• Larm och lås är värdelösa – om åkaren anställer en tjuv, säger Nicklas Franklin. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Nicklas Franklin anser att det görs för dåliga kontroller av någon som är aktuell för anställning på svenska åkerier och terminaler.

Hitta de som blåser bolagen på pengar

Terminalinbrott föregås av noga planering

Franklins uppdrag är glasklart:

En koll av en person som söker anställning kan spara mycket pengar för ett företag. Och mycket besvär. – Att satsa på lås och larm är meningslöst om tjuven får nycklarna, säger Niclas Franklin, som driver utredningsföretaget ISE.

Niclas Franklin hoppade av som polis och öppnade eget. Han har arbetat med utredningar och säkerhet, både som polis och på försäkringsbolag. De senaste tio åren har han drivit utredningsföretaget ISO, som har sju anställda och kontor i de tre storstäderna.

Under sina år vid länskriminalen spanade han på mc-gängen. If erbjöd honom att utreda försäkringsbedrägerier.

– Jag trivdes väldigt bra som polis men tog tjänstledigt för att prova i ett år.

Niclas kände att det var mer flexibelt att arbeta inom den privata sektorn.

– Jag är otålig och insåg att det fanns större möjligheter i ett vinstdrivande företag. Uppdraget var att hitta de personer som försökte blåsa försäkringsbolaget och se till att de inte får några pengar.

Snäva gränser

Från polisen var Franklin van vid stel byråkrati, gammalt ledarskap och att arbetet styrdes av myndighetsgränser. Det kunde vara svårt att agera utanför Västra Götaland om det så var till Kungsbacka.

– På if fanns inga sådana spärrar, om det kunde gynna utredningen. Jag åkte exempelvis till Spanien på ett uppdrag och sparade en miljon. En svenskregistrerad bil hade anmälts stulen där nere.

Med sina erfarenheter på if tyckte Niclas Franklin att det borde finnas ett behov hos företag att förstärka skyddet och utreda interna skador och brott.

– Det var ett stort steg att gå från en trygg anställning till att starta eget och jaga uppdrag. Med småbarn hemma var det dålig timing privat. Min fru var måttligt intresserad. Men innan jag klev av hade jag tagit en del kontakter med tänkbara uppdragsgivare.

De flesta företag sätter affärerna och det som företgaget är bra på kommer i första hand och säkerheten i andra hand i de flesta företag. De flesta har ett larm och lite mer än ett standardlås på sin firma.

– Risk för inbrott finns alltid men vi som arbetar professionellt med säkerhet anser att det är fel håll att börja från. Först måste riskerna på det egna företaget identifieras för att sedan ta itu med de skyddsåtgärder som bör göras. Rutiner och kontroll av de som är anställda är svårare för den som inte arbetar professionellt med säkerhet.

Synar i sömmarna

ISE gör bakgrundskontroller inför anställningar.

– Spelskulder och trassel med ekonomin kan få någon att begå brott.

Varningsflagg blir det också om en jobbsökare har en lucka bland tidigare anställningar eller varit inblandade i civila processer. ISE tittar också på om personen drivit eget företag och hur det gick.

– Trots att Sverige har ganska öppna register så är företagare dåliga på detta, även när det gäller att ta referenser hos tidigare arbetsgivare. Det är i en mening positivt att tro gott om folk, men naivt.

Magkänslan räcker inte.

– Bedragare är duktiga på att komma med förklaringar. Ska man anställa en chaufför eller någon på en terminal så bör man starta med att kolla med den förre arbetsgivaren.

Det händer att Franklin och hans medarbetare kommer på att någon suttit i fängelse utan att någon checkat av det.

– Vill man anställa någon som varit straffad för stöld för att låta denne köra kapitalvaror? Folk måste få en andra chans men en arbetsgivare ska veta om det så att man pratat igenom detta ”vi vet vad du har i bagaget, men tror på dig för de här arbetsuppgifterna.”

En bakgrundskontroll tar dagar för den som är ovan.

– Vi har raka kanaler, vi vet var vi ska leta och är duktiga på att tolka informationen. En baskoll gör vi på några timmar.

”Håll tyst”

Om transportbranschen specifikt säger han:

– Vid inbrott i lastbil eller på en terminal har tjuvarna varit väldigt välinformerade. Det kan vara information som genom slarv spridits omedvetet. Det bör finnas rutiner för hur information ska hanteras. Vi har varit med om att fraktsedlar, i samband med chaufförsbyte, legat i en öppen box i flera dagar.

Där framgår vad det är för gods, eller i varje fall vem avsändaren är, så att det går att lista ut vad det är på flaket.

– Med fraktsedeln i handen kan tjuven till och med hämtat trailern. En sådan brist i hanteringen kan göra att försäkringsbolaget sätter ner ersättningen.

Franklin bekräftar att mc-gängen sysslar med den här typen av brott. Det framgår bland annat av boken om Mats ”Mega” Johannissons avhopp från Hells Angels.

– Berättelsen är som ett facit. Boken är speciellt intressant för mig eftersom han beskriver de åren då jag som polis arbetade med gängbrottsligheten. En del av innehållet var nytt för mig.

Jourhavande säkerhetschef

För mindre och medelstora företag är kostsamt att ha en anställd på en person som har ansvar för säkerheten.

– Ekonomichefen eller platschefen kan ha ett sådant ansvar. Oftast har de varken rätt kompetens, tid eller intresse. Den som har hand om nycklarna får hand om säkerheten också. Ett alternativ är att ett utredningsföretag hyrs in på ett visst antal timmar – ungefär som man kan lägga utbokföring och it-support. En säkerhetschef till förfogande.