• Mikael Berglund är alltid snabbt på plats när det händer något runt Stenungsunds och andra delar av Bohuslän. Han plåtade branden som skulle dölja ett mord. Efter det fick han ett hotfullt mejl från Polen.
  • Om den polske chauffören levde när branden startade vet bara polisen. Foto: Mikael Berglund, Nyhetsfotografen.

Grymt försök att dölja ett mord

Misstankarna har stärkts ytterligare

Reportern Mikael Berglund blev ögonvittne när en polsk chaufför blev innebränd på Tjörn. Efteråt fick han ett hotfullt mejl. – Mejlet lämnade jag till polisen, säger han.

Av Clas-Göran Sandblom

Efter polisens tekniska undersökning stärktes misstankarna om att branden var ett sätt att försöka dölja ett mord.

– Grymt. Detta måste vara första gången som ett rån av en lastbilslast slutar med mord, säger Anders Sandholm, polisens spaningsledare.

Två tjejer i 15-årsåldern hade larmat om branden, som blev explosionsartad. Mikael Berglund var på plats fem minuter senare, först av alla.

– Räddningstjänstens insatsledare kom med sin personbil och vi kunde bara se hur lastbilen brann. Bilen var övertänd. Jag startade min kamera och filmen har använts i utredningen. Man ser var på bilen det brinner. Kanske kunde polisen dra slutsatser om var det började. Det gick däremot inte att se om det var en Volvo, Scania eller något annat märke, säger Mikael Berglund.

Bilen hade parkerats på en skogsstig.

Stoppljus blinkade

– Det är ingen plats man ställer sig för att sova eller vila.

På väg därifrån stötte Mikael på de två tjejerna som hade larmat.

– De var uppskakade av det de bevittnat. Tjejerna hade promenerat förbi när bilens stoppljus blinkade två gånger och sedan brakade lågorna loss med en knall.

Om det var en varningssignal kan man bara spekulera i. Bara polisen vet om chauffören levde då, och ville tillkalla hjälp genom att trampa på bromspedalen, eller om han omkom i lågorna. Det var vid obduktionen av den förkolnade kroppen som polisen insåg att det var ett mord.

Redan samma kväll tog polisen kontakt med Berglund och höll ett kort förhör med honom.

– Första frågan var om jag visste varför registreringsskyltarna var borta. Polisen frågade om jag tagit bort dem för att de inte skulle synas på bilden. Ganska korkad fråga. Så fungerar det inte. Omständigheterna gjorde att spekulationerna om självmord snabbt försvann.

Saknade lasten – inte föraren

Några dagar senare fick Mikael ett mejl med kopplingar till händelsen.

– Det var från ett polskt företag där man hade sett bilderna i tidningen och inte hört av sin chaufför som körde i Sverige den här dagen. De ville veta mer, vad det var för lastbil och ville se fler bilder.

Nästa mejl var mer hotfullt.

– Jag förstod på formuleringarna att det inte var chauffören de ville ha tag i utan snarare lasten. Polisen fick kopia på båda mejlen. För mig är det en gåta varför någon mördas för en last på 250000 kronor.

Den spektakulära händelsen, troligen har fått stor uppmärksamhet utomlands.

Lastbilen stod parkerad vid en campingplats på Almön, Tjörn, i Bohuslän.

Anders Sandholm:

– Våra tekniker kom fram till att det inte finns någon naturlig orsak till branden. Mer om det, om han hade några andra skador, går jag inte in på. Men det gjordes en obduktion av den förkolnade kroppen. Det finns ingen anledning tro att det var någon annan än den som utfört en transport tidigare under dagen.

Den tillhörande trailern hittades några dagar senare på Ringön, nära Stigs Center.

Bilen hade lastat i Laxå och i Jonslund. Lasten, koppar och annan metall, hittades på ett tredje ställe, vid Albatross golfbana. Bilen, trailern och lasten på tre ställen alltså.

Aldrig strulat förr

– Den här turen, som lastat enligt detta schema, till Polen har fungerat varje vecka i flera år fram till nu.

Polisens hypotes är att något gick snett i samband med överfallet av chauffören.

– När lastbilschauffören blev utsatt för rånet sker något utanför planerna. Det slutar med mord. Trailern ställs på en plats och lasten slängs ut på en annan och bilen långt därifrån. Den eldas upp för att dölja spåren.

Sandholm tror att förövarna gjorde detta för att komma över metallen.

Har risken för att utföra sådana här transporter ökat?

– Den slutsatsen kan man naturligtvis dra men det har alltså inte hänt tidigare att någon mördats för det gods som funnits på flaket.

Anders Sandholm säger att kopparstölder i sig blivit ett stort samhällsproblem, bland annat genom att järnvägstrafiken slås ut av sådan kriminalitet.