• Daimler lyckats bra med att överföra designen från Actros och Antos till lillebror Atego.
  • Daimler avrundar nu sin Euro 6-produktförnyelse av hela lastbilsprogrammet med att presentera den nya Mercedes-Benz Atego, som täcker viktklassen från 6,5 till 16 ton totalvikt.
  • En av de viktigaste komponenterna i den nya Mercedes-Benz Atego är naturligtvis motorn och den är helt ny. Den kan fås som 4-cylindrig och som 6-cylindrig motor i sju olika effektversioner. Här är det en 7,7 liter OM 936.

I denna klass är ofta ekonomin allra viktigast

Ytterligare en medlem i Mercedes A-lag Mercedes Atego -uppvisning i konsten att begränsa sig

Mercedes Atego blev den sisten ut i raden av Daimlers Euro 6-uppdateringar och det blev samtidigt en uppvisning i konsten att begränsa sig. Daimler avrundar nu sin Euro 6-förnyelse av hela lastbilsprogrammet med att presentera nya Mercedes-Benz Atego som täcker viktklassen från 6,5 till 16 ton totalvikt. Då stilen från Actros, Antos och Arocs skulle föras vidare kunde man förvänta sig en ny och avancerad Atego med en mängd avancerade nyheter för detta lastbilssegment. Så blev det också, men bara till viss del.

Av Ivan Stjernqvist

Den nya Mercedes Atego kan ses som en uppvisning av vad en av världens ledande bruksbilstillverkare väljer att presentera, när hela tekniska utvecklingsapparaten inriktas på att införa Euro 6-normer i den mycket stora viktklassen från 6,5 ton till 16 ton totalvikt. I denna viktklass där distributionsbilarna är dominerande är det inte alltid de mest avancerade, och därmed dyra, tekniska lösningarna, som kunderna efterfrågar.

Här rör sig säljsamtalen ofta mer om totalekonomi och driftsäkerhet än om chaufförskomfort och miljövänliga lösningar.

Automatlåda

Det vet man mycket väl hos Daimler, men ändå vill man gärna ”smyga in” lite framtidsorienterad teknologi i detta distributionssegmentet – särskilt om en välutvecklad komponentstrategi kan hålla tillverkningspriset på en rimlig nivå.

Och det är precis vad Daimler har uppnått med den nya Euro 6-fordonsfamiljen. Riktigt många element och komponenter från övriga A-familjen – Actros, Arocs och speciellt Antos – har integrerats i lillebror Atego. Och det bidrar, tillsammans med stora produktionssifforna från den globala produktionen, att hålla tillverkningspriset nere.

På så vis har Daimler lyckats få med en hel del nya element och detaljer som hittills inte har funnits i segmentet. Till exempel erbjuds Atego med automatisk växellåda på alla modeller, ända från den minsta på 6,5 ton till den största på 16 ton. På hemmamarknaden blir det standardutrustning medan man vill låta övriga länder själva avgöra vilken låda som skall vara standard.

Helt ny motor

En av de viktigaste komponenterna i den nya Atego är naturligtvis motorn, och den är helt ny. OM 936 har vi redan stiftet bekantskap med i Actros, Arocs och Antos, liksom Citaro stadsbussar, och nu blir den huvudmotor i Atego-serien där den kompletteras med den 4-cylindriga OM 934-motorn. Totalt blir motorserien tillgänglig i sju olika varianter, från 156 hk till 231 hk för den 4-cylindriga och från 238 hk till 299 hk för den 6-cylindriga.

Alla motorer har två överliggande kamaxlar och Common Rail insprutning, och emissionsbekämpningen sker på sedvanligt sätt med Mercedes-Benz Blue Tec 6 med EGR, SCR och ett slutet partikelfilter. En särskild utmaning har varit att få partikelfiltret att regenerera automatiskt under alla temperaturförhålllande och alla belastningsförhållande.

En Atego körs normalt inte under särskilt krävande förutsättningar och därför kan det vara svårt att hålla motortemperaturen uppe. På både OM 934 och OM 936 har Mercedes-Benz därför kompletterat med inte mindre än tre olika metoder för att hålla temperaturen i avgassystemet.

Genom att aktivera tre olika metoder känner man sig hos Daimler säker på att regenereringen av PM-filtret ska kunna ske automatiskt även vid temperaturer ner till minus 30 grader.

Powershift 3

Världspremiären på den nya Atego skedde på fabriken i Wörth, där det dock inte fanns möjlighet att provköra bilen. Den 6-cylindriga PM 936-motorn har vi dock tidigare haft möjlighet att testa, både i Citaro låggolvbuss och i Antos lastbilen. Båda gångerna gav den ett mycket gott intryck som en liten segdragare med bra temperament.

Det sista kan bero på att den i Antos var sammankopplad med den nya 8-stegs växellådan PowerShift 3. Denna drivlina kommer vi att återse i Atego-serien och den är perfekt för de största Atego-modellerna, alltså 12 till 16 ton. För de lätta Atego-modellerna är den 6-stegs automatiska växellådan tillräcklig om man då inte föredrar den vanliga manuella.

I så fall kan man välja mellan 6- eller 9-stegs växellådor som båda har en helt ny växelspak som är ergonomiskt rätt monterad på en konsol på instrumentbrädan framför chauffören och förbunden med växellådan med ett lättstyrd servoaassisterad kabel.

Själva förarplatsen känns igen från Actros och Antos och förarhytten kan fås i de tre längder vi känner från nuvarande Atego. Den längsta versionen levereras med förhöjt tak och alla hytter har en bredd på 2,30 meter. Vi ser mycket fram emot att kunna lämna en testkörningsrapport under sommaren.

Emissonsbekämpningen sker på sedvanligt Mercedes-Benz vis, med EGR, SCR och ett slutet partikelfilter. Dessa två element finns i denna avancerade kemiboxen.

På OM 934 och OM 936 används en helt ny metod för att höja utsläppstemperaturen, nämligen en hydraulisk justering av utsläppsventilernas öppningstider.

Nya Powershift 3 med åtta växlar passar perfekt till de tyngsta Atego-modellerna.

Atego kommer att kunna levereras med en Permanent-Magnet-Retarder som komplement till en 2-stegs motorbroms.