• Den nya hybridkonceptbilen från Volvo Lastvagnar bygger på en Volvo FH med en D13 Euro 6, steg C motor.
  • Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar. Foto: Alf Wesik

Konceptbil på Volvo FH för fjärrtransport

När Volvo Lastvagnar visar upp en konceptlastbil med hybridteknik så är det alltså ett ekipage avsett för fjärrtransporter. Det är ett viktigt tekniksteg eftersom just tekniken tidigare har sagts vara mest lämpad för körningar med många start och stopp.

– Drivlinan i vår konceptlastbil har utvecklats för att öka transporteffektiviteten och visa vägen mot mer hållbara transporter. Vår konceptlastbil kommer att ge oss värdefull kunskap och erfarenhet som kan hjälpa oss att utveckla tekniken ytterligare, förklarar Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson.

Han menar att samhället allt mer kommer gå över till förnybar energi i framtiden – och att Volvo vill ligga i framkant av den utvecklingen. Det har länge varit en uttalad målsättning att tänja på gränserna när det gäller minskad bränsleförbrukning och därmed utsläpp.

Utsläppsfritt

Hybridtekniken har alltså funnits sedan tidigare. Men nu integreras andra viktiga faktorer, som aerodynamik, förutseende farthållare, minskade vikter och lägre rullmotstånd.

Vid fjärrtransporter beräknas hybriddrivlinan kunna bidra till att förbränningsmotorn kan vara avstängd i upp till 30 procent av körtiden. Det sparar mellan fem och tio procent bränsle, beroende på fordonstyp, specifikation och körcykel. Den gör det dessutom möjligt att köra enbart på el i upp till tio kilometer - en sträcka då fordonet alltså kör helt utsläppsfritt och mycket tystgående.

Nya tekniker

– I dag står fjärrtransporterna för en väsentlig del av den totala energiförbrukningen inom transportsektorn. Med hybridteknik kan bränsleförbrukningen och utsläppen minskas betydligt. Det är ett viktigt steg på vägen mot både våra och samhällets miljömål för framtiden, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar.

– Det här är en plattform för verifiering av flera nya tekniker för ökad transporteffektivitet. Vissa av utvecklingarna har redan introducerats i våra lastbilar och några kommer inom en nära framtid. Hybriddrivlinan bygger delvis på kunskapen och erfarenheterna från Volvo Bussars hybrid- och elbussar, säger Åke Othzén, huvudprojektledare på Volvo Lastvagnar.