1. Elisabeth Svensson, Jens Brok och Håkan Rydbergh på Rybro Lastbilar vid en kraftfull och rikligt utrustad kranväxlare. Bygget utgörs av en Volvo FM460 8x4*4 Euro 6, försedd med Hiab-kranen XS 244 HiPro EP-5 och lastväxlaren Multilift XR18SL51. Bilen har 3,7 meter i hjulbas, sovhytt, VDS-styrning, nio tons framaxel och är välrustad med varningsljus, rostfria lådor, arbetsbelysning med mera. – Vi bygger det kunden behöver och som ger effektivitet i uppdragen, framhöll Håkan.

    Bildsvep Elmia Lastbil

    Nyheter

    • Annons
  2. Långtradaren fylld med traktordäck och teleskop. Två traktorer fanns på en lastbil som lämnat platsen cirka en timme innan polisen kom till platsen. Foto: Polisen

    Polisen knäckte traktorligan

    NyheterPolisen i Skövde knäckte en traktorliga från Litauen. Men det hängde på minuter. – Killarna i den polispatrull som larmades ut var observanta. De stoppade en lastbil som kom rullande på en skogsstig, säger Robert Skoog, förundersökningsledare.

  3. Åke Othzen, Lars Mårtensson och Anders Tenstam på Volvo Lastvagnar berättade gärna om de framsteg när det gäller framtiden bränsleförbrukning på Volvo Concept Truck. Foto: Alf Wesik

    Volvo visade två vinnarvagnar

    NyheterVinnande koncept? Ja, det var något av ett tema i Volvo Lastvagnars stora monter på Elmia. Vi kan här berätta om två helt olika lastbilar, där den ena är ämnad att spara och den andra är tänkt att slösa. Men båda är vinnare. I ena ringhörnan Volvo Concept Truck som visar den allra senaste designen och tekniken när det gäller att spara bränsle och öka produktiviteten. I andra ringhörnan Boije Ovebrink och hans The Iron Knight – toppfart 276 km i timmen.

  4. Full hand för Scania. Next generation Scania i form av nya Scania S730, nya Scania R500 och så VD och koncernchef Henrik Henriksson, i händelsernas centrum. Foto: Alf Wesik

    Ett rejält teknikkliv när Scania tar steg in i framtiden

    NyheterNothing has been left untouched. Orden är Henrik Henrikssons, vd för Scania, och de förkunnades inför en tusenhövdad skara celibriteter i samband med att den nya lastbilsplattformen lanserades på Grand Palais i centrala Paris. Han utvecklade sitt resonemang med den klara målsättningen att med nya Scania i fordonsflottan kan varje åkeri bli lönsammare än idag. Det är sannerligen en imponerande satsning som kommer att beröra hela Sverige. Tacka för det, 20 miljarder har kalaset kostat.

  5. Ida Lambertsson satt fast med sin nyfödde son, Erik, i åtta timmar. I bilen fanns också hennes syster som drabbades av allergichock, hennes man och mormor. Foto: Ida Lambertsson

    Kände paniken komma krypande

    NyheterMotorvägen korkade igen blixtsnabbt. Ida Lambertsson, 26, satt fast i åtta timmar i bilen. I en bilbarnstol satt sonen Erik, bara fyra dagar gammal. – Jag kände mig hjälplös. Paniken smög sig på, säger hon.

  6. PSA intar toppositioner i Europa bland annat tack vare sina modeller Peugeot Expert och som här på bilden - Citroën Jumpy. Tanken är att positionen ska bibehållas bland annat med körkomfort i högsta klass, samt en lista av tillgängliga elektroniska hjälpmedel som slår det mesta. Foto: Alf Wesik

    Citroën flyttar gränserna med nya Jumpy

    NyheterNär Citroën och Peugeot ställer de nya transportbilarna Jumpy och Expert, till förfogande för en första provkörning, så är det en sak som direkt anslår tonen - det finns ingen anledning längre att använda den lika torftiga som slitna klyschan att "bilen är personbilslik". Nu är det nämligen så att tack vare den nya plattformen EMP2 som används på en rad exklusiva produkter - och framför allt tack vare en lång, lång lista med elektroniska hjälpmedel, känns jämförelsen överflödig.

  7. Anne-Lie Lind kom in som styrelseproffs och var koncernchef i jakten på en ny person på den posten. "Hon trycker på ogillaknappen" för hur Akkafrakt gjorde den ena affären efter den andra. Istället för att integrera nyförvärven i organisationen. Och att se till så att de blev lönsamma.

    Underkänt för Akkafrakts resultat

    NyheterFörra året noterade Akkafrakt sin största förlust någonsin – minus elva miljoner för koncernen och nästan 17 för den ekonomiska föreningen. – Strategin under de tre åren var inte bra för bolaget, konstaterar Anne-Lie Lind, styrelseordförande sedan augusti 2014. Styrelsen beviljade inte koncernchefen Lars Heidenberg ansvarsfrihet.

  8. Däcknyhet för hjulgrävare

    NyheterBKT EM 934 är däcket som tillverkats specifikt för hjulgrävare avsedda för vägarbeten samt andra anläggningsarbeten.

  9. SkogsMaskindagarna i Karlskoga lockade 5 200 besökare under de båda mässdagarna i början av juni.

    Stort intresse för skogsmaskindagar

    NyheterSkogsMaskindagarna i Karlskoga blev en succé redan vid premiären för två år sedan. I början av juni var det dags igen. Även denna gång blev det en mässa som uppskattades mycket av både besökare och utställare. Det blev också en mässa med ökad närvaro av de tongivande tillverkarna och leverantörerna när det gäller skogsmaskiner i alla storlekar, rundvirkestransporter, redskap och tillbehör.

Ladda fler artiklar
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • AnnonsGet Adobe Flash player
  • Annons
  • Annons
  • AnnonsGet Adobe Flash player
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons