• MAN:s TGX med den nya 15,2 litersmotorn gör inte mycket väsen av sig på hytten. Ett litet märke D38 längst ner på hytten bara – visar att här kommer flaggskeppet.
  • MAN:s TGX med den nya 15,2 litersmotorn gör inte mycket väsen av sig på hytten. Ett litet märke D38 längst ner på hytten bara – visar att här kommer flaggskeppet.
  • MAN säger att användarna kommer att märka en minskad dieselförbrukning på cirka tre procent med nya D38 i förhållande till tidigare D26 Euro 5-motor. Och då får man ändå 200 Nm extra på köpet.
  • Här ser vi de grova betongblocken som lastas på bunkersflaken. Det är tur att de äldre mer bedagade flaken är på plats.
  • Jan Madsen känner igen reglage och instrumentering från sin tidigare MAN TGS, men är extra glad för den nya bredare hytten, samt den automatiserade TipMatic 2-växellådan.
  • Från tidigare MAN TGS 33.480 har Jan Madsen vant sig vid att kunna nå upp på en smal avsats bredvid hytten, för att kunna se hur mycket material som lastats. På TGX är den här möjligheten puts väck, och besiktning får istället ske från förardörren.
  • Trippelboggien utmärker sig med gott grepp och bra körbarhet tack vare styrbar bakre axel.
  • Kopplingen av fabrikat VBG klarar alla tänkbara kombinationer och luftskiften sker lika enkelt.
  • På ett användarvänligt fordon har lösningar för skiften av hydraulik, el och bromsar en stor betydelse. Som skett på detta fordon med HMF:s lösningar.
  • Innan det är dags för nästa tippning. Han är noga med att röra fordonet lämpligt mycket, så att materialet kommer en bit ifrån bilen.
  • Allra först tippas kärran och kopplas ifrån.
  • Den nya D38 motorn är en vidareutveckling av de välkända D20 och D26 motorerna. Sex cylindrar på rad, överliggande kamaxel, fyra vantiler per cylinder och Bosch insprutningsystem av generation två, med ett tryck på 2 500 bar.

Klart fall av kraft och styrka

MAN TGX med nya D38 verkar i det tysta

Ger bättre driftsekonomi i flera olika transportuppdrag

Det har inte gått helt smärtfritt för MAN attt driftsätta den nya och efterlängtade D38-motorn. Men när det nu sker, så blir det i desto större omfattning, med flera olika konfigurationer att välja mellan. Åkeri & Transport har testkört ett härligt ekipage, en trippelboggie med 8x4 konfiguration. Inte minst och inte störst – men kanske trevligast.

Den gör inte mycket väsen av sig, MAN:s flaggskepp med den nya 15,2-litersmtorn. Ett litet diskret märke D38, nederst på dörrarna. Men inget mer.

Till skillnad från strategin från exempelvis Volvo och Scania, som gärna med stora uttryck visar upp sina fördelar och styrkor. Här krävs det istället något av en konnäsör, för att begripa att det är något särskilt som närmar sig.

När vi närmar oss bilen och dess ägare, Morten Hansen, så får vi snart intrycket att just den här lite mer diskreta profilen passar honom utmärkt. ”Det är ju bara en lastbil”, med betoning på ”last” – och den har den motorkraft som krävs för att utföra de olika transportuppdrag den ska användas till.

Betongkörning

Samma sak verkar chauffören för dagen tycka, Jan Madsen. Han ville att lastbilen skulle se så bra ut som möjligt på bilderna, medan jag gärna tittade på finesserna och bildvinklar.

- Vi kan utrusta bilen med hela sidor, eller bakmonterad kran eller/och erfoderlig utrustning för timmerkörning. Det går dessutom att välja mellan olika lastbärare – allt efter uppdrag.

Eftersom uppdraget för dagen, i samband med vår testkörning, bestod i transport av kraftig uppbruten betong, och i övrigt väldigt påfrestande körning av block, så användes en mer tålig dumper.

Av den anledning använder vi oss av en äldre oöm äldre treaxlig dumperskärra med trippeboggie och möjlighet att lasta upp till maximalt 54 ton. Och det behövs, säger Jan Madsen, eftersom det rör sig om rejäla och tunga betongklumpar där det är svårt att bedöma vikten under lastning. Vid avvägningen i samband med lossningen förklarar Jan Madsen att han ofta blir överraskad – ibland är det tyngre än han tror och ibland är den lättare.

Slutligt avgörande

Jag känner igen resonemanget från min egen tid som säljare. Alltså när det handlade om grovkörning av den här typen, fyllnadsmassor till byggen, vågbrytare till hamnar och liknande, då ställde man gärna de nyaste och finaste bilarna och utrustningen, till förmån för lite äldre och mer bedagade fordon.

Vid lastning av de grova betongblocken stöter Jan Madsen på ett problem som inte fanns på den tidigare MAN TGS 33.480, som han körde. Grävmaskinisten vet ungefärligen hur mycket han lastar varje gång, men det är naturligtvis ändå föraren som har det slutliga avgörandet i sina händer.

I den tidigare TGS:en kunde Madsen enkelt gå ut på ett litet avsteg vid sidan av den smalare hytten och enkelt se hur mycket som lastats. Den utsiktsplatsen saknas på den större och bredare hytten på TGX-hytten. Nu gäller det istället att spana bakåt från dörröppningen.

Det innebär således att han saknar sin smalare hytt. Eller?

- Absolut inte. Jag värdesätter den nya hytten i storlek XLX. Men det är klart att i- och urstigningen var enklare i den förra.

Kickdown

Mer påtagligt är dock skillnaden i drivlina. Tidigare körde Jan Madsen en MAN TGS 33.480 med en något mindre motor med slagvolym 12,4 liter och 480 hästar. Det fanns egentligen kraft nog även på den kombinationen, men Jan uppskattar verkligen sitt nya liv.

- Absolut, och allra mest glädjer jag mig över det enastående drivmomentet på 2 700 Nm – och särskilt i samspel med den nya automatiserade TipMatic växellådan. Det är en helt annan känsla att enbart kunna koncentrera sig på trafiksituationen, istället för vilken växel man ska välja.

Bilen väljer trots fullt lass att köra på tolfte växeln, även om ett snabbt skifte ned till elvan förekommer. Det visade sig dock bero på att Jan Madsen själv gjorde en kickdown och tvingade fram skiftet.

- Jag tycker inte den låter precis som den ska, och därför kan det inträffa att jag väljer att göra en kickdown, säger han leende till mig.

Vi tror dock att det endast är chauffören Jan Madsen som ännu inte vant sig vid den nya ljudet, i förhållande till sin tidigare 12,4 litersmotor. I mina öron går nämligen körningen helt perfekt.

Kyld EGR

Den nya D38-motorn är en vidareutveckling av tidigare D20 och D26 motorer. Den har sex cylindrar i rad, överliggande kamaxel, som aktiverar fyra ventiler per cylinder, och ett Bosch common rail system av tredje generationen. Insprutningstrycket ligger på 2 500 bar. Turbolösningen känns igen från MAN, med en lågtrycksladdare och en högtrycks turboladdare med mellankylning av laddluften.

Emmisionskontrollen sker med hjälp av kyld EGR, SCR katalysator med AdBlue insprutning, samt partikelfilter.

En traditionell lösning, således, och utan att ens se åt kollegor som Scania och Iveco, som går SCR All in. Tvärtemot förlitar sig MAN mycket på kyld EGR, med en andel upp till 40 procent. Detta ställer naturligtvis mycket stora krav på kylanläggningen och luftströmmarna runt och under hytten.

Förbrukning

Ägaren Morten Hansen menar att det är viktigt med bra driftekonomi och mäter förbrukningen noga, men han säger att det inte går att komma ner till de ”fantasisiffror på 2,5 liter som ofta anges av de flesta tillverkarna – inte med tung utrustning och kanske en kran monterad.

- Där är luftmotståndet alldeles för stort.

Eerfarenheten hittills är dock att verkningsgraden tack vare det fina momentet på den nya D38 motorn ger goda resultat även på dieselförbrukningen. Från MAN:s sida uppger man att förbrukningen i jämförelse med tidigare D26-motorn är tre procent lägre. Och detta med 200 Nm högre vridmoment på köpet.

Det är just vridmomentet, som är MAN:s styrka. På den testade bilen med D38 560 hästarsmotorn nås 2 700 Nm redan vid 930 varv i minuten. Med specialmodellen för tungkörning på 640 hästar nås den magiska bränsen 3 000 Nm redan 930 varv. Detta är positivt för körning i alla hastigheter och på alla växlar.

När det gäller toppeffekt så halkar dock MAN efter sina konkurrenter.

Dieselmotorer i 15-16 literssegmentet:

Tillverkare/motor Slagvolym Effekt Vridmoment
MAN D3876 15,2 liter 560 hk 2700 Nm/930 r/m
Mercedes OM 473 LA 15,6 liter 625 hk 3 000 Nm/1100 r/m
Scania DC16 103 V8 16,4 liter 730 hk 3500 Nm/1000 r/m
Volvo D16K 16,1 liter 750 hk 3550 Nm/950 r/m

Kalla Fakta/ MAN TGX 35.560 8x4-4

Axeltryck 7,5-9,5-9,5-9,5 ton

Axelavstånd 1-2 axel 3 600 mm

Fjädring En axel parabel, övrigt luft

Bromsar EBS skivbromsar runt om

Däckutrustning 385/65 styrhjul, 315/80 tandem

Totalvikt 32 000 kg

Chassie egenvikt 13 940 kg ink påbyggnad

Nyttolast 18 060 kg

Motortyp D38 – 15,2 liter

Effekt 560 hk

Moment 2 700 Nm/930 r/min

Växellåda ZF 12AS 3141 OD TipMatic 2

Bakaxel 2 x HYD-1370/HY-1350

Förarhytt Sovhytt XLX

Påbyggnad Fäste för bakmonterad kran