• Jörgen Karlberg och dottern Sara gratulerades av säljaren Jerker Welén, Jarmo Vidgrén, ägare Ponsse Plc, och Carl-Henrik Hammar, vd Ponsse AB.
  • Jörgen Karlberg började köra skördare 1989 och har sedan 2005 gjort det i egen regi. Nu kliver han upp i Sveriges hundrade Ponsse Scorpion.
  • Carolina, Sara och Jörgen Karlberg tog emot maskin och plakett i början av november.

Jubileums-Scorpion gick till Jörgen Karlberg

Uppskattar sin nya arbetsplats rakt under kranfästet

Snurrhytt särskilt populär i Sverige

På Elmia Wood 2013 presenterade Ponsse sin banbrytande skördare Scorpion. Ett halvår senare fick Sverige sin första Scorpion, vilket blev starten på en succé. Den 3 november levererades Scorpion nummer 100 på den svenska marknaden. Den gick till KSI i Kungsör AB, som drivs av Jörgen Karlberg.

Det var många glada miner när Ponsse AB överlämnade Sveriges hundrade Scorpion till Jörgen Karlberg. Platsen var det svenska bolagets huvudkontor i Surahammar.

Dagen var väl vald eftersom den sammanföll med att koncernen samlat stora delar av styrelsen och dotterbolagens vd:ar i Surahammar. Vid tillfället var platsen också arena för en serviceutbildning på just Scorpion.

Bland de första att gratulera Jörgen Karlberg till sin nya maskin var Carl-Henrik Hammar, vd i Ponsse AB, och Jarmo Vidgrén, som är en av ägarna till Ponsse Plc.

Bytte från Fox

Jörgen Karlberg har kört Ponsse i en lång följd av år.

– Jag hade tänkt byta redan 2014, men Fox-skördaren från 2011 rullade på bra så den fick gå ett tag till.

Tack vare det lyckades Jörgen att pricka Scorpion nummer 100. Säljaren Jerker Welén hade antytt att just så kunde bli fallet. "Då får du se till att det blir så", kontrade Jörgen. Och så blev det alltså.

Eget koncept

Jörgen blev rejält nyfiken på Scorpion redan då modellen introducerades.

– Maskinen bygger på ett helt eget koncept. Det blir intressant att ta del av tekniken och att se vad den betyder för stabilitet, följsamhet, ergonomi och komfort.

Åttahjuligt är han van vid sedan tiden med Fox-skördaren och det vill han ha för att minimera marktryck och markskador. Skördaraggregatet, med benämningen H6, blir av samma slag som tidigare.

– Det är ett mångsidigt aggregat, som passar bra i mina uppdrag.

Även kranen är i grunden densamma, men dess infästning är markant annorlunda.

– Nu får jag en arbetsplats som är placerad rakt under kranens infästning, samtidigt som hytten svänger tillsammans med kranen. Säkert tar det en stund innan jag har vant mig vid detta, säger Jörgen, som också är nyfiken på maskinens nivellering och stabilisering.

Toner av Scorpions

Vid sidan av sitt stora intresse för skog och maskiner är Jörgen stor vän av hårdrock. Maskinens många nyheter på teknikfronten lär han därför matcha med klassiker inom sin musikgenre, så det lär gunga tungt i hytten.

– Jodå, det blir säkert en och annan låt av Scorpions också. Det passar ju utmärkt.

Jörgen upplyser om att Scorpions 1979 släppte ett album kallat Lovedrive. Nu hoppas han att den nya maskinen ska bjuda på en Lovedrive i samma dimension. Det kan också bli musik i Ponsses färger till toner från Yellow and Black Attack – Strypers första EP från 1984.

Hur väljer du musik? Blir det ballader vid återställande hagmarker och heavy metal i slutavverkningar?

– Nej, det är nog mest humöret som styr, men oavsett körning blir det främst hårdrock, säger Jörgen, som upplever musiken som ett utmärkt sällskap.

Flest i Sverige

Hittills har Ponsse tillverkat närmare 400 Scorpion. De flesta har nått slutkund, så uppskattningsvis är 370 skördare av dem i drift i världen. Det innebär att mer än 25 procent av dessa skördare går i Sverige. Sett till enskilda länder är Sverige och Finland de i särklass största marknaderna för Scorpion.

Hur kom det sig att Sverige snabbt blev ett så starkt fäste för Scorpion?

– Svensk marknad drivs i stor grad av teknisk utveckling och innovation. Det finns ingen maskin som ens är i närheten av det stora tekniska steg som vi tog med Scorpion. Jag antar att man får gå tillbaka till 1980-talet för att hitta liknande exempel, kommenterar Carl-Henrik Hammar.

– I Sverige vill de flesta ha snurrhytt, vilket också bidrar till det stora intresse som nu finns. Nu visar det sig dessutom att den är extremt högpresterande samtidigt som den erbjuder bästa ergonomi, tillägger han.

Tidningar inom mediagruppen Swepress