• Kjell Karlsson på Isuzu Sverige vid ett av flaggskeppen i pickupfamiljen: D-Max Huntsman, komplett med praktiska lådor.
  • Lars Sandgren, från påbyggaren Coman i Bengtsfors, och Peo Heintz, Heintz Bil i Åmål, visade en färdtjänstmodell av Opel Movano. Luftfjädringen och det anpassade golvet ger ett insteg på endast 250 millimeter.
  • Stolta ambassadörer. Anders Bagge och hunden Iris är extra glada när de får visa på skåpbilens mångsidighet och smidighet. Av Vivaro-skåpet framgår tydligt att Anders älskar hundar och självklart har Iris en hedersplats.
  • Matz Westberg, produktspecialist transportbilar på Renault Nordic, omgiven av bilar i Formula Edition.
  • – Toyota Hilux förenar robusthet, terränggående, hög dragkapacitet och komfort. Det gör målgruppen för Hilux väldigt bred. Förutom hantverkare och maskinentreprenörer är bilen väldigt uppskattad hos äventyrsföretag, hästgårdar, motocrossförare med flera, sa Theodor Tetteris från Europeiska Motor i Täby.
  • – Nya Crafter är 100 procent Volkswagen och kan nu fås med åttastegad automatlåda, berättade Mats Larsson från Volkswagen i Hammarby Sjöstad.
  • Redo för action. Johan Westlund från transportcenter i Täby hade förstärkning av skådespelaren Chuck Norris, om än i tvådimensionell upplaga.
  • Kalle Sjöqvist och Caroline Lindqvist från Ford Motor Company märkte ett stort intresse för att provköra Transit och Transit Custom försedda med synnerligen mjukväxlande automatlådor.
  • Gun-Britt Näslund och Li Lindberg från Nissan Nordic vid storsäljaren Nissan Navara, här i Trek-1-utförande. Det är en arbetshäst som är både soft och riktigt kul att köra, intygade de.
  • – Nya Ford Raptor har blivit en dundersuccé i Nordamerika och därför har vi fått vänta på den. Nu är den äntligen i Sverige och intresset är stort även här, förklarade Alexander Dannefalk, Exclusive Cars.

Heta transportbilar på regntungt Solvalla

Två förhoppningar var särskilt uppenbara när Transportbilsdagen arrangerades på Solvalla: Att regnet skulle upphöra och att dagen skulle bjuda på ett möte med Mercedes X-Klass pickup. Jodå, regnet gav vika redan på förmiddagen och hann knappt att återvända. Värre var det med X-Klass. Det hindrade inte att det fanns mycket annat att kika på.

Det var en rejäl samling transportbilar som visades och provkördes under Transportbilsdagen. Arrangemanget bjöd inte på några heta lanseringar, men visade trots det på både nyheter, nyttigheter och trender.

Transportcenter i Täby visade transportbilar från Fiat, däribland en Doblo försett med ett lika rejält som rymligt skåp från ABC Karossen. I sitt standardutförande monteras skåpet som färdigt kit i Göteborg. Om det ska göras särskilda anpassningar sker monteringen istället hos ABC Karossen i Mönsterås.

– Vi kallar det Doblo Volymskåp. Sidoluckorna går ända ner och gör skåpet enkelt att lasta. De uppfällda luckorna fungerar även som skydd för snö och regn, perfekt för hantverkare som behöver göra jobb vid bilen. Skåpets utrymme är extra enkelt utnyttja genom att det inte finns några hjulhus att ta hänsyn till. Samtidigt ger skåpet en låg lasthöjd, berättade Johan Westlund.

Bland bilarna hos Nissan Nordic fanns populära Nissan Navarra i tufft Trek-1-utförande med sidobågar, flakbåge, 18-tums lättmetallfälgar, flakindelare med mera.

Kraftfull och exklusiv

Exclusive Cars i Västberga mötte upp med pickuper från Ford, RAM och Chevrolet, däribland nya generationen av värstingen Ford Raptor. Modellen bygger på Ford F-150 och när den kom i ny skepnad blev det dags för Raptor att göra detsamma. Det gjorde den med besked. Under huven sitter denna gång en V6-motor i EcoBoost-utförande med dubbelturbo, trimmad till 450 hästkrafter. Den har förvisso två cylindrar mindre än föregångaren, men presterar mer samtidigt som förbrukningen pressats nedåt.

– Raptor har ett annat chassi, breddad kaross, sportracing-stötdämpare med mera. Den är alltigenom gjord för tuffa uppdrag i terräng, intygade Alexander Dannefalk.

Hos Volkswagen presenterades den åttastegade automatlådan till nya Crafter.

– Generellt är det ett stort intresse för automatväxlade bilar. I citynära körning är fördelarna påtagliga, men även i övrigt är efterfrågan stor, sa Mats Larsson, Volkswagen-handlare i Hammarby Sjöstad.

Extra mjukväxlande automatlåda

Hos Ford Motor Company var stoltheten stor över att kunna presentera Transit och Transit Custom med en synnerligen mjukväxlande automatlåda.

– Det handlar om en "äkta" automatlåda, anpassad till Euro 6-motorerna och kompletterad med elektrisk oljepump som säkerställer en väldigt mjuk och behaglig växling, redogjorde Kalle Sjöqvist.

Automatlådan är utvecklad av Ford i USA. Den svenska generalagenten förutsåg en stor efterfrågan för detta nytillskott, men andra handlare underskattade intresset. Därför dröjde leveranserna av Transit och Transit Custom med de nya lådorna till Sverige och många andra marknader.

– Nu har produktionen kommit ifatt. Vi ligger förstås kvar med höga prognoser och vet nu att vi får fram tillräckligt med bilar, fortsatte Kalle.

Hyllade modellserier

Toyota kom 2016 med nya Proace och Hilux.

– Nu har kunderna sagt sitt, vilket visar att Hilux försvarat sitt goda rykte väldigt väl. Kunderna tycker att den nya modellen erbjuder bättre komfort och lägre ljudnivå samtidigt som den har hög utrustningsnivå. Även Proace har fått ett väldigt bra mottagande och stärker oss på skåpbilssidan, sa Theodor Tetteris från Europeiska Motor i Täby.

Formula Edition

Hos Renault Nordic fick besökarna bekanta sig med Formula Edition, ett editionsprogram tillgängligt på utvalda modeller av Kangoo, Trafic och Master. Det visade sig vara vältajmat, för bilarna blev beställningsbara från fabrik samma vecka som Transportbilsdagen genomfördes. Formula Edition startade som ett svenskt initiativ, men har nu alltså utvecklats till ett koncept för hela Renault.

Renault-montern kunde även berätta att Kangoo-dieseln kom med automatlåda i juli. En annan Kangoo-nyhet är att den eldrivna varianten har kommit med väsentligt utökad räckvidd.

Kjell Karlsson på Isuzu Sverige visade på koncept som gör det enkelt att välja rätt pickup.

– Samtliga D-Max bygger på samma motor och drivlina. De erbjuds med tre olika hyttstorlekar. Tillsammans med utrustningspaket blir det tio olika modeller, alla lika stryktåliga och driftsäkra, framhöll han.

Specialbyggd färdtjänstbuss

Påbyggnadsföretaget Coman i Bengtsfors och Opel-handlaren Heintz Bil i Åmål visade en färdtjänstbuss skapad av en Opel Movano. Coman har försett bussen med golv, stolar, luftsänkningssystem, bakre ramp med mera.

– Vi har skapat en första instegshöjd på endast 250 millimeter, detta trots att det är en bil med 16-tumsfälgar, berättade Lars Sandgren på Coman.

Bortskämd av volymen

Anders Bagge mixar jobben som kompositör, musiker, musikproducent – och mycket mera – med att vara Opel-ambassadör. Uppdraget delar Anders med en av sina hundar, nämligen Iris – en Original Old English Bulldog. Att Anders är hundvän i kvadrat har tydligt framgått av programmet Bagges Hemlösa Hundar, som sänts Sjuan och som nu laddar med nya avsnitt. Anders kärlek till hundar är minst sagt mångårig, medan den till skåpbilar är av färskare datum.

– Om man en gång skaffat en skåpbil så kan man inte vara utan. Jag hittar alltid saker som jag vill köpa och som inte går in i en personbil. Får man tillgång till utrymmet blir man snabbt bortskämd, konstaterade han.

– Dessutom är komforten bra. Det är ju som att köra en personbil, fortsatte Anders, som använder sin Opel Vivaro till all körning.

Anders avslöjade att han nu håller på med ett nytt skåpbilsprojekt, denna gång byggt på en Movano.

– Klart är att bilen kommer att hottas upp både in- och utvändigt, men mer än så avslöjar jag inte.

Välkommet arrangemang

Natten och morgonen som föregick Transportbilsdagen vräkte regnet ner över Mälardalen, så säkert var det många som valde att stanna hemma. Men de som tog modet till sig behövde knappast ångra sig och som väl var blev det regnfritt under merparten av arrangemangets öppettid.

– Det känns som att det var ett välkommet och välbehövligt initiativ. Både besökare och utställare var väldigt nöjda med dagen, så det här vill vi göra igen. Det vore förstås roligt att kunna erbjuda Transportbilsdagen som ett årligt event, men exakta former och plats – eller platser – vet vi inte i nuläget, säger Helene Loewinski, marknadskoordinator på tidningen DMH, Den Moderna Hantverkaren, som arrangerade Transportbilsdagen.

Tidningar inom mediagruppen Swepress