Komfort och säkerhet i nivå med tyngre fordon

Alltid en MAN i främst ledet ...en av de allra bästa distributionsbilarna

Nu är även MAN klara med sina Euro 6-fordon. När det vankades provkörning valde Åkeri & Transport att börja från den lättaste änden, med en TGL 12.220 distributionsbil. Efter nästan 30 mils körning måste vi erkänna att TGL alltid har en förmåga att blanda sig i toppstriden. Men en reservation måste utfärdas, eftersom vi ännu inte testkört nya Mercedes-Benz Atego.

Av Ivan Stjernqvist

Då MAN TGL lanserades för tolv år sedan var den en smärre sensation. I ett enda slag lyfte MAN upp sin lätta distributionsbil till en nivå som man inte tidigare hade skådat. Med uttrycket ”100 procent Trucknology” indikerade MAN, att den nya TGL-serien var byggd efter samma standard som den då nyligen presenterade storebror TGA.

För första gången såg man en 12-15 tons lastbil med en komfortnivå för chauffören som var i jämnhöjd med de tunga fjärrbilarna, i viktklasser betydligt högre upp. MAN skall särskilt berömmas för att göra automatisk växellåda tillgänglig för alla chaufförer.

Den automatiska TipMatic växellådan gav, förutom den rent fysiska avlastningen till chauffören, också en fint bidrag till trafiksäkerheten. Nu kunde chauffören fullständigt koncentrera sig på trafiken och helt glömma att växelskiftena skulle ske vid rätt tillfälle och till rätt växel.

Sedan dess har alla övriga distributionsbilar också introducerat automatiska växellådor och gradvis höjt komfort- och säkerhetsnivån betydligt inom branschen. Det största lyftet förväntas dock i år då det byts till Euro 6 emissionsnivå och vi väntar nu spänt på vad DAF, Iveco, Mercedes-Benz och Volvo/Renault kommer att lansera i denna viktklass.

Avancerad motor

MAN TGL var mycket avancerad när den presenterades 2004, och året efter utsågs den också till ”Truck of the Year 2006”. Fram till dess var det M-B Atego som hade dominerat utvecklingen bland de lätta distributionslastbilarna.

Men toppplacering övertogs helt klart av MAN TGL vid denna tidpunkt. Det berodde på flera saker, men viktigast av allt var nog att MAN kunde klara det hårda Euro 5- och EEV emissionstillståndet utan att använda Adblue, och det är alltså först nu, med utgången av detta år, som alla MAN-kunder blir tvingade att bekanta sig med den speciella AdBlue-vätskan som skall sprutas in i SCR-katalysatorn.

Härtill hade MAN kunnat klara de ständigt hårdare miljökraven med hjälp av avancerad tvåstegs turboladdning och tillbakaföring av avkylda utsläppsgaser – det så kallade EGR.

Emissionssteget från Euro 5 till Euro 6 är emellertid så stort att ingen kan undgå att efterbehandla utsläppet i en SCR-katalysator. Eftersom MAN har stor expertkunskap i turboladdning och avkyld EGR har MAN valt att kombinera alla tre metoderna och därigenom uppnått en gynnsam bränsleförbrukning.

Testbilens motor är den 4-cylindriga versionen av D 08-motorn med en slagvolym på endast 4,6 liter.

Snabb respons

Denna förhållandevis lilla motor gör ett fantastiskt arbete. Tänk på att det handlar om en jämförelsevis liten 4,6 liters motor som här ger 220 hästar vid moderata 2.300 v/min – det motsvarar en litereffekt på nästan 48 hästar. Om det omräknas till en 16 liters motor så motsvarar det 765 hästar.

Ännu mer imponerande är vridmomentet som håller sig över 850 Nm från 1300-1800 v/min. Det är mycket bra av en 4-cylindrig motor, och härtill kommer att den nya D0834 Euro 6-motorn har en fantastiskt mjuk och jämn motorgång samt en snabb respons.

Det beror dels på Common Rail (CR) insprutningen, dels på tvåstegs turboladdningen.

Blir inte skållhet

Med Common Rail insprutning utjämnas alla de små tryckojämnheterna från förbränningen så att den 4-cylindriga motorn blir vibrationsfri utan användning av balansaxlar. Den tvåstegs turboladdningen ser till att turbotrycket snabbt når sitt maximum efter varje växelskifte.

Denna MAN-specialitet, alltså tvåstegs turboladdning, medför också fördelen att den högkomprimerade insugsluften inte blir så skållhet som den annars blir på Euro 6-motorer. Det avancerade dubbla turbosetet innehåller nämligen en mellankylningsfas som kyler ner luften innan den komprimeras och kyls ned en gång till. Därvid undviks oönskad kondensering av fuktig luft och oönskad förtjockning av oljan.

Det låter lite komplicerat men när turbosetet är monterat så arbetar det utan problem och medverkar till att hela Euro 6-anläggningen fungerar driftsäkert. Man får ju inte glömma att tillverkaren skall se till att emissionsutrustningen har en livstid på minst sju år eller 700.000 km.

Punkter på önskelistan

Som nämnt hade vi möjlighet att köra en längre tur med den ”pigga” Euro 6 MAN TGL 12.220 4x2, som precis hade byggts upp med ett aluminiumskåp och lyft hos Lavmands i Ringstedt. Det blev en mycket behaglig tur i en något annorlunda landsvägsmiljö än den stressiga stadskörningen som den egentligen är byggd för. I gengäld gav turen möjlighet till att i lugn och ro studera detaljer som man kanske annars bara lätt hoppar över.

Till exempel satt jag och blev mer och mer förargad över hur lite utrymme det egentligen är i den vanliga standard C-hytten. Den är 162 cm lång och det lämnar inte mycket plats till chauffören bakom den förhållandevis stora ratten.

Bakom mitt säte var det precis plats för att jag skulle kunna hänga min rock – men inte mera. Det anser jag inte att man kan erbjuda chaufförer idag.

Men för att råda bot på detta kan man ju enkelt beställa den längre hytten benämnd ”L”. Den är 66 cm längre, och då blir det plötsligt tillräckligt med plats. Men naturligtvis sker detta på bekostnad av flaklängden.

På min ”önskelista” skulle därför TGL hytturvalet kunna breddas med en ”C+”-version, som skulle ge chauffören en känsla av ”gott om plats”, utan att det nämnvärt påverkade flaklängden. På önskelistan angående TGL-hytten står även nya sidospeglar, där spegelhusen inte skymde lika mycket av sikten och tillät en större öppning till A-stolpen. Särskilt på höger sida är det nästan oansvarigt – det måste helt enkelt kunna göras bättre.

Annars kunde jag glädja mig över att TGL-hytten har fått ny interiör så den nu framstår som lika läcker som de större TGM och TGS-modellerna. Jag kände det nästan som om det var en TGM jag körde.

Reglagen till motorbromsen och TipMatic växellådan är placerade på spakar under ratten och fungerar ovanligt bra. EBV motorbromsens effekt ökas väsentligt när TipMatic automatiskt väljer en lägre växel.

Och det är mycket bra.

När det gäller färdbromsen har TGL skivbromsar runt om och vår testade MAN TGL var utrustad med parabelfjädrar på framaxeln och luftavfjädring på bakaxeln.

Bildtexter:

Nu är MAN klar med Euro 6-fordon för testkörning och vi beslutade oss för att starta i den lättare änden med en TGL 12.220 distributionsbil.

Här är testbilen på plats på Transport 2013 i Herning.

MAN TGL 12.220 har fått ett modernt utseende, kallat ”Euro 6 look”.

Spegelmonteringen har inte förändrats och de stora spegelhusen ger fortfarande stora blinda vinklar. Särskilt mot den högra A-stolpen.

Det blå påfyllningslocket indikerar att AdBlue behållaren är placerad lite bakom höger framhjul...

...och lite bakom den är Euro 6-enheten med partikelfilter och SCR-katalysator placerad.

Lyckat arbete från Lavmands i Ringstedt.

Med 17,5 hjul blir i- och ursteget mycket bekvämt.

Den 4-cylindriga motorn lämnar ger god plats för chauffören att stiga ut genom högra dörren.

Arrangemanget med handbroms och växelväljare till höger om chauffören är helt oförändrat men kräver kanske en modernisering.

Platsen över frontrutan utnyttjas för radio och hyllor för papper och liknande.

4,6 liters motorn kräver ett särskilt dubbel-turbo-arrangemang med mellankylning av den varma turboluften.

<B>Faktaruta: MAN TGL 12.220</B>
Märke             MAN
Typ                 TGL 12.220 4x2 BL
Axeltryck        Fram 4400 kg, bak 8400 kg
Axelavstånd    4500 mm
Avfjädring        Fram parabel, bak luftavfjädring
Bromsar          Skivbromsar runt om
Däckutrustning                      245/70R17,5
Totalvikt          11990 kg
Chassiets egenvikt                   4150 kg
Nyttolast         7840 kg
Motortyp         Do834LF68 – Euro 6
Effekt              220 hk vid 2300 v/min
Moment          850 Nm vid 1300-1800 v/min
Växellåda       ZF 6 AS 800 OD TipMatic, Easystart
Bakaxel          HY-0925 udv. 3,70:1
Förarhytt         TGL typ C (kort)
Påbyggnad     Fast aluskåp och 2000 kg lyft