• Varje bild på väggen bakom Stefan Olsson är ett konstverk, målat av en konstnär i Thailand och har varit omslag till Specialfälgars kataloger. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Fälgar av aluminium blänker. Men de är också lättare. Vilket gör att det går att lasta mer.
  • Fälgar av aluminium blänker. Men de är också lättare. Vilket gör att det går att lasta mer.

Håll vikten och tjäna pengar

En positiv inställning sitter i väggarna

Fälgar i aluminium är inte bara glitter och glamour. Sådana på lastbilen istället för fälgar i stål sänker vikten. – Många tror att aluminiumfälgar bara är en utseendefråga, att man har det för att vara snyggt. Men de ger också en viktbesparing, säger Stefan Olsson, vd för Specialfälgar. – En grusbil exempelvis kan lasta mer varje gång. 300 kilo extra på varje leverans blir ju tre ton på tio leveranser.

Filosofin på Specialfälgar är att alla nyanställda ska börja på lagret.

– Var och en ska utvecklas genom att avancera i företaget. Den som börjar längst ner vet företagets grund och anda. Det ger en bra attityd och förmågan att ta folk – ett proffsigt bemötande, säger Svante Olsson, vd för det svenska bolaget.

Stefan var 18 år när han anställdes. Han har varit lagerkille, innesäljare, distriktssäljare på norra Sverige, från Örebro till Kiruna på den tiden och försäljningschef. 2008 blev han vd.

– Coachningen jag fått på vägen har lärt mig skitmycket, säger han.

Företaget startades av Svante Hertel, som nu är koncernchef, Mikael Ohlén och Dan Lindell 1993. De blev konkurrenter till företaget de hade jobbat på.

Läckande personal

Positivism är en kultur på företaget. På agendan finns levnadsregler som borde vara självklara i hela samhället. Som detta med kontinens.

– Du läcker känslor om du är ointresserad eller har en dålig dag. Och tvärtom. Det märker kunden.

Kunden i centrum är en sliten klyscha. Stefan:

– Redan när Svante, Micke och Dan drog igång är det personalen som stått i fokus. De anställda är viktigaste. Vi har en schysst tro att alla kan, rätt placerade, vara framgångsrika. De mest spännande frön kan växa.

Specialfälgar stoltserar med att vara Årets företag i Kungsbacka men har fackmässig rutin.

– Nästan varje gång de senaste tio åren har någon däck-kedja utsett oss till Årets leverantör. Eller så har vi varit på pallen bland de tre bästa.

Han säger att det är fantastiskt skoj att gå upp på en scen efter ett års hårt arbete, få applåder och hålla tacktal.

– Det gör att vi vill höja oss en nivå till.

Säljarna startar kundbesöken med att skaka hanhandskakning med lagerpersonalen.

– Det företagets vd kanske är borta från sin stol vid vårt nästa besök. Han kan likaväl som någon annan ha ersatts av någon på lagret. Att bli sedd kan vara viktigare än pengarna i plånboken, säger Stefan.

Privatkunderna är allt från den totalteknikfixerade supernörden med racingbil till Medel-Svensson som vill ha nya vinterfälgar.

Kostar flis

Fyra fälgar kan kosta 100 000. Olsson:

– Det finns folk som vill vara unika och kan betala. En viktig del i vår policy är att inte döma någon, man vet aldrig vad kunden vill lägga pengar på.

Men det finns alltså även plåtfälgar både till personbilar och lastfordon på lagret.

Telefonen är lika viktig som datorn.

– I luren hör man hur kunden tänker och känner.

28 personer jobbar på anläggningen i Kungsbacka. Specialfälgar finns även i Norge, Danmark och Finland, totalt blir det 51 personer, med partners i de baltiska länderna.

– Lagret ligger i Eksjö.

– En beställning som läggs före klockan 15 är hos kunden dagen därpå. Den garantin ger DHL ända upp till strax norr om Dalälven.

Yngling värd mycket

Stefan säger att varje kund har ett livstidsvärde.

– Ta hand om en 15-åring på moped även om det är stängningsdags.

Han kan bli kund i många år, lyder hans visdomsord.

Stefan rundar av med att förklara varför Leila bakar så goda bullar:

– Hon följer receptet, är trevlig och ser bra ut. Hur vi ska behandla kunder och personal sitter i väggarna.

Ett annat av budorden:

– Bemöt en lastbilschaufför väl, så kanske han eller hon ger ett bra intryck på kunden.

Specialfälgar säljer ungefär 9 000 smidda lastbilsfälgar, Xlight, om året. Alkoha, värste konkurrenten säljer fler.

Åkeri & Transport har tagit fram vågen. Resultatet är slående:

Dimension Xlite Stål Diff

7,50 x 19,5 17,5 31 -13,5

9,0 x 22,5 24,2 43,4 -19,3

11,75 x 22,5 24,2 46,4 -22,2