• Ulf Johansson, åkare i Götene, ler men är tveksam till att satsningen på E20 blir bra. Han kallar det ett mischmasch. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Ulf Johansson, åkare i Götene, ler men är tveksam till att satsningen på E20 blir bra. Han kallar det ett mischmasch. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • 90 på E20 är ett minne blott. Fartsänkningen har enligt Ulf Johansson bara skapat irritation och hackig körning. Samt många böteslappar.
  • Stockholm i ena änden och Göteborg i den andra. Vad som sker däremellan är inte oväsentligt, sa Catharina Elmsäter-Svärd, kommunikationsminister.
  • Katarina och Catharina. Katarina Jonsson och Catharina Elmsäter-Svärd visar stolta upp ”nya” E20.
  • Kurvig, lappad och lagad. Många trafikfällor. Många har fått sätta livet till på den farliga Europavägen mellan Sveriges två största städer.

Inte mycket att jubla åt precis

...stort behov av rejäl motorväg - får 2+1+2+1+1+...

”En salig blandning, ett enda stort mischmasch”

Alla sträcker inte upp händerna och jublar ohämmat åt att E20 ska byggas ut för 6,5 miljarder. – Ett konstigt grepp med en blandning av väg som 1+2 och 2+2. Istället för en fyrfilig motorväg, säger Ulf Johansson, vd för Götene kyltransporter.

Den har kallats Dödens väg. Det är pulsådern mellan Göteborg och Stockholm, ett av Sveriges viktigaste godsstråk. Men den är mycket olycksdrabbad.

Kurvig, lappad och lagad. Tätt mellan alla trafikfällor. Många har fått sätta livet till på den farliga Europavägen mellan Sveriges två största städer.

De senaste nio åren har 67 olyckor med svåra personskador inträffat, åtskilliga med dödlig utgång.

För 20 år sedan började det snackas om att bygga ut den till motorväg. 2015 kommer första etappen igång: den sedan tidigare beslutade sträckan Tollared-Ingared, fyra kilometer motorväg.

– Vägen mellan Vårgårda och Alingsås är i bedrövligt skick, säger Ulf Johansson.

En deletapp, 18 km startar i år.

Få motorvägsmil

Totalt ska 112 kilometer väg byggas. 27 kilometer blir motorväg. Resten blir 1+2 eller 2+2-väg.

På sikt ska alla nio etapper få 2+2-utformning. Men det kräver ytterligare utredning om det ska räcka med en utbyggnad eller fyra filer exempelvis E20 förbi Skara, 75 kilometer.

– Jag har läst allt jag kommit över och vad jag förstår så blir det en salig blandning, ingen motorväg fullt ut. Konstigt. Att det presenteras nu är förstås valfläsk och för att få tyst på kritiken, säger Ulf Johansson.

Från Götene är det tio mil till Alingsås. Och åt andra hållet, 15 mil till Örebro.

– Till Laxå har vi riktigt dålig väg. Men det tycks bara bli 2+1-väg mellan Hova och Laxå. Där finns vajerräcken, fullständigt värdelösa, säger Ulf.

Stat, regioner och kommuner har haft under resans gång svårt att komma överens.

Det är inte bara den slitna vägen, svajiga politiker och hårt kritiserade bristen på trafiksäkerhet som gjort Ulf Johansson luttrad.

Hackig körning

– Velandet började när hastigheten för två år sedan sänktes från 90 till 80. Personbilarna har kört runt 75 km/tim sedan dess. Den tunga trafiken, med hastighetsmätare som visar rätt, har tvingats ligga i häcken på dem hela tiden. Fullständigt värdelöst, omväxlande 60, 70 och 80, man blir galen av att köra där. När personbilarna höll 90 var allt frid och fröjd, då kom vi inte ikapp.

Ulf Johansson håller givetvis med om att sträckan mellan Sveriges två största städer är riktigt dålig och att en rejäl upprustning behövs – till motorväg.

Fartkamerorna står tätt och böter drabbar även hans 80 bilar.

– Norr om Mariestad finns kameror som lär vara de mest inkomstbringande för staten.

Helnöjd

Katarina Jonsson (M), ordförande i Skaraborgs kommunalförbund:

– Det blev en jackpot, vi fick vad vi ville. Vi har struntat i partifärger och kommungränser. Här har vi haft en gemensam målbild för Skaraborg och Västra Götaland. Ingen har tjafsat emot. Ingen regering, varken röd eller blå har lyckats tidigare, säger hon.

Jonsson säger att vägen förbättras i två steg. Med nya pengar blir det fem nya etapper, med 76 procents omkörbarhet, utöver de fyra som Trafikverket redan planerat.

2+2 betyder inte motorväg.

– Det är en smaksak vad man menar. På en motorväg ska det finnas ett visst avstånd mellan ytterfälten och en rejäl vägren. Nästan som sex filer. Vi har jobbat med 2+2 för att inte ställa till några begrepp, säger hon.

2025 ska 2+2-vägarna vara klara.

Det är elva år dit. Och allt kommer ändå inte att vara klart då.

– Det är fel fokus att se det så. Detta stärker möjligheten till fler jobb och för att stimulera transportnäringen. En femtedel av all trafik består av tunga fordon, framhåller Katarina Jonsson.