• Georg Häselbarth skapade sig en framtid i Sverige. Han känner starkt för lastbilschaufförerna och deras pressade tillvaro. Dottern Anna är marknadschef för familjeföretag Dinners, med flera vägkrogar i Sverige. Foto: Privat
  • Det är allas ansvar att chaufförerna ges en dräglig tillvaro. De ska i varje fall få en hemkänsla när de kommer till Dinners, menar Georg Häselbarth.
  • Kortet som ger fler truckers chansen att få ett ordentligt mål mat om dagen.

Handlar om såväl säkerhet som hälsa

Chaufförerna är föredöme i trafiken...

...då förtjänar de ha respekt när de inte kör

Georg Häselbarth hade inte många kronor på fickan när han kom till Sverige i mitten av 60-talet. Han talar dagligen med chaufförer som jobbar under odrägliga förhållanden. – De tillbringar större delen av dygnet i sina fordon. Dagar och nätter. De måste känna att någon bryr sig, säger han.

Han var bara 22 när han flydde från forna Östberlin tre år efter att muren mot väst var på plats.

– Jag vet hur det är att komma till ett annat land utan pengar. Det är beklämmande se och höra hur lastbilschaufförerna pressas allt hårdare. Deras vardag är tuff, säger han.

Häselbarth fokuserade på en framtid i Sverige. Han blev vd för Åhléns restauranger och byggde sedan upp familjeföretaget Dinners vägrestauranger. Sonen, Andreas, är vd, själv är Georg, som i dag är 72, styrelseordförande.

Dottern Anna är marknadschef.

Nej till buffé

Dinners finns utanför Arboga, Gävle, i Ödeshög och Bålsta samt i Hermsdorf, Tyskland. Det är en utbredd uppfattning att dessa vägkrogar serverar fräsch mat. Med lastbilskort får chaufförer rabatt.

– Mat och miljö är viktigt för att vi ska må bra. Många äter fel mat och blir sjuka. Maten som serveras som buffé ligger framme alldeles för länge. Ohygieniskt.

De som har tid att stanna alltså. Och som har 59 kronor till en lunch.

Tvåvägs respekt

Georg Häselbarth häpnade när han läste Åkeri & Transports artikel om chaufförer som kör nonstop i timmar, utan att ens pinka, för att hinna fram innan färjeavgångar.

– Jag blev förskräckt. Det är inte enbart en trafiksäkerhetsfråga, det är även en fråga om hälsan för de så viktiga chaufförerna. De är en av de viktiga bultarna i vårt samhälle genom att sköta transporterna för oss medborgare.

Dinners omsätter mellan 20 och 30 miljoner på lastbilschaufförer.

– Vi varken tjänar eller förlorar pengar på dem. Det är viktigt hjälpa dem att göra ett bra jobb. Att en del inte har råd att äta är sorgligt.

Varför är detta en hjärtefråga för dig och företaget?

– Vi vill visa respekt för alla våra gäster. De som jobbar på vägarna ska kunna koppla av med ett bra mål mat och känna att de har ett vardagsrum att komma till. En slags känsla att komma hem. När de besöker våra restauranger ska de känna att de blir trevligt bemötta.

Häselbarths uppfattning är att ”vägens riddare” i allmänhet uppträder som föredömen i trafiken – då ska de också känna samma sak när det är dags att koppla av från ansvaret vid ratten.

Allas ansvar

– Jag kör upp till 4 000 mil om året och behöver aldrig känna irritation när jag har en långtradare framför mig utan släpps förbi när det finns tillfälle.

En springande punkt för en del chaufförer är att de anser att de inte ens hinner stoppa för att gå på toa.

– Det är bara en del av sanningen. Chaufförerna måste stanna och vila. Alla har ett ansvar för att priserna på transporter inte bara pressas så att de behöver leva under sådana här omständigheter.