• E4 Skönsberg: Så här kommer det se ut när nya E4 förbi Sundsvall är klar. Bron blir Sveriges näst längsta med sina 2190 meter. Foto: Bergslagsbild. Montage: Ramböll
  • Schaktning: Tusentals personer arbetar dagligen med E4 projektet och det är inte bara Frölanders entreprenad som är på plats. Projektet beräknas vara klar 2015. Foto: Torbjörn Bergkvist.
  • Cat: Cat 385 och Cat 365 in action. Urlastning pågår. Totalt ingår ett 70-tal maskiner i MKR-gruppen. Foto: Privat.
  • Krister: Krister Persson är ägare och driver MKR-gruppen där bland annat Frölanders entreprenad ingår.

Jättebro ersätter farlig vägsträcka

En av Sveriges farligaste vägsträckor byggs om. E4 genom Sundsvall har länge varit en flaskhals med tiotusentals bilar in genom stadskärnan dagligen. Nu leds trafiken om och Sveriges näst längsta bro byggs för att leda trafiken över fjärden istället. Frölanders entreprenad är på plats.
Vägsträckan mellan orterna Myre och Skönsberg i Sundsvall har varit en av Sveriges 100 farligaste vägsträckor. Tiotusentals personbilar och tunga transporter har tvingats in genom en flaskhals inne i staden för att komma vidare. Nu blir det ändring. 2011 togs första spadtaget för ett projekt som planerades redan på -50 talet. Miljontals kubik med massor har sedan dess schacktats bort och Sveriges näst längsta bro är under montering. 2015 räknar man med att släppa på trafiken på Nya E4 förbi Sundsvall och över fjärden.
Frölanders Entreprenad, som tillhör MKR-gruppen, var en av de första entreprenörerna på plats och stannar troligtvis kvar till sista byggdagen.
- Arbetet har flutit på mycket bra för oss. Jag måste ge en stor eloge till Peab som håller i trådarna, deras organisationsförmåga gör att allt flyter på riktigt bra, säger Krister Persson, ägare av MKR-gruppen.

Ett stort jobb
I slutet av 50-talet startades Arne Frölander Entreprenad AB. Företaget hade mellan två och fyra lastbilar, en krossanläggning och en Åkerman grävmaskin. Genom åren har företaget bytt ägare allt eftersom och 2009 köptes företaget upp av entreprenadkoncernen MKR Holding
MKR-gruppen är numer en av norrlands ledande entreprenadkoncerner inom maskinarbeten med en total omsättning på närmare 300 miljoner kronor. Inriktningen är anläggningsprojekt inom väg-, järnvägs- och vindkraftsinvesteringar. MKR Gruppen äger bland annat 100 procent i vardera Frölander Entreprenad KB och NNG Entreprenad i Sundsvall AB och förfogar i dagsläget över ett 70-tal maskiner och har nära 90 anställda. Företaget ägs till 92 procent av Krister Persson och till åtta procent av Investa Företagskapital AB.
- Självklart är det här projektet ett av våra större jobb eftersom det räcker över flera år. Men annars klarar vi även ännu större jobb än detta eftersom vi har så många maskinenheter och bra och sammansvetsad personal.

Rullande verkstäder
E4-projektet här i Sundsvall är väldigt välkommet i dessa tuffa tider, då är det skönt att ha ett jobb som löper över flera år, säger Krister Persson.
Förutom markarbeten ute på bygget har Krister investerat en hel del pengar i att bygga en förläggning för alla arbetare som kommit till staden för att jobba med vägbygget. Ett 60-tal husvagnar får plats på förläggningen och här finns toaletter, duschar, matplatser och andra bekvämligheter. Företaget har även fått stor användning av sina fullt utrustade servicelastbilar för reparation och service på plats.
- Vi har stora lastbilar som fungerar som rullande verkstäder och en av dem har varit sysselsatt från en halvtid till heltid med att serva och laga maskiner på E4-bygget och då inte bara våra egna maskiner utan även andra entreprenörer som är på plats får hjälp att svetsa, laga och serva. Det har fungerat väldigt bra, säger Krister Persson.

Låg frånvaro
Frölanders är ett företag med många år i branschen och stor erfarenhet. Krister satsar hårt på just produktionen och leveranssäkerhet och för att lyckas med detta krävs bra personal.
- Vem som helst kan köpa entreprenadmaskiner men om man inte har en duktig maskinförare så spelar det ingen roll hur blank och ny maskinen är. Alla kan köra men få behärskar det hantverk som det faktiskt innebär att köra stora tunga entreprenadmaskiner. Men jag måste säga att vi verkligen har bra personal, tack vare dem har vi mycket nöjda kunder, säger Krister Persson.
Frölanders och hela MKR-gruppen har låg frånvaro som ligger på en procent vilket är viktigt för att få kontinuitet i ett projekt är a och o för att hålla tidsplaner och att leverera hög kvalitet. Om någon i ledet från grävmaskinist till masstransporter och servicemaskiner blir sjuk stannar hela kedjan eller måste ersättas med någon – som kanske inte är lika erfaren och samkörd.
Men hur har man lyckats behålla personalen och hålla dem friska? Krister tror att hemligheten är ordning och reda, utbildningar och fräscha maskiner.
- Ordning och reda samt etik och moral är något jag håller stenhårt på. Personalen ska självklart alltid ha sin lön på utsatt datum, de ska känna en trygghet och stabilitet i företaget och då krävs det ordning och reda. Under 2012 investerade vi i närmare 10-talet nya grävmaskiner och dumprar. Att få köra en helt ny maskin är alltid roligt och bra för arbetsmiljön , och viktigt gentemot kunderna med de allt tuffare miljökrav etc som ställs, säger Krister Persson.

Ny logistikpark
Förarkomforten i hytterna ska vara så bra den bara kan och säkerheten tummas det aldrig på ute på byggena. Personalen fortbildas hela tiden och håller hög kunskapsnivå.
- Sätter man sig i en exempelvis vis en grävmaskin står man sedan inför ett livslångt lärande. Bästa sättet att lära är att jobba och vara intresserad, säger Krister Persson.
Förutom att det byggs en ny väg i Sundsvall så byggs även Sveriges näst längsta bro som kommer leda trafiken över fjärden istället för genom staden som innan. Just nu är Sundsvallsbron Europas största pågående broprojekt och JVS, ett dansktyskt företag, bygger. Bron blir 2190 meter lång och upp till 35 meter bred och beräknas kosta 1,6 miljarder kronor innan den är klar. Och ny väg, ny omledning av trafiken har även genererat i ett annat stort projekt; en logistikpark.
En logistikpark för tunga transporter och skogsindustrin ska byggas ute vid Tunadalshamnen. Skogsindustrin är kanske den största och viktigaste industrin i Norrland och det går oräkneliga timmerbilar på vägarna som spyr ur avgaser. Den nya logistikparken ska förändra detta. Mats Ågebrant, kommunikationsansvarig på Sundsvalls Näringslivsbolag är entusiastisk över projekten som innebär många möjligheter för Sundsvall.
- Vi står inför den mest expansiva fasen sedan Sundsvall brann, säger Mats Ågebrant.

Små landmärken
Logistikparken blir ett nav för skogsindustrin och transporterna i Norrland. Man transporterar godset hit och lastar endera om på järnväg eller fartyg istället för att transportera vidare med lastbil. Nu satsar man hårt på att även få en dubbelspårig järnväg söderut för snabbare transporter, Och i anslutning till logistikparken byggs en produktionsanläggning för biogas, passande nog nere vid hamnen så att även fartyg kan tanka. Att bygga Europaväg betyder ofta stora förändringar för många samhällen och Sundsvall är inget undantag. Staden har länge klassats som ”skitig industristad” men nu ska den stämpeln tvättas bort. Tack vare omdragningen av vägen kan stadens centrum flyttas ut mot havet, hamnen som tidigare varit förvaring för stora oljecisterner ska nu istället kantas av fina hotell, promenadstråk, restauranger och grönytor.
- Det är en härlig känsla när asfalten är lagd och trafiken släpps på. När jag åker efter vägarna i landet känner jag igen stenar, små landmärken som mina anställda gjort och minnen dyker upp överallt. Det vi bygger idag kommer förmodligen ligga kvar långt efter min död. Att få vara med och bygga upp en del av Sverige är stort, säger Krister Persson.