1. Daimler valde att sälla upp med en 476-hästars version av den 12,8 liter stora OM 471 motorn. Det medförde att den blev långsammast runt teststräckan, men i gengäld mest ekonomisk.

    1000-poängstestet 2017 - Mercedes-Benz Actros 1848 LS

    NyheterNär det gäller hytt så kan vi bara konstatera att Mercedes med sin Actros lyckats ta tillvara varje millimeter. Och med den största varianten Giga Space så blir volymen imponerande 12 kbm, vilket ger möjlighet till massor av bra lösningar, liksom en optimal förarmiljö.

    • Annons
  2. DAF XF 510 var tack vare bakaxelutväxlingen på 2,53 näst snabbast av alla runt teststräckan, bara slagen av Scania.

    1000-poängstestet 2017 - DAF XF 510 FT

    NyheterDaf ska ha en eloge för att de alltid ställer upp på liknande tester, även om de precis som denna gång, redan från början har ett handikapp på grund av en förhållandevis gammal hyttkonstruktion. En ny är på gång.

  3. Smidda fälgar med överlägsen styrka

    NyheterSedan 2016 är OTRANE AB distributör på den nordiska och baltiska marknaden för TRW:s smidda stålfälgar för entreprenad- och industrifordon.

  4. BDX vinner stora järnvägsuppdrag

    NyheterFrån och med oktober 2017 tar BDX över drifts- och underhållsarbeten på järnvägssträckorna Luleå–Murjek och Haparandabanan. Det är första gången som ett svenskt privatägt företag får ett uppdrag i liknande storlek. Totalt är avtalet värt ca 300 miljoner kr och innebär närmare 40 nyanställningar.

  5. Cranab lanserar kranen TL12

    NyheterNu tar Cranab nästa steg i lanseringen av sitt program för lastbilar och presenterar nya L-kranen TL12, en av marknadens jämnstarkaste lastbilskranar. TL12 är utrustad med en momentlänk som gör kranen lika kraftfull, stark och snabb inom hela arbetsområdet.

  6. Förvånansvärt lätt att köra, säger David Ericsson om 32-metaren - eller det 31,5 meter långa ekipaget. Foto: Björn Landholm

    32-metare känns mycket smidiga att köra

    NyheterFörsöket med 32-metare, Europas längsta och tyngsta ekipage, går nu in på slutspurten. – Om man ser till hur mycket som transporteras på vägarna så är detta en väldigt bra lösning, säger Jan Björklund, chef Scanias transportlaboratorium.

  7. Förarkrisen slår hårt mot Sverige som går bra nu.

    Utbildning av förare på tomgång

    NyheterSedan försommaren i fjol ligger arbetsmarknadsutbildningen av chaufförer nere. – Man kan fråga sig vart marknaden vänder sig nu för att köpa transporter, behovet är oerhört stort nu, säger Roger Ljungser, Grönlunds, ett av de företag som utbildar arbetslösa men som nu går på tomgång på grund av en segdragen rättstvist.

  8. Iveco Daily i vanversion, alltså med lastutrymme i aktern, kan beställas med en mänga olika dörrversioner, med skjutdörrar till höger och eller vänster, och med glasade dörrar på sidorna eller bak. Foto: Alf Wesik

    Daily håller sig inom ramen

    NyheterEn trend i branschen är att göra transportbilarna så lika respektive tillverkares mest exklusiva personbilar som möjligt, vad avser komfort, köregenskaper och interiör. Hos Iveco resonerar man tvärtom – de tar kunnandet från företagets lastbilar och överför de erfarenheterna till sina transportbilar. Om det är bättre, eller sämre? Omöjligt att svara på. Det beror helt på vad man har för krav på sin transportbil.

  9. Viktigt med bra grepp på truckar

    NyheterGummiservice Produksjon AS fokuserer på miljö och säkerhet när de producerar regummerade vinterdäck till gaffeltruckar.

Ladda fler artiklar
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons
  • Annons