1. Wärn ny arbetschef i Svevia

    NyheterAnna-Karin Wärn blir ny arbetschef för Svevias verksamhet Betong, Göteborg. Hon tillträder den 1 augusti 2016.

    • Annons
  2. Ny återförsäljare av Huddig

    NyheterMaskin Väst är en av de ledande maskinleverantörerna i Värmland och norra Dalsland och verkar inom lantbruks-, park-, entreprenad- och skogsmaskinbranschen.

  3. Nu kan man köpa bestsäljaren Mercedes Sprinter med upp till 5,5 tons totalvikt och med en lastförmåga på upp till 3,4 ton.

    Sprinter får högre totalvikt och starkare motorer

    NyheterÄven om Mercedes Sprinter i de allra flesta fall säljs som lätt lastbil med totalvikt upp till 3,5 ton så finns det många som har behov av att kunna lasta ännu tyngre. Nu kan man köpa bästsäljaren med upp till 5,5 tons totalvikt och med en lastförmåga på upp till 3,4 ton. Samtidigt höjs effekten med upp till 20 procent på de mindre modellerna.

  4. Skotarens extra hjulpar är en tillgång i blöta marker.

    Mjukt framåt med tydlig riktning

    NyheterDet är lätt att tänka småskaligt och manuellt när det gäller skogsskötsel som plockar fram naturvärden och skapar tillgänglighet i tätortsnära marker. Andreas Andersson och Jens Bjurlerstam visar att det inte behöver råda ett motsatsförhållande mellan att å ena sidan vara stor och stark, å andra sidan vara hänsynstagande i kubik. För dem är det vardag att forma och vårda biotoper och att sköta skogar i områden rika på fornlämningar. Det gör de med en avverkningsgrupp i mellanklassen.

  5. Med säkerheten i fokus

    NyheterEngcon, som är världens ledande tillverkare av tiltrotatorer, tar ett nytt och viktigt steg för att förbättra säkerheten vid arbete med tiltrotatorer genom att initiera Storbritanniens första nationella utbildnings- och certifieringsprogram för tiltrotatorer.

  6. Nya Volvo I-shift med Crawler gears, vilket skapar helt nya möjligheter för lastbilar med extrem hög vikt, eller för körning i tuffa miljöer.

    Krypväxlarna minskar risken för fastkörning

    NyheterNär det gäller nya I-shift med krypväxel så kan det sägas vara generation F av den populära lådan. – Jag tror extra mycket på alternativet med två krypväxlar. Den nya lådan väger endast 48 kilo mer än en konventionell I-shiftlåda. Den är å andra sidan 70 kilo lättare än en manuell låda, säger Peter Nordquist.

  7. Det nya automatiserade lagret i Jönköping kommer bland annat att förses med med automatiska pallkranar.

    Gigantisk satsning på lager

    NyheterHemelektronikkedjan Elgiganten har en bred internationell bas att vila sin verksamhet på. Elgiganten AB ingår i norska koncernen Elkjöp Group som i sin tur ägs av Dixons Carphone, en brittisk hemelektronikkoncern med över 40 000 anställda. Med verksamhet i alla nordiska länder varav 77 varuhus i Sverige är distributionsnavet i Jönköping. Och just nu pågår slutarbetet med ett gigantiskt lagerkomplex i den småländska knutpunkten. – Med större lager och kortare leveranstider kan marknaden nås snabbare och minska våra logistikkostnader, säger Robert Johansson, IT- och projektledare på Elgiganten.

  8. Färdigt för take-off. Till vänster en Volvo FL-280 4x4 med tipp och kran. Och sedan en rad Volvo FMX. Foto: Alf Wesik

    Ett kraftigt styrkebevis från Volvo

    NyheterDet är sannerligen en smula motsägelsefullt – men ändå dagsens sanning. Volvo Lastvagnar växlar ner och får hjulen att snurra snabbare. Genom att addera krypväxlar till I-shiftlådan, kan användaren välja högre bakaxelutväxling och därmed få högre farten på högre växlar. - Det har varit efterlängtat och ger oss nu återigen en stor fördel gentemot andra tillverkare, förklarar Peter Hardin, Product Magager, FM och FMX på Volvo Lastvagnar. Japp, så är det, lite två lastbilar i en blir det, lite Volvo Duett faktiskt.

  9. Ny serie av kärror från Bala

    NyheterBala Agri AB släpper en ny serie av kärror med benämningen TKX. En serie som är byggd för tuffa tag med hög flexibilitet.

  10. För entreprenadbilar gäller att dragkraftsegenskaper är bästa möjliga – alltså att bilen kan bromsa och styra maximalt. En DAF CF 8x4 har en unik viktfördelning mellan framaxlarna som är till för att säkra att alla hjul har kontakt med underlaget.

    Däckegenskaperna är alltid en kompromiss

    NyheterNär lastbilstillverkarna väljer däck som "standardmontering" är det alltid däck med lägst rullmotstånd som prioriteras. Det gäller faktiskt även om en konkurrerande däcktillverkare "lockar" med ett liknande däck till ett långt mer fördelaktigt pris. Det lägsta rullmotståndet vinner alltid, eftersom det är detsamma som en låg bränsleförbrukning och det innebär i sin tur en reduktion av driftkostnaden.

Ladda fler artiklar
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • AnnonsGet Adobe Flash player
  • Annons
  • Annons
  • AnnonsGet Adobe Flash player
  • Annons
  • Annons