• Litet utrymme men en stor sak för lastbilsbranschen. Uppfinnaren Richard Dahlsjö gjorde som stora tänkare. Han valde det enkla för att skapa det geniala. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • I det här lilla utrymmet får allt plats. VM-lyften kan monteras i nya och gamla bilar.
  • Mycket har tagits bort. Men en liten ackumulator är en av två saker som plockats in i systemet. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Richard Dahlsjö låg sömnlös och grubblade en natt. Han funderade ut ett system för axellyft. Det lär revolutionera lastbilsvärlden. Pappa Patric är stolt som en tupp.

Idén blev rena lyftet för företaget

Branschen gör vågen för Richards lyft

<->Richard Dahlsjö fick en snilleblixt som kommer att revolutionera lastbilsvärlden. Ett riktigt lyft för VM trailer mellan Göteborg och Borås. – Den här lösningen med VM-lyft dök upp en kväll när jag inte riktigt kunde somna, säger 26-åringen om sin ljusa idé.

Alla chaufförer behöver lyfta ett eller flera lediga axelpar för att minska rullmotståndet och däcksslitaget.

Det gamla systemet är komplext.

– Vissa ventiler drar, andra släppper. Balkar måste svetsas in i ramen för att kunna lyfta. Nu räcker det med två bulthål och en hydraulslang. Allt sitter i originalfästen, säger Rickard.

Han är en av två konstruktörer på VM Trailer och funderade på om det inte det gick att ersätta den traditionella axellyften med något enklare. Över en natt kom han alltså på lösningen.

När Rickard åkte till jobbet dagen därpå visste han att han kommit på en finurlig men enkel lösning som har framtiden för sig.

– Jag insåg att det här nog skulle fungera i verkligheten.

Plockade bort

En prototyp sattes ihop. Den funkade och sedan har det bara rullat på.

– När systemet kalibrerats tog vi bort tre av fyra ackumulatorer. Vi har ersatt mekanik med en speciell stötdämpare, som ändå finns på alla fordon, och en liten ackumulator.

Plus en ventil för att höja och sänka. Eftersom det är ett slutet system behövs ingen ny olja tillsättas. Markfrigången är bättre.

Det gamla systemet är mycket dyrare eftersom det kräver någon slags pump.

– Nu sköts allt av sig självt.

Rickard gör en svepande rörelse med handen och säger:

– Det nya systemet sitter på alla fordon här i verkstadslokalen. Vi kör för fullt.

Stolt pappa

Pappa Patric, vd, medger att han inte först insåg skillnaden men är förstås stolt.

– Den gamla lyften kom för 40 år sedan, så tiden har nästan stått still de senaste 20 åren. Vår lyft passar på alla lastbilar, släp och trailers med luftfjädring. Den är unik, väger bara tio kilo och har inga rörliga delar. Den kan enkelt eftermonteras på modeller som kör med det gamla systemet. Detta är en häftig uppfinning och tar en tid att förstå hur genial den är.

När Patric en tid senare körde på autobahn slogs han av en reflexion om vad sonens sluga lösning kan komma att betyda. Det var som att räkna kommande intäkter.

– När jag såg alla dessa lastbilar så svindlade tanken på hur stor marknaden är. Vi har både nyproduktion, eftermarknad och komplettering.

Nästa steg var att förklara för en patentbyrå för att sedan söka patent på uppfinningen.

Richard:

– Väntan inför deras besök var spänd. Och det tog en stund innan de sa ”ahhhaa...” men imponerades av den enkla lösningen.

Patent på gång

Sedan var det bara att söka patent.

Den gas/hydrauliska axellyften originalmonteras nu på samtliga VM Trailers och Härryda Släps produkter som har luftfjädring.

– Inom kort erbjuder vi den för eftermontering.

Monteringen utförs snabbt helt utan svetsning eller ombyggnad av befintliga axlar.

– Den kan monteras på både fasta, medspårande samt tvångsstyrda axlar helt oberoende av placering.

Synergin i produktionen är påfallande, det går 80 procent fortare att montera den nya tekniken.

Patric:

– Att montera en normal axellyft, med tillverkning av balkar, luftbälgar och köpedetaljer tar en halv dag. Och kostar något mer. Vårt system tar ungefär två timmar. Man sparar upp emot 60 kilos tjänstevikt – på varje axel. Det kan alltså bli ett par hundra kilo. Det enda vi tillför är slangar, en ackumulator och en specialcylinder som motsvarar stötdämparen.

Ni kanske redan täckt era investeringskostnader?

– Ja, näst intill. Vi har gjort en prototyp och har testat ett antal ekipage i verkligheten. Sen tillkommer kostnader för konstruktion. Det rör sig inte om några våldsamma pengar.

Richard är fjärde generationen i företaget. Det startades av Patrics morfar och drevs senare av Nils Dahlsjö.

VM Trailer grundades 1989 och producerar trailers, släp, kärror, dragbilspåbyggnader och specialpåbyggnationer. Företget levererar cirka 200 fordon per år.

1997 köptes Härryda Släp. Produktionen kompletterades med lättare kärror och släp för transporter av generellt gods. 1999 flyttades VM Trailers produktion från Göteborg till nybyggda lokaler i Härryda. Företaget är en av Europas ledande tillverkare av transportfordon.