• Björn Björnberg Larsson, Avesta, har 23 mil enkel väg för att lasta i Oxelösund. Ibland får han vänta och han gör tummen upp för truckstop. Foto: Privat
  • Det är tunga pjäser som tillverkas och lastas på fabriksområdet. Foto: Bo Björkdal
  • Anmäler sin ankomst. Foto: Siri Heikkinen
  • Värme under väntan, förena slipper slå på dieselvärmare. Foto: Siri Heikkinen
  • – Det kunde vara kaos inne på området tidigare, säger Joakim Norén. Foto: Siri Heikkinen

Kaos med köer på SSAB är över

Max tolv fordon förenklar styrning av flödet

Med ett nytt system för inregistrering har SSAB i Oxelösund ökat säkerheten och förbättrat arbetsmiljön – såväl innanför grindarna som utanför. Vinnare är alla lastbilschaufförer och den egna personalen. – Nu har vi bättre koll och släpper inte in fler bilar än vad vi klarar, säger mannen bakom förändringen, Jonas Norén, chef för order- och transportplanering.

Tidigare stod alldeles för många fordon, trailrar och släp, på området. SSAB saknade översikt över hur många det var. En del förare bara väntade på sin tur.

– Det ska vara max tolv, men det kunde finnas upp till 20 bilar. Det var svårt att styra flödet, säger Norén.

Förare väntade i den miljön, med de risker som finns på en tung industri.

– Säker last på långa ekipage, trailer och släp, är ett måste. Stressen fanns både bland företagets personal och förarna.

Dessutom kunde ett dussintal tunga fordon köa utanför fabriken. De stod på allmän väg och det var förstås inte heller bra.

– Det medförde trafikrisker, det kunde vara stökigt men det inträffade aldrig någon olycka, säger Joakim Norén.

Tolv max

SSAB jobbar mycket för att öka säkerheten och har haft fokus på denna fråga i ett par år. Efter ett års jobb kan Joakim presentera en klar förbättring. Högst tolv lastbilar, släpps nu in.

De som kommer därefter erbjuds plats på ett truckstop. Där finns plats för ett 20-tal bilar. De har tillgång till dusch, wc och ett enklare kök.

– Tisdag – torsdag, är trafiken tätast och risk för kö störst. Förarna kan nu planera in sin vila på truckstop istället för som tidigare då de kunde stå lite varstans i Oxelösund, eller inne på området. De kan komma på kvällen, sova och åka vidare på morgonen.

Det finns eluttag, så att förarna slipper slå på sina dieselvärmare.

Vinnare: säkerheten, arbetsmiljön och miljön i stort. Även för de boende i närområdet.

Levererar i Europa

Ungefär 40 bilar hämtar varje dag grovplåt, stålrör och allt vad det är. De levererar i Norden och övriga Europa.

– Sedan systemet blev klart har tusentals bilar passerat och allt har fungerat bra. Den info de får på truckstop, om säkerhetsregler, finns på tolv språk, säger Norén.

Bilarna bokar 36 timmar innan de ska hämta gods och får då ett ordernummer som de registrerar sig med vid ankomsten.

Björn Björnberg Larsson kör för Ernst Express i Avesta. Han har hämtat stål på SSAB i fem år:

– Det har blivit riktigt bra att stå på truckstop – även om väntetiderna kan bli långa även där. Vi står bättre där än inne på området, säger han.

Tidigare kunde han köa i mellan två och fyra timmar på området.

– Det var bilar överallt, kaos, och var förstås inte säkert.

Nu loggar Björn in på en dator när han kommer fram.

– När det är dags åka in visas mitt bilnummer på en ljusskylt. Det kan fortfarande bli långa kötider. Men då kan vi ställa oss på truckstop och koppla av.