• Freddy Welle kör för ett svenskt åkeri och markerar det med sitt namn och de blågula färgerna i vindrutan. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • ”Chaufförernas berättelser berör mig illa”, säger Freddy Welle som tar en fika inför en körning till Västerås.
  • Freddy Weller bekämpar olagliga transporter men bjuder utländska chaufförer som jobbar under odrägliga förhållanden på ett rejält frukostpaket.
  • Freddy Welle, till höger på dragbilen, höll ett anförande då Hela Sverige Stannar. Mikael Högberg, till vänster. Foto: Privat

Konkurrens på helt olika villkor

”De tjänar upp till 10 000 - jag har 25 i grundlön”

Ena dagen demonstrerar Freddy Welle mot att allt fler utländska förare kör i Sverige under omänskliga förhållanden. Andra dagen söker han upp dem, bjuder på kaffe, smörgåsar och dricka. -Vi är inte ute efter chaufförerna, vi är ute efter beställaransvaret. De som utför jobbet är trots allt våra kollegor, säger han.

Freddy Welle är en av de drivande i aktionen Hela Sverige stannar – mot prisdumpning och utländska chaufförer som, mot erbarmligt dåliga löner, tar allt fler jobb. I år gällde protesterna också att en chaufför från Makedonien friats för att ha kört med falskt körkort.

-Vi vill att alla som kör i Sverige ska göra det på lika villkor.

Welle sökte tillsammans med sin son och Ingela Johansson, Transport, en fredag och en lördag upp chaufförer i Göteborg för att höra hur utnyttjas. De hade handlat bröd, pålägg, dricka och tagit med kaffe. Chaufförerna hittade de på platser som nu är välkända för varje utländsk förare.

-De söker sig till varandra, säger han.

Förarna är från Bulgarien, Polen, Ungern, Rumänien, Makedonien, Estland och Bosnier.

Litauer kör bilar som är registrerade i Holland, makedonier i bulgariska bilar, bulgarer i österrikiska, rumäner i danska eller svenska. Vem som är deras arbetsgivare är en 10 000-kronorsfråga.

Toabesöken gör de i diken där de även slänger avfall.

Pinkade blod

Freddy Welle jobbar facklig. Han är ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg och ledamot i avdelning 3. Trion hade tagit med tolkar.

-Det är fruktansvärt att se hur de här chaufförerna har det. Rena slaveriet och sådana arbetsförhållanden finns inte på min agenda.

De träffade en förare som hade njurproblem liggande i en bil.

-Han pinkade blod. Min fru ringde vårdcentralen som svarade att det var ett allvarligt tillstånd och att han skulle komma direkt. Chauffören berättade att han och några kollegor utrustats med penicillin – i förebyggande syfte. Ifall de skulle bli sjuka.

Det var fara för chaufförens hälsa, kanske stod hans liv på spel. Welle erbjöd honom skjuts till vårdcentralen.

-Han är EU-medborgare och har rätt till svensk sjukvård men vågade inte följa med. Han var tvungen att köra vidare. Sån´t gör mig så illa.

Welle mötte förare som rent allmänt var väldigt tärda.

- Jag träffade en man som jag uppskatte vara runt 60. Han var 45.

Gråter tyst

En makedonier röker den ena ciggen efter den andra. Han berättade att han inte hade något val för att försörja sina barn. I hans hemland är lönerna och villkoren ännu sämre. Han har en son och en dotter, frun har tagit avstånd från honom. När han visar bilder på sina barn börjar gråta tyst.

-Deras situation är hopplös. De måste leva så här för att tjäna till det allra nödvändigaste till sina familjer.

Den uppsökande verksamheten görs för att få ökad information om hur utländska chaufförer lever.

-Vi vill veta vilket bolag och speditörer de kör för. I förlängningen kommer vi att hänga ut uppdragsgivarna. Nyligen fick vi veta att ett företag använt ett turkiskt åkeri. Turkar får inte köra här. De har bilar stationerade i Göteborg, på Fraktservice, Marieholmsgatan.

Inte i drömmarna

Andra ställen de samlas på är på gamla ASG-terminalen och runt gamla Skansen Lejonet.

-Där står ett 50-tal bilar varje helg men de finns i Frihamnen, Ringön, Bergsjödalen och Hildedalsgatan – överallt där många långtradare kan ställa sig. Många är jätteduktiga, de gör samma jobb som jag och får en lön på allt mellan 500 och tusen euro. Jag har en grundlön på 25 000 kronor.

Semesterlön och pensionssparande är något som inte ens finns i deras drömmar.

En del vill prata, andra reagerar med ilska. Welle fotograferade fraktsedlar för att kartlägga vilka som är deras uppdragsgivare:

-Oftast kör de i tre månader, en del kör ett helt år Sverige, Norge, Danmark. För det mesta inrikes i Sverige. Skilda från sina familjer. De bor i bilarna hela tiden. Fruktansvärt. Det är 2015, vi ska inte ha slaveri i Sverige.

Hopplös uppgift

Kartläggningen visar att de kör för stora företag. Welle får rapporter från chaufförer, truckförare och andra som bor i Skövde, Floby, Mariestad och vilka bilar som levererar dit. Enligt uppgifter till Å&T rör det sig om jättar som Volvo, IKEA och Elgiganten.

-Hela Sverige stannar är ett nätverk på över 15 000 medlemmar. Informationen samlas på nätet.

Ibland känner Freddy det som en hopplöst uppgift.

-Men vi ger vi upp det vi kämpar, då kommer vi ännu längre bort från drägliga förhållanden. Vi måste slåss för våra jobb till sista andetaget, säger Freddy Welle.