• Nya Volvo I-shift med Crawler gears, vilket skapar helt nya möjligheter för lastbilar med extrem hög vikt, eller för körning i tuffa miljöer.

Krypväxlarna minskar risken för fastkörning

Blir särskilt uppskattat i skogen

När det gäller nya I-shift med krypväxel så kan det sägas vara generation F av den populära lådan. – Jag tror extra mycket på alternativet med två krypväxlar. Den nya lådan väger endast 48 kilo mer än en konventionell I-shiftlåda. Den är å andra sidan 70 kilo lättare än en manuell låda, säger Peter Nordquist.

– Vi betraktar möjligheter till Crawler gears som ytterligare ett viktigt genombrott när det gäller I-shift. Den har finns i produktion sedan vecka 23.

Åkeri & Transport har provkört de flesta av de många nyheter som Volvo nu visar upp. Det är sannerligen ett styrkebevis det handlar om.

Dynamisk styrning

Inte ens fordonsvikter på upp till 325 ton ska vara något som helst problem för Volvos FH-serie i kombination med krypväxel, hill start och kraftfulla retarder.

– Åkeri & Transport startade bland annat ett fordon med vikten 150 ton utan problem i Volvos patenterade asfalterade backe med 16 procent lutning, utan minsta tvekan eller tendens till varken bakåtrullning, eller slirande hjul.

I grusgropen kändes ändå inte den nya krypväxellådan mest imponerande, även om mer erfarna chaufförer än jag säkert får stor nytta av den - utan istället kombinationen med dynamisk styrning.

Det är en ren fröjd att köra med elektrisk styrassistans. Tekniken hjälper såväl till att styra, som att hålla emot, där så krävs. Det blir en väldigt lugn och kontrollerad körning med VDS.

Lägre varvtal

Den automatiserade växellådan I-shift kan beställas med upp till två krypväxlar bakåt och framåt. Förutom det självklara faktum att i princip hela fordonet utsätts för mindre påfrestning ju mjukare det sätts i rullning, så ger de nya superlåga växlarna helt nya manövreringsmöjligheter framåt och bakåt.

– Fordonet kan köras i hastigheten 0,5 till 2 kilometer i timmen.

På en timmerbil kan det vara helt avgörande vid start i besvärliga förhållande att komma igång extremt långsamt. Utväxlingen på I-shift med två krypväxlar är som lägst 32:1 och det är två gånger så långsamt som på en konventionell I-shift.

I många fall slipper föraren med den nya växellådan att gunga sig igång. Det gör att varvtalet kan hållas betydligt lägre och att påfrestningen på utrustningen blir mindre.

Dessutom minskar risken att slira till och köra fast, vilket kanske är det allra viktigaste.

Rent konstruktionsmässigt har teknikerna löst gåtan genom att addera ytterligare en nedväxlingsmodul mellan svänghjulskåpan och det ordinarie växellådshuset. Det innebär en "skiva" reduktionslåda som gör att växellådan blir 12 centimeter längre.

Tidningar inom mediagruppen Swepress