• Svenskt besök på Allisons fabrik i Ungern: Fr v Owe Lannebjer, Jörgen Ahvander, Ulf Engeström, Roger Åhlund, Jörgen Larsson, Didrik Johansson, Kenneth Brinkeby (Allison), Linda Millheim (Allison), Frank Martinsson, Lars Granberg, Martin Verhage (Allison), Mathias Lindahl och Erik Kaplar (Allison). Foto: Alf Wesik
  • Fabrikschefen Peter Rezsnyak, på Allison Transmission i ungerska Szentgotthard, visar runt i den relativt nybyggda fabriken där lådor ur 3000 Series och 4000 Series tillverkas. Liksom cirka 4 000 Torqmatic Series, som främst används i bussar med motorstyrka upp till 550 hästkrafter.
  • Erik Kaplar, Market Developer - Northern Europe, Allison Transmission.
  • Peter Rezsnyak visar lådor färdiga för leverans.
  • En Mercedes Zetros 1833A 4x4 med 326 hästkrafter och 1 300 Nm utrustad med Allison 3000SP fullautomat, tar sig säkert runt den krävande testbanan ACE Center utanför fabriken i Szentgotthard.
  • På detta vis testas om den monterade lådan är absolut tät. Den förses med ett tryck och sänks sedan ner i en vattenlösning så kan man enkelt se om det läcker ut någonstans, då bubblar det i vattnet. Som man testar en cykelslang ungefär – men ända mest tillförlitliga viset.
  • …här är hela lådan under vatten.
  • …här har lådan roterats 180 grader så ingen luft kan gömma sig i någon ficka.
  • …och här är lådan på väg upp ur vattnet igen. Den var helt tät och torkas nu snabbt.

I Ungern tillverkar Allison lådor för hela världen

Automatik på högsta växeln

Jag vet inte om det beror på förutfattade meningar. Eller om det helt enkelt handlar om en irriterande okunskap. Men allt oftare slås man av den ordning och reda och höga automationsgrad som fabriksanläggningar i de gamla öststaterna håller. Allison Transmissions produktionsanläggning i Szentgotthard i Ungern utgör inget undantag. Tvärtom, här håller allt absolut högsta klass – och all produktion sker med senaste teknik och kunnande.

Allison har en historia som började i en vänstersväng. Det var James Allison som inspirerad av närheten till Indianapolis tidigt började intressera sig för racing och teknikutveckling, för att få tävlingsbilarna att gå snabbare. Han startade helt enkelt en liten mekanisk verkstad och utvecklade där olika tekniker för att öka farten.

Och provkörningen, ja den företogs naturligtvis på näraliggande Indianapolis Motor Speedway. Men inte nära nog, tyckte James Allison, utan han etablerade istället sin mekaniska verkstad Allison Experimental Co., plus ett eget racingteam, Speedway Team Company. Det senare bildades förresten för ganska exakt 100 år sedan, den 14 september 1915.

Världsomspännande

James Allisons intresse för racing gjorde att han ägnade sin tid förutom åt den egna mekaniska verkstaden, åt utvecklingen av den historiska racerbanan, som genom bland annat Indianapolis 500 fortfarande är en av sportens viktigaste landmärken. Han var med som grundare av racerbanan redan från starten 1909.

Och adressen för hans verkstad och racingteam, den var Main Street in Speedway. Det var för hundra år sedan och Allisons högkvarter finns fortfarande kvar i Indianapolis, Indiana, USA. Men verksamheter har svällt långt utanför Speedways stadsgränser, ut över hela landet, ut över hela världen.

Idag är Allison världens största tillverkare av fullautomatiska växellådor med konverter för kommersiella fordon. Företaget sysselsätter cirka 2 700 personer runt om i hela världen. Produkterna saluförs i mer än 80 länder, med regionala högkvarter förutom i Indianapolis, även Holland, Kina och Brasilien. Allison har tillverknings- och sammansättningsfabriker i USA, Ungern och Indien.

Flygmotorer

Racingverksamheten lades vilande under första världskriget och produktionen riktades istället mot USA:s militära fordon – såväl land-, som sjögående och flygande maskiner. Bland mängder av tekniska innovationer märks bland annat utvecklingen av glidlager för vevaxeln, vilka avsevärt förlängde livstiden för motorerna. Det användes bland annat av Charles Lindbergh i flygplanet Spirit of St. Louis, när han korsade Atlanten i maj 1927.

Sedan grundaren James Allison dog endast 55 år gammal 1928 lades företaget ut till försäljning, med förbehållet att köparen måste förbinda sig att driva det vidare i just Indianapolis i minst tio år. General Motors köpte företaget och det finns fortfarande kvar på samma plats. En stor del av tillverkningen utgjordes av dieselmotorer för bland annat flygmaskiner och zeppelinare.

1937 lyckades företaget med det många menade var omöjligt, nämligen tillverka en dieselmotor med mer än 1000 hästkrafter och med tillförlitlighet att kunna monteras i flygplan.

Flygmotorerna utvecklades och bland annat utrustades kända militära flygplan med Allisonmotorn V1710, som North American P-15 Mustang, Lockheed P-38 Warhawk, med flera. 1944 hade Allison framgångsrikt tillverkat 50 000 V 1710 motorer. Det fortsatte med motorer bland annat till tåg och spårvagnar, frontlastare, truckar och likande.

Nya fabriker

Men det viktigaste årtalet kanske ändå är 1956. Då introducerades den första automatiska växellådan avsedd för motorvägsfarter. Med konverter givetvis. Det var sex växlar frmåt och en bakåt och inom kort monterades de i mängder av lastbilar från GM, Ford och Dodge.

Det blev större och större produktion. Till större och större lastbilar och gruvfordon och liknande. Även militären upptäckte fördelarna med automatlådor, ibland annat stridsvagnar. Och även exporten tog fart, främst till allierade länder.

År 1970 slogs Allison ihop med Detroit Diesel Engine och blev Detroit Diesel Allison Division med högkvarter i Detroit. 17 år senare insåg GM fördelen med att åter driva de båda företaget Allison och Detroit Diesel var för sig. 2003 slogs Allisondivisionen ihop med GM Powertrain Division.

År 2007 köpte The Carlyle Group och Onex Corporation Allison Transmission för 5,6 miljarder dollar. Tre år senare invigdes Allisons nya fabrik i Chennai i Indien. 2011 tas en helt ny fabrik i Szentgotthard i Ungern i bruk. År 2012 introducerades Allison Transmission på New York Stock Exchange med förkortningen ALSN.

Idag tillverkar Allison växellådor till en rad olika ändamål - och med huvuduppdelningen mellan Highway Series - distribution och dragbilar, Rugged duty Series - byggmaskiner, entreprenadbilar, flygplatsfordon och sopbilar, Tractor Series - fjärrbilar, Bus Series, bussar för långfärd och stadskörning, Energency vehicle Series - brandbilar och utryckningsfordon, Military Series - stridsvagnar, Motorhome Series - husbilar, Off Highway Series - jordbrukstraktorer, specialfordon, dumpers- och gruvfordon, Off Road Series - Offroad fordon, Oil Field Series - oljeindustrifordon, Pupil Transport/Shuttle Series - skolbussar, Specialty Series - specialfordon som kranbilar, Truck RV Series - större husbussar och liknande.

Besök på fabriken

Åkeri & Transport har besökt en av företagets sammansättningsfabriker, den i Szentgotthard i Ungern, nära gränsen till Österrike. Där produceras 3000- och 4000-serien, liksom Torqmatic Series. Utanför stod en MAN parkerad, en TGS 18.400 med 4x4 chassie, utrustad med en helautomatisk Allison 4000 Series med möjlighet till extra vridmoment vid ett valt varvtal, samt kontinuerlig drivkraft för att säkerställa bra backtagningsförmåga, acceleration och bästa kontroll. Den 400 hästkrafter starka bilen ska användas som brandbil med stationering i de österrikiska alperna.

Den nybyggda anläggningen togs i bruk 2011 och tanken var redan från början att den skulle vara ytterst avancerad, en state-of-the-art-plant. Intill fabriken finns även en avancerad testanläggning där kunder och andra intresserade kan provköra Allisons växellådor i olika applikationer i svår terräng, men under kontrollerade former.

- Fabriken omfattar 13 200 kvm, berättar fabrikschefen Peter Rezsnyak. De tre grundvarianterna av växellådor som tillverkas här kan anpassas efter varje tillverkares önskemål, det kan gälla olika mjukvaruprofiler, eller olika fästen, eller liknande – i totalt 250 olika varianter.

Av produktionen utgörs cirka 65 procent av lådor ur 3000 Serien. Resten av produktionen är lådor ur 4000 Serien, samt busslådorna Torqmatic Serien.

-Själva tillverkningen är uppdelad i tio olika stationer, berättar Erik Kaplar, Allison Transmission. Fabriken är designad för enkel överblick. Lådorna rör sig framåt under monteringen på vagnar och hela proceduren är starkt automatiserad och med en kontinuerlig övervakning, både datoriserad och manuell.

Utöver den datoriserade kontrollen väljs varje dag slumpvis en monterad låda ut ur produktionen, för manuell isärtagning och manuell kontroll av alla toleranser. Där kontrolleras bland annat hur pressgjutningen utförts, moment på alla muttrar och skruvar, att alla packningar sitter på plats och är rätt monterade, alla elektriska kretsar, att växellådan motsvarar beställningssedeln och slutligen att hela lådan såväl invändigt som utvändigt är fullständigt ren.