1. Robin Karlsson har stortrivts på utbildningen till fältservicetekniker, såväl i skolans lokaler som ute på praktik.

    Här utbildas fältservicetekniker som håller Maskinsverige rullande

    NyheterBehovet av fältservicetekniker är stort. Det gör Utvecklingscentrum för Servicetekniker till rena motorvägen in på arbetsmarknaden. – Jag hade ett antal jobberbjudanden när jag var klar, berättar Robin Karlsson. Även för Utvecklingscentrum blev det ett framgångsrikt terminsslut, med högsta betyg från granskande myndighet.

  2. Tomas Andersson menar att tyngre bilar måste köras på maxvikt för att bli lönsamma. Han kan tänka sig en 90-tonnare men en nödvändighet är då att vägnätet utökas för tyngre fordon.

    Klart att förbrukningen minskar med tyngre skogslastbilar

    NyheterSkogforsk har undersökt bränsleförbrukning från utvalda skogslastbilar på 74- och 90-tons bruttovikt och presenterat resultatet. Det visar att jämfört med ett 60-tonsfordon har bränsleförbrukningen minskat för alla tyngre fordon. - Det var ungefär det resultat vi förväntade oss, säger Henrik von Hofsten från Skogforsk.

  3. Skogsnäringen är beroende av att ha tillgång till uppdaterade laserdata för att utföra kvalitativa skattningar av timmervolym och tillväxt för att kunna hantera och utveckla den svenska skogen, säger Hans Strandberg. Foto: Skogsstyrelsen

    Skogen skannas från luften

    NyheterDet svenska skogsbeståndet ska skannas av igen. Först på tur står de sydligaste länen. – Skogen har vuxit och åtgärdats sedan skanningen, 2009. Det behövs en uppdatering, säger Skogsstyrelsens Svante Larsson, projektledare.

  4. Henrik Henriksson, Scanias VD och koncernchef, menar att det går att uppnå fossilfria tunga transporter år 2050.

    Möjligt med fossilfria transporter 2050

    NyheterDet finns hopp för vår värld. När Scania analyserar läget vad gäller fossilberoende och i sitt resonemang vänder på förutsättningarna, så krävs visserligen stora ansträngningar, ett ökat samarbete mellan de offentliga transportbeställarna och de privata – samt naturligtvis fortsatt tekniska landvinningar – men det går. Det är möjligt att nå klimatmålet fossiloberoende tunga transporter senast 2050, i enlighet med Parisavtalet.

  5. På bilden ser vi Stephan Larsson, NLX, Niklas Knight, Best Transport och Peter Henriksen, NLX.

    Best Transport och NLX går samman

    NyheterBest Transport har en uttalad målsättning att bli marknadsledande på snabba transportoch logistiklösningar i Norden. Under de senaste åren har företaget expanderat kraftigt och erbjuder idag sina tjänster i större delen av Sverige. För att ytterligare stärka sin position i södra Sverige förvärvar nu Best Transport det Malmöbaserade företaget Netline Xpress.

  6. Ronny och Ingvar Gustavsson, son och far, stortrivs att vara ute på jobben. Här på en större parkeringsyta som Hamneda Grus & Åkeri nyligen färdigställt – en typ av uppdrag som passar företaget som hand i handske.

    Här finns en genuin vilja att göra skillnad

    NyheterDet är något småkaxigt över Hamneda Grus & Åkeri AB i Ljungby. Veporna där företaget har sina uppdrag visar att företaget är både glatt och stolt över att få förtroendet att hjälpa till. – Utan medarbetarnas engagemang är vi ingenting. Därför är det viktigt att ha kul på jobbet och få känna att vi gör riktigt bra jobb, säger Ronny Gustavsson.

  7. "Jag trivs bättre än någonsin", säger Dennis Oscarsson efter snart 40 år som skogsmaskinentreprenör och dessförinnan några år som anställd i samma bransch.

    "Tekniken är en tillgång för både skördare och skotare"

    NyheterDet blev en extra grön vår för Dennis Oscarsson, skogmaskinentreprenör i Jönköping, åtminstone innan värmeböljan kom. Först en ny John Deere-skotare och sedan en skördare i samma kulör – båda utrustade med kranspetsstyrning (Intelligent Boom Control, IBC). – Kranspetsstyrningen gör arbetet mera följsamt och vilsamt. Den ger även en ökad precision då skördarens kran och aggregat manövreras i gallringar, tycker Dennis Oscarsson.

  8. Ulrika Blomberg, Rental Manager på OKQ8 Scandinavia,

    Först med uthyrning av gaslastbilar

    Nyheter- Vi provar oss fram eftersom alternativet med gasdrift ju har en begränsning i räckvidd och är beroende av tankställen. Men jag tror mycket på projektet och hoppas att det ska utvecklas till en landsomfattande verksamhet och minst ett par hundra bilar.

Ladda fler artiklar

Tidningar inom mediagruppen Swepress