• Mikael Käll och Åke Magnusson framför nyförvärvet från JCB.
  • Ett komplett ekipage, redo för nya uppdrag: JCB Hydradig i kombination med en dumperkärra från Palmse Trailer.
  • Hytten på Hydradig ger god sikt i alla riktningar.
  • Hytten på Hydradig ger god sikt i alla riktningar.
  • Styrningen på Hydradig är ytterst flexibel: Tvåhjuls-, fyrhjuls- eller, som här, krabbstyrning.
  • Mikael uppskattar förarmiljön och tycker att hydrauliken ger god respons.
  • Hydradig har en räckvidd på drygt åtta meter.
  • Smidigheten ökar genom att grävaggregatet även kan vinklas i förhållande till hytten.
  • – Öppningen av framrutan har lösts på ett väldigt bra sätt, tycker Mikael.
  • Maskinens övre del vilar på en väl tilltagen svängkrans.
  • Tobias, Åke och Mikael i företagets garage på västra industriområdet i Kil.

Hydradig ger nya hjul i verksamheten

"Perfekt koncept för serviceuppdrag"

Det hörs tydligt på företagsnamnet vad Åkes Hjullastartjänst i värmländska Kil har för verksamhet. I varje fall fram till helt nyligen då de fyra hjullastarna fick sällskap av en grävmaskin. – Jag har länge funderat på att investera i en grävmaskin, men har tyckt att vanliga 14- och 16-tons hjulgrävare är för stora och klumpiga för våra behov. När JCB lanserade sin Hydradig fastnade jag direkt för konceptet, berättar Åke Magnusson.

Åke Magnusson klev in i branschen 1972, då han som 18-åring började på Kils LBC. Efter 14 år började han köra i egen regi. Han startade med en hjullastare, utökade så småningom ytterligare en, följt av en tredje och så en fjärde. Dagarna före dopparedagen 2016 hände det som fick en och annan att höja på ögonbrynen. Den 30-åriga traditionen av att uteslutande ha hjullastare i företaget var till ända. Det var förresten inte det enda som var otippat, för alltsedan starten 1986 har Åkes Hjullastartjänst haft en tydlig dominans av Volvo, frånsett en mindre hjullastare från Terex.

– På de större hjullastarna är Volvo en klar favorit, men när jag behövde en mindre maskin kunde Volvo enbart erbjuda modeller med pendlande framaxel. Det vill vi inte ha när vi justerar ytor. Därför blev det ett annat fabrikat, förklarar Åke.

Serviceuppdrag

På samma sätt har Åke väl avvägda argument för investeringen i JCB Hydradig 110 W.

– Det vi behöver är en maskin för serviceuppdrag av olika slag. Det kan exempelvis handla om fiberdragning och andra kabelarbeten, lekparker, gång- och cykelvägar, justeringar inför beläggningsarbeten och planering av matjord. Hydradig är smalare, smidigare och lättare, men har ändå väl tilltagen kapacitet.

Maskinist på företagets Hydradig är huvudsakligen Mikael Käll. Vintertid växlar han mellan den och Terex-lastaren. Eftersom vintermånaderna är lågsäsong för denna typ av grävmaskin har han än nu begränsad erfarenhet av nytillskottet, men så här långt är erfarenheterna väldigt positiva.

– Det är en väldigt smidig maskin och siktförhållandena är helt fantastiska. Eftersom maskinen klarar 40 km/h så är det enkelt att förflytta den mellan olika uppdrag. Under transport stannar höjden vid fyra meter, så jag tar mig enkelt fram på vanliga vägar. Lastarmsfjädringen hjälper till att ge en behaglig resa. Allt efter behov väljer jag tvåhjulsstyrning, fyrhjulsstyrning eller krabbstyrning. Med fyrhjulsstyrning blir vändradien väldigt snäv.

Ser alla hjul

Mikael nämner särskilt de goda siktförhållandena.

– På en vanlig hjulgrävare ser jag bara höger framhjul. Här har jag god sikt åt alla håll och ser alla fyra hjul från förarplatsen.

Grävaggregatet är snäppet mindre än på en 14-tonnare, vilket var den maskintyp som Mikael spakade innan han började på Åkes Hjullastartjänst.

– Nu har jag inte kört så mycket, men hittills märker jag ingen större skillnad i styrka. Räckvidden är god. Jag når en bit över åtta meter.

Maskinens undervagn är hämtad från JCB:s teleskoplastare och bygger därför på väl beprövad teknik. Ovanför den väl tilltagna svängkransen bjuder konstruktionen desto mer av nyheter. Det är många funktioner som ska försörjas, så svivelsystemet är särskilt anpassat. Motorn är på 81 kilowatt/110 hästkrafter.

Kombinerar stort och smått

Åkes Hjullastartjänst är med i LBC Frakt i Värmland. Uppdragen är en mix av både stort och smått: utlastning av järnvägsmakadam, justering på större byggjobb, utlastning av egenproducerad matjord, snöröjning och en mängd olika serviceuppdrag.

På hjullastarsidan består maskinparken av en vardera av Volvo-maskinerna L90F, L70H och L70F samt Terex TL100.

Två av Åkes söner – Tobias och Mattias – anställda i företaget. En tredje son – Andreas – står med som bolagsman i handelsbolaget, men jobbar som auktoriserad revisor. På tal om släktband så är Åke och Mikael kusiner.

Den egna produktionen av matjord har blivit en viktig och uppskattad del av verksamheten.

– Matjorden producerar vi efter recept lika hemligt som det för Coca-Cola, säger Åke med ett brett leende.

Vet vad som håller

Filosofin att inte mer än nödvändigt sprida investeringarna på olika fabrikat märks även på redskapssidan. Till hjullastarna är det uteslutande Drivex som gäller: gafflar, kranarmar, snöskopor, snöblad, sandningsskopor, återfyllnadsskopor, planeringsskopor, asfaltskärare med mera.

– Vi har förstås prövat andra fabrikat också. Det har gett oss kunskap om vad som går att lita på. Och med riktigt bra grejer blir även andrahandsvärdet bättre, resonerar Åke.

Egna lokaler

För fyra år sedan byggde Åkes Hjullastarservice en 600 kvadratmeter garage och kontorslokaler på sin 10 000 kvadratmeter stora tomt på västra industriområdet i Kil.

– Det betyder mycket att ha ändamålsenliga lokaler och att kunna komma in med maskinerna i varmt utrymme, konstaterar Åke.