• Elisabeth Asplund leder kartläggningen av vilka utlänningar som försöker komma undan skatt i Sverige. Foto: Clas-Göran Sandblom

Hon ger åkare hopp om en seriös bransch

Elisabeth Asplund jagar utländsk arbetskraft som inte betalar skatt i Sverige. Hela åkeribranschen, och inte bara den, har stort hopp om att hon ska lyckas bra. – Reglerna är egentligen mycket enkla, säger hon. Men hennes faktaspäckade redovisning visade också att det inte alltid är så glasklart.
Många spetsade öronen när Elisabeth Asplund skulle hålla sitt anförande på konferensen i Falkenberg. Hon är verksamhetsutvecklare på Skatteverkets huvudkontor för utlandsfrågor. En skattedeckare fokuserad på personer som påstås vara f-skattare.
Att svenska åkeriföretag säger sig anlita utländska f-skattare ses allmänt som ett otyg. Av branschorganisationerna och facket. Och att systemet inbjuder till fusk och osund konkurrens.
– Vi kartlägger specifikt arbetsintensiva branscher. Transportsektorn är en sådan, sa hon till Å&T.
Arbetet är tidsödande och kräver kontakter med utlandet för kontroller.

Ökat hopp
Men det ger också resultat. Skatteverkets beslut att Andreassons Åkeri i Veddige ska betala närmare elva miljoner i skatter och avgifter för 2009 har ökat optimismen i åkeribranschen.
Elisabeth Asplunds viktigaste råd till den som inte väljer att ha fast personal:
– Anlita bara bolag, företag och personer som kan visa att de har f-skatt. Den som är utgivare av ersättning för arbete ska inte behöver tänka på att betala skatt och avgifter.
Elisabeth Asplund säger att det råder begreppsförvirring kring vad som menas med F-skatt.
– Antingen har man f-skatt i Sverige eller också inte. I annat fall måste chauffören visa intyg att han har ett sådant i sitt hemland. Falska f-skattare finns inte heller.

Svåra att hitta
En brist finns inte någon registreringsskyldighet. Det är svårt hitta de som felaktigt påstår sig ha f-skatt.
Stämmer det att tre andra Västsvenska åkerier granskas, liksom närmare 400 utländska chaufförer?
– Vi tittar på hela branschen och det kan säkert vara så. Transportbranschen har förhållandevis flest företag i västra och södra Sverige. Men våra insatser görs över hela riket.
Vi är åtminstone hundra personer som sysslar med detta.
Ska åkare som vill ha bort fusket vara optimistiska med att ni ska komma tillrätta med detta?
– Vi följer de lagar som finns. Vi ska samarbeta med andra myndigheter för att lära oss mer. Vi utreder där det finns risk för skatteundandrag.
Jörgen Danielsson, ombudsman Transportarbetareförbundet i Helsingborg pekade på en stor brist:
– Det finns ingen anmälningsskyldighet för företag som tar in utländsk personal. Inte heller för egenföretagare som kommer för att arbeta i Sverige. Vissa länder har inför f-skatteavtal, men inte Sverige. Därför kan många vara här i åratal utan att skatter betalas någon stans.
Elisabeth Asplund håller med om att detta är ett problem.
Jörgen Danielsson sa också:
– Det finns företag vars affärsidé är att utnyttja kryphål. Att tjäna pengar på konkurs, det vill säga planerad ekonomisk brottslighet. Det kan ske genom att bemanningsbolag medvetet kraschar. Den bästa handboken för hur det ska gå till finns på Skatteverkets hemsida. Det är en perfekt manualför alla som vill utnyttja systemet.