• Symboliskt överlämnade Boije Ovemark hjälmen han bar under åren med Mean Green till Sören Nyeboe, chef för Volvo Museum.
  • "Mean Green har blivit mer än en bil för mig, det är en god vän. Jag kan bara säga: kompis hoppas de är snälla mot dig och får det bra här", säger Boije Ovebrink.
  • När det begav sig...
  • Boije Ovemarks blodgrupp står på bildörren, en bricka och overallen, som absolut inte får lånas ut. Foto: Clas-Göran Sandblom

Grönt är skönt - och blixtsnabbt

Nu hamnar Boijes Mean Green på hemmet

Får hedersplats på Volvo Museum

Mean Green slog det ena världsrekordet efter det andra. Nu har hybriden hamnat på "hemmet" – på Volvo Museum i Torslanda. – Det är som att skiljas från en kär vän som man upplevt mycket glädje och sorg med, sa han.

Boije Ovebrink är superkänd i racingkretsar.

– Men inget slår tiden med den snabba hybriden.

Han säger att det under åren sedan dess varit ett otroligt medieuppbåd.

– Jag fick inte alls den här uppmärksamheten när jag 13 år tidigare, 1994, blev Europamästare i truckracing. Å andra sidan hade samhället blivit mer medialt. Folk hade börjat kolla Youtube, säger han.

Det är bara fyra år sedan, så Boije minns den historiska dagen på Wendower Airfld när han kom upp i drygt 236 kilometer i timmen på den flygande kilometern, och 153 på den stående kilometern.

– I USA slogs det upp stort och brett och Mean Green har ju lite USA-look. Det var blåsigt så pass mycket att det var osäkert om vi skulle kunna göra det här.

Han hade skaffat sig ett namn i Nordamerika redan innan.

– På väg mot Utah frågade sheriffen i Wyoming: "Are you mister Ovebrink? I saw you on Youtube. Good luck!"

Det var nästan som om det tunga ekipaget lättade från asfalten.

– I de farterna får man trycka ner armbågarna och hålla hårt i ratten.

Bilen spann något hundratal meter.

– Det var lite släpp upp till 200 kilometer i timmen, lite vingligt och tendenser till lyft. Lättstyrd. Den ritade spår i asfalten första hundra meterna. Lite fränt...

– Skulle man inte göra det så får man inte upp turbotrycket. Så lite däckskrik hör till, säger han.

Blir inte skakis

– Nej, inte skakis, då ska man nog inte hålla på med sådant här. Bättre att bita ihop, svarar Boije.

Banan är rak och får inte luta mer än en procent. Och inte blåsa mer än några meter per sekund.

– Vi saknar sådana banor i Sverige.

Vädret stoppade ett andra försök.

– Vi hade på känn att det skulle gå fortare så lite besvikna blev vi. Men bara att inse att det blev så här, jag är nöjd.

Mean Green har rullat över hela världen, Slovakia Ring och Le Mans två gånger till exempel.

Boije:

– På Nürburgring körde jag ifrån en Porsche och att göra det i Tyskland gick hem. Jag tror vi varit på varenda lastbilsmässa.

Storyn om världens snabbaste hybridlastbil är en framgångshistoria.

Den började 2007 när Boije Ovebrink slog världsrekord på stående kilometern med den sex ton tunga Volvo NH16-lastbilen Wild Viking.

Tanken på Mean Green väcktes att tillverka världens snabbaste hybridlastbil.

– Jag ville anta nya utmaningar och göra något med mindre miljöpåverkan, minns han.

Volvo Lastvagnar nappade på idén 2009, men startade i motvind då ett tjeckiskt lag slog Wild Viking-rekordet.

Ricard Fritz, Senior Vice President på Volvo Lastvagnar:

– Hybridtekniken i Mean Green har använts under extrema påfrestningar. Vi har dragit lärdomar av detta. De hade annars varit svåra att få.

Utöver världsrekorden har Mean Green även tävlat mot en Ferrari och varit frekvent besökare på olika mässor, däribland Le Mans, Mid-America Truck Show och Red Bull Ring. Mean Green finns som Legobil, byggd med över 3500 bitar.

Förebilden har fått en hedrande och välförtjänt plats på museet.

Mean Greens världsrekord

27 april 2012 - Wendover Airfield

Stående 1000 meter - 153,282 km/h

Flygande kilometern - 236,577 km/h

28 juni 2011 - Hultsfreds flygplats

Stående 500 meter - 115,349 km/h

Stående 1000 meter - 152,253 km/h

Flygande kilometern - 218,780 km/h (svenskt rekord)

9 juni 2010 - Hultsfreds flygplats (innan Mean Green blev hybrid)

Stående 1000 meter - snitthastighet på 166,698 km/timman.

Fakta

Volvo hybrid-motor med effekt på 200 hk och 1000 Nm i kraft.

Volvo hybrid-batteri med 600 volt i spänning.

Volvo D16 dieselmotor med 1900 hk och cirka 5500 Nm i vridmoment.

Volvo I-Shift automatisk växellåda.

Volvo VN-hytt från USA med plastdörrar och skyddsbur.

Chassi specialbyggt av Olof Johansson på Volvo i Lundby.

Tjänstevikt: 5800 kg

Acceleration 0-100: 5,5 sek

Toppfart: 255 km/tim