• Manlio Alvaro, Marketing director på Allison Transmission, berättar att FuelSense kan användas tillsammans med automatiska växellådor ur serierna 1000, 2000, 3000 och 4000.
  • Allison Transmission har för närvarande ett rekordomfattande program för växellådor. På bilden en låda ur 4000-serien avsedd för medium och upp till de allra tyngsta fordonen.

Höjd effekt och höjd effektivitet Optimerade prestanda lyfter Allison

Det har länge varit en trend i branschen, detta att kunskapen finns, liksom tekniken och prylarna, men att istället för att utveckla nya produkter ser man till att utnyttja redan befintligt materiel bättre. Ett företag som begripit detta är Allison Transmission. Och nu utlovas bränslebesparingar på upp till 20 procent.

Jodå, jag vet. Det låter som ett löfte från ett helt annat företag än Allison, med verksamhet i 80 länder och 2 700 anställda, och med erkänt förträffliga produkter, mestadels helautomatiska växellådor.

Jodå, mer som en produkt från ett skumt företag med erbjudande typ; betala för två och du får tre, för 299 kronor. Och då får du även en ficklampa som bonus.

Alla varningssignaler som finns ljuder.

Optimerade prestanda

Men i fallet Allison är det inte så konstigt som det låter. Företaget har helt enkelt tagit fram optimerade mjukvarupaket. Fast ändå, så enkelt är ju inte det...

Ofta finns det mer att hämta på att optimera den materiel som redan finns, än att konstruera helt nytt.

I garagen runt om i Sverige sysslar företrädesvis motorungdomar med att hitta fler hästkrafter i redan befintligt materiel. De mappar och chiptrimmar och justerar sina bilar. Hur kul som helst.

När Allison i någon mån gör detsamma, så är det inte för att drifta, eller jaga fler hästkrafter, även om det kan bli en trevlig bieffekt, nej – det är för att nya och befintliga kunder ska spara bränsle. Vilket i dessa dagar är allt viktigare.

På bråkdelar

Det handlar alltså om mjukvarupaket där Allisons senaste elektroniska styrsystem för växlingsskiften ytterligare förfinats. Med helt otroliga resultat.

Paketen finns i tre versioner, FuelSense, FuelSense Plus och FuelSense Max.

-Det är lite svårt att förklara, men systemet optimerar växlingstillfällena och tar på bråkdelar av en sekund, hänsyn till vilken last fordonet har, vägbanans lutning och skiftande körförhållanden i övrigt, förklarar Manlio Alvaro, Marketing director på Allison Transmission.

Detta innebär att Allison kan utlova markant förbättrade bränsleförbrukningssiffror på sina helautomatiska lådor ur serierna 1000, 2000, 3000 och 4000.

Automatik

Den som väljer något av FuelSense versionerna får femte generations styrsystem, accelerationskontroll och en effektiv lutningssensor. Detta innebär i klartext att såväl förbrukning som praktiskt användande förbättras markant.

-Vi använder oss av EcoCal växlingsteknologi, som bidrar till att hålla att hålla motorvarvet på mest effektiv nivå. En dynamisk växlingsavkänning som automatiskt känner av när växlingar kan göras, vilket främst är viktigt på låga varvtalsområden. Slutligen går lådan automatiskt över i neutral så snart fordonet står stilla.

På plats på mässan fanns bland annat en ny Volvo FE320 Euro 6 som var utrustad med Allison helautomatiska växellåda ur 3000 serien, samt utrustad med FuelSense Max-paketet.

-Jag skulle vilja säga att fordonen blir optimala körbarhetsmässigt, eftersom våra växellådor redan i grunden kompenserar nackdelar med lägre vridmoment och motorstyrka. Och detta kommer särskilt till sin rätt vid drift på alternativa bränslen eftersom vridmomentet ofta är lägre, säger Manlio Alvaro.

-Allison momentomvandlare flerfaldigar motorns vridmoment.

Olika marknader

Ett exempel på detta kunde beskådas i Scanias monter där en Scania P340 6x2* LNG och en G340 4x2 CNG, försetts med Allison 3200 helautomatiska växellådor med retarder. Och Mercdes-Benz visade en Econic med naturgasdrift tillsammans med Allision växellåda ur 3000-serien.

FuelSense paketen har endast funnits tillgängliga sedan i juni, så det var publik premiär för styrsystemen på Elmia i Jönköping.

Och så besparingssiffrorna då. När någon talar om en besparing på 20 procent, så måste det ändå alltid tas med en nypa salt.

-Ja, givetvis, säger Manlio Alvaro, det beror ju på vad man jämför, eller rättare sagt vad man jämför med. Det gör exempelvis att redan befintliga fordonskombinationer, på olika marknader uppvisar olika besparingssiffror. Försök i Storbritannien visar resultat på minus 5-10 procent, säg ett snitt på 7,5 procent, medan det i andra världsdelar kan handla om 20 procent eller till och med över.

Och kostnaden för systemet?

-Det kan jag tyvärr inte uttala mig om, men vi ska lägga oss på en nivå så det blir lönsamt för köparen, skrattar Manlio Alvaro.