• Ida Lambertsson satt fast med sin nyfödde son, Erik, i åtta timmar. I bilen fanns också hennes syster som drabbades av allergichock, hennes man och mormor. Foto: Ida Lambertsson
  • När bilarna började rulla var fartgränsen sänkt till 50.
  • En mjölkbil fick sladd och kvaddade bron. Foto: Scanpix
  • Personer som hade tider att passa och inte klarade pressen att sitta still i timmar tog sina väskor och gick på motorvägen.

Kände paniken komma krypande

Motorvägen korkade igen blixtsnabbt. Ida Lambertsson, 26, satt fast i åtta timmar i bilen. I en bilbarnstol satt sonen Erik, bara fyra dagar gammal. – Jag kände mig hjälplös. Paniken smög sig på, säger hon.

Södertäljebron är en flaskhals på E4/E20 i vanliga fall. Olyckan kunde inte ha inträffat på en mer olämplig tid – natten till midsommarafton.

En lastbil fick sladd, rammade en bropelare. Kraschen gjorde också att stora delar av stålkonstruktionen blev skrot. Stålkonstruktionen och många bärande delar av bron måste bytas ut innan arbetet med att laga bron kan påbörjas.

– Den är så sönderkörd att vi inte ens kan leda ut trafik på den. Det är ett otroligt komplext arbete, sa Bengt Olsson, presschef.

För sex år sedan inträffade en liknande olycka på samma bro, med utdragna reparationer.

Allergichock

Ida Lambertsson från Saltsjö-Boo var på väg till landet utanför Nyköping för att fira midsommar med sina närmaste. Förutom spädbarnet Erik var hennes man, 16-åriga lillasyster och mormor också med i bilen.

– Vi fastnade tidigt, vid tiotiden på förmiddagen. Min lillasyster drabbades av en allergichock. En ambulans ryckte ut från andra hållet och fick stanna på motorvägen för att hjälpa henne.

Ida fick amma Erik på vägrenen några gånger.

– Det var trots allt värre för andra som varken hade vatten eller mat till sina barn och sig själva.

Folk gjorde sina toabesök vid sidan av vägen.

– När folk hade druckit upp vattnet de hade tagit med och när hungern satte in, blev det kaosartat. Jag kunde amma mitt barn men det var ju de som hade äldre barn. Vad ska vi göra var det många som frågade sig. Det blev en katastrofkänsla.

Frågestorm

Ambulanspersonalen som hjälpte lillasystern blev överfallna av frågor från oroliga människor.

Folk frågade om Transportstyrelsen skulle skicka ut vatten. Några vattentankar placerades inte ut för att göra det någorlunda drägligt för de köande.

– Min mamma fick tag i en person på Trafikverket och fick beskedet att det inte var någon kö att tala om, att det inte var totalstopp för att trafiken skulle behöva ledas om, och att man som bilist ska planera för en händelse som denna.

En del bilägare och passagerare gav upp, lämnade sina bilar och gick iväg.

Ida:

– Många kom gående med väskor på motorvägen. Nu skulle vi längre än till Södertälje, annars hade vi gjort samma sak, säger Ida.

Övergav bilar

Köerna lättade när trafiken kunde dirigeras in över Saltsjöbron.

– Istället för tre filer i 110 blev bilarna kröp fram i högst 50 kilometer i timmen. Normalt tar det 75 minuter för oss till lantstället. Nu tog det nio timmar och en kvart.

Först trodde Trafikverket att allt skulle vara fixat och trafiken skulle rulla igång den vanliga vägen samma dag. Den prognosen ändrades efterhand till att reparationen kommer att pågå in i halva augusti.

Joachim Jacobsson, projektledare Trafikverket:

– Förra gången byggde vi en tillfällig ramp ner till Saltöbron och den hade vi nytta av nu.

Politiker ryter till

Trafikverket i ett pressmeddelande:

"Vi har ett antal kritiska moment, som måste utföras. Om det då händer något oförutsett så kan det dröja en bra bit in på hösten innan bron kan öppna för trafik igen."

Bengt Olsson, presschef:

– Reparationen kräver olika speciallösningar där olika delar måste tillverkas, säger Bengt Olsson, som dock tror att allt ska vara klart när folk kommer tillbaka från storsemestern.

Boel Godner (s), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje är mycket kritisk:

– Det här är ett varnande exempel. Södertälje är en sårbar plats i landet, när det blir en propp här.

Kalla Fakta / Andra uppmärksammade broolyckor

18 dödade i Ångermanland:

Broraset mellan Lunde och Sandö 0rsakade 18 människors död den 31 augusti 1939. Katastrofen hamnade i medieskuggan eftersom andra världskriget utbröt dagen därpå. Bygget störtade ner i Ångermanälven, den värsta broolyckan i svensk historia.

Den 264 meter långa bron blev klar och invigdes 1943. Länge var den världens längsta betongbågbro.

Tjörnkatastrofen:

Fartyget Star Clipper körde på natten till den 18 januari 1980 mot en av Tjörnbrons bropelare. Fartygsbesättningen försökte slå larm, men myndigheterna lyckades inte stoppa trafiken snabbt nog.

Sju fordon körde över brokanten och kraschade mot vattnet. Åtta personer omkom. En förare insåg vad som hänt och stannade i sista stund

Fem föll 20 meter:

En byggnadsställning vid ett brobygge i Saltviksstrand vid Härnösand rasade 2008. Fem arbetare föll 15–20 meter, två av dem dog. Tre chefer fälldes i tingsrätten för bristande ansvar. Skanska ålades en företagsbot på sex miljoner kronor. Cheferna friades i hovrätten.

Masskrockar:

Extremt halt väglaget orsakade hösten 2013 flera krockar på Tranarpsbron i Skåne. 84 fordon var inblandade i olyckan, en person omkom. Ett 50-tal personer. Sju personer delgavs misstanke om vårdslöshet i trafik. Ingen ställdes till svars.