• Anders Sundberg gillar möjligheten med ett nytt kontrakt med Holmen Skog. Det skulle trygga anställningarna för en lång tid framöver.
  • Caten jobbar på bra i uppförsbacke med att lägga upp högar i olika fraktioner.
  • Anders Sundberg snackar lite om upplägget på markplaneringen i Örnsköldsvik med föraren Kristoffer Westman.
  • Man behöver inte vara grov för att köra en stor Cat 927M. Men så har dottern Lisa Sundberg alltid varit intresserad av maskiner och bilar.
  • Det finns även jobb vintertid för Sundbergs maskiner. Förarna får gå över till väghållning eller timmerkörning.
  • Det myllrar av liv i bergstäkten när man behöver krossa mycket. Just här är uppdraget 10 000 ton för Svevia.

Ett gult färgat företag i lilla Önskan

I Skorped, sex mil innanför Örnsköldsvik, lyser flitens lampa ständigt. Där finns i stort sett företag på varannan gård, och Sundbergs Åkeri är ett av de större. – Vi har en fantastisk gemenskap och alla är driftiga och framåt här i byarna, säger Lisa, en av de yngsta i företagarfamiljen Sundbergs.

Skorpedsbygden består av ett par hundra invånare i flera små byar varav Önskan är en. I Skorped hittar man allt från en musikstudio, guldsmedsaffär, snickerier till en kooperativt ägd bensinmack. Men även flera åkerier och entreprenörer, exempelvis Mobergs Maskintjänst, Exero, BE Transport och Maskin och S-O Ögrens Åkeri. Störst av alla är Sundbergs Åkeri som har cirka 20 anställda på årsbasis. De många transportföretagen gör att det ibland kan vara svårt att få tag på arbetskraft. Men det är ett delikat problem, tycker Anders Sundberg som driver familjeåkeriet tillsammans med brodern Tommy.

– Vi har i stort sett bara förare som kommer från en tremilsradie inom bygden, och många är från släkten. Nån enstaka bor i Örnsköldsvik och nån annan har sin bas i Rossön en bit inåt mot Hoting. Det har blivit en generationsväxling så de flesta hos oss är mellan 25-40 år. När vi tog över hade vi mer säsongsjobb men de sista åren har vi haft mest heltidsanställda, berättar Anders.

Företaget grundades av brödernas far som startade 1949 med timmerkörning och vägbyggen. Verksamheten omfattade också tankbilar en period. Bröderna tog över Sundbergs 1991 och då hade redan hundratalet CAT-maskiner passerat. Sedan dess har Anders och Tommy säkert haft ytterligare 30-40 maskiner.

– Vi som har Cat blir väldigt gult färgade. Vi trivs med märket som har en bra organisation bakom sig. En produktion som håller vad man lovar. Det är väl också en anledning till att vi har hela fordonsparken i gult, skrattar Anders.

Proffsig personal

Bröderna har fördelat jobbet så att Tommy sköter företagets uppdrag inom Holmen Skog medan Anders fixar med service, inköp och underhåll och hans fru Rose-Marie sköter papperen på kontoret.

– Väghyvlar har alltid varit Tommys passion, han var nio, tio år när han körde sin första. Jag började också tjyvjobba lite i skolådern och gick direkt in i företaget efter nian.

I dag är Anders i Örnsköldsvik för att kolla hur det går med markplaneringen för ett nytt industrihus vid norra infarten. Det är Skanska som har totalentreprenaden för 50 miljoner och Sundbergs ska hjälpa till med infart, platta och VA-grävning. Örnfrakts lastbilar kör skytteltrafik med massorna och maskinerna har varit på plats i tre veckor. Anders har med sig gott fikabröd till förarna och vi tränger in oss i baracken. Mats Sahlén brukar köra en hjullastare i vanliga fall men är markare på detta jobb. Kristoffer Westman styr en Cat 324 på bygget och Jonas Hellgren en Cat 312:a. Alla tre killarna kommer från Skorpedstrakten och har lite olika uttryck för hur väl de trivs.

– Jag har jobbat åt Sundbergs i 13 år och kört allt möjligt, ler Jonas Hellgren.

Om det är lite entreprenadjobb vintertid så får killarna vara där dom behövs. Det kan bli i skogen med timmerkörning eller vägbyggen och vägunderhåll.

– Dom klarar alla sysslor, även om dom har särskilt ansvar för vissa fordon. Då vet vi av erfarenhet att det blir bra ordning på maskinerna, menar Anders som inte nog kan skryta om sina anställda:

– Det är grymt duktiga grabbar, jättefina pojkar vi har. Proffsig personal som klarar allt.

Vägnätet ett problem

På vägen till Skorped berättar Anders att Sundbergs ingår i Örnfrakt.

– Man måste ha goda samarbetspartners och vänner. Det funkar inte att driva företag när man har ovänner poängterar han och fortsätter:

– Det finns heller inget som heter nej. Då ringer man en vän och försöker lösa problemet.

Så självklart samarbetar Sundbergs med flera av de andra åkerierna i Skorped. BE Transport och Maskin har bland annat en tungdragare och S-O Ögrens Åkeri har en lastväxlare som Sundbergs kan nyttja. Anders är barndomskamrat med såväl Bengt Eriksson som Stig-Ove Ögren.

Vi passerar ett jordbruk med stora nybyggda ladugårdsbyggnader som ligger vackert vid en udde. Det är en av Norrlands största bönder med över 600 djur som nu går i konkurs. Jordbruket är förstås viktigt, men om Sundbergs skulle lägga ner skulle väldigt många arbetstillfällen försvinna för bygden.

Och det finns en anledning till att verksamhet kan vara svårt i Skorped - de dåliga vägarna. Den sex kilometer långa vägsträckan mellan Önskan och Skorped är hårt diskuterad av alla som måste ta fordonen den vägen varje dag. S-O Ögrens Åkeri har till och med flyttat sitt garage till Örnsköldsvik på grund av detta. Under tjällossningen är vissa vägar knappt farbara och kallas ibland potatisland.

– Jag har många synpunkter på det allmänna vägnätet. Det är inte bra åt nåt håll från Skorped. Vissa delar stängs av vid vårförfallet. Slitaget är hemskt på last- och timmerbilar. Det vore lättare att bo och leva i bygden om vägarna fungerade, markerar han.

Egna bergstäkten

I år ska i alla fall Sundbergs på uppdrag av Svevia grusa den allmänna vägen mellan Skorped och Aspeå. Den egna bergstäkten är belägen efter ungefär halva sträckan.

– Holmen hade täkten tidigare och äger fortfarande marken, men nu driver vi den, berättar Anders medan han parkerar ovanför gropen.

Där nere kör dottern Lisa Sundberg, 22 år, en av de nyare Cat-maskinerna, en pampig 972M. Anders berättar stolt att hon blev trea i fjolårets utställning vid Ramsele Lastbilsträff när hon ställde ut en av företagets lastbilar.

Mattias Lundin är systerson till bröderna Sundberg och ansvarar för driften i täkten. Han roddar lite med inställningen till den larvgående förkrossen medan Lisa matar material i efterkrossen som kör på för fullt.

– Det är ofta gigantiska verk, men eftersom vår flyttbara kross inte är så stor så kan vi ta på oss mindre jobb. I dag har vi påbörjat en beställning åt Svevia på ca 10 000 ton, och vi har möjlighet att krossa mellan 0-16 till 0-150 millimeter.

Anders berättar att Sundbergs har sökt miljöprövning för att utöka bergstäkten. Men prövningen kan ta upp till tre år, så han förväntar sig inget snabbt svar. Däremot har företaget nyligen lagt in ett anbud på skötsel av Holmen Skogs skogsbilvägar.

– Det känns jättespännande. Om vi får det så är våra jobb tryggade för ett bra tag framöver, säger han medan kaffepannan åker på igen i fikabaracken vid bergstäkten.

Framåtanda

Dottern Lisa berättar om gemenskapen i Skorpedsbygden:

– Det är en helt fantastiskt och alla är så driftiga. Alla i byn hjälps åt när nåt ska fixas, som att städa badplatsen eller bygga fotbollsläktare. Varje vår har vi en särskild tradition när alla gemensamt handsopar vägen genom centrum i Skorped och sen grillar vi på kvällen, berättar hon stolt.

I många byaktiviteter bidrar Sundbergs med praktisk hjälp i form av maskiner, men alla företag sponsrar med det man kan, menar Anders. Framåtandan smittar, det finns inte lediga hus till alla som vill flytta hit och skolan ökar just nu stadigt.

– Alla vill hålla bygden levande, hitta lösningar för att sysselsätta sig hemma och slippa pendla.

Företagets maskinpark omfattar en stor mix av maskiner. Det finns två väghyvlar, den ena är för tillfället i Örnsköldsvik och hyvlar ett mindre privat flygfält. Bröderna har också en maskintrailer som övervägande används för att transportera stridsvagnar åt BAE, f d Hägglunds. En av de två virkesbilarna är en kombibil som sommartid omvandlas till grusbil. Det finns även en Volvo-dumper samt förstås flera hjullastare, grävmaskiner och lastbilar. Anders berättar skrattande om när företaget förra våren köpte in en ny fyraxlig Scania 730 som blev levererad i samma veva som han skulle köra yngsta dottern Lotta till balen, och han tog den nya bilen.

– Då blev det stora ögon minsann. Alla trodde att vi hade köpt lastbilen åt henne, flinar han.

Hemma i Önskan, sex kilometer nordväst om Skorped, finns det egna garaget med en anställd. Anders och Tommy bor själva i Skorped där vi kollar in bensinmacken. Invånarna skapade den gemensamt genom att köpa aktier och köpa en bränslemack från Skellefteå Bränslen.

– Allt är viktigt - affärer, skola, mack och arbetstillfällen. Allt behövs, säger Anders Sundberg.

Tidningar inom mediagruppen Swepress