektrifiering till ett utbud av olika typer av drivlinor. Studien visar att den snabba spridningen av elbilar kommer att kräva fyra till fem gånger mer infrastrukturinvesteringar jämfört med idag, men även att driftskostnaderna till år 2050 kommer att minska med 40 procent.

I övrigt kunde Scania-folket pusta ut en smula. Åtminstone för stunden, det är nämligen så att Scanias nya lastbilsgeneration nu är komplett med 24 hytter som svarar mot alla krav, oavsett applikation. Sista steget var introduktionen av L-serien. Det finns nu en imponerande spännvidd på hytter från den lilla daghytten P14 och upp till den stora och mäktige S20-sovhytten för fjärrbilar.

Hiab

I övrigt fanns representation av många svenska företag på IAA i Hannover. Bland annat Hiab, som är en del av Cargotec, och som visade upp nya Multilift Ultima. Den är fullmatad med viktiga innovationer som bidrar till ökad produktivitet, användarvänlighet och driftsäkerhet.

-        Med Multilift Ultima förstärker vi vår långa tradition av innovationer. Med den senaste tekniken som kameror, smarta sensorer och avancerade anslutningsfunktioner för att göra manövreringen av lastväxlaren enklare och säkrare än någonsin tidigare" säger Henri Janhonen, Director, Sales and Product Business Management at Multilift Product line, Hiab.

Det innebär bland annat Hookliftassist, som är en kamerabaserad assistans, Safepositioning, som säkerställer att containers inte faller av de bakre rullarna, Integrated load Weighing, som hjälper föraren att alltid maximera nyttolasten, utan risk för överlast, Futuretoach, som är en display som ger en komplett överblick över alla funktioner, samt uControl, som  hjälper användarna välja exakt rätt kontrollnivå för lastningsuppdraget.

Tidningar inom mediagruppen Swepress