• Volvo FH16 8x4 D16K 750, Euro 6, med totalvikt på 150 ton, inga som som helst problem med nya I-shift med Crawler gears, Inte ens stopp och start mitt i Volvo 16-procentsbacke på testbanan, vållade några som helst problem.

Krypkörning på alla modeller

"Nyheter som ökar användbarheten"

Nya I-shift med Crawler gears kommer att bli ett välkommet inslag inte bara på FMX, Volvos robusta offroadbil, utan även FM-bilar inom segmentet 12 till 26 ton, samt Volvo FH och Volvo FH16 för tyngre distributionskörning inom anläggningssegmentet, för de som vill ha möjlighet att utnyttja utrymmet i den större hytten.

När det gäller FH-serien så har Volvo dessutom tagit fram en betydligt kraftigare stötfångare i 3 mm stål, för tuffare tag, med möjlighet till 36 tons krok. Den sticker ut mer än tidigare, 130 mm, och skyddar därmed såväl hörnen på hytten, som strålkastare. Det kan bli ett vanligt tillval för skogskörning.

Rad med nyheter

Volvo lanserar en ny mer lågbyggd hytt, som kallas Mining cab men kan användas av alla som behöver ta sig fram där det är lägre i tak. Höjden blir 3,2 meter istället för 3,39 meter.

Volvo FL 4x4 är ett nytt alternativ för den som behöver bra framkomlighet men ändå inte lika uttalat som FMX-kunden. Volvo har en rad nyheter som vänder sig direkt till entreprenadsidan, som Automatic Traction Control, ATC.

Med driven framaxel i kombination med luftfjädring bak, luftfjädring fram även på bilar med dubbla framaxlar Volvo Dynamic Steering även för drivna framaxlar, femaxliga fordon, lättviktstridemlösningar, EBS med trumbromsar, för dem som föredrar det, hydrauliska pumpar med koppling, utökade framaxelvikter, tandemaxellyft och I-shift med krypväxlar.

- Detta är efterfrågade tillbehör och teknik som kommer att bredda användningsområdet betydligt.

Tidningar inom mediagruppen Swepress