• Marcus och Mathias Lindh kommer inte att stå med händerna i byxfickorna när snön kommer. De har satsat på superklassen i miljöteknik. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Hög miljöprofil ger jobb. Mathias och Marcus Lindh ligger två klasser högre vad Kungsbacka kommun kräver. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Nu krävs det förbättringar av bränslet för att ta nästa steg, säger Håkan Tifelt.

Grön föregångare i dubbel bemärkelse

Röjer de vita flingorna med bästa miljöklassning

De snöröjande bröderna Mathias Lindh och Marcus Karlsson i Kungsbacka går ett par steg längre än vad som krävs. De satsar på den absolut senaste miljötekniken. – Maskinen är bränslesnål och mäter exakt den mängd flis och salt, som ska spridas, säger Mathias, vd.

Deras John Deere påstås vara rena sparbössan. Den ska vara grönare än andra maskiner, i dubbel bemärkelse.

De flesta kommuner kräver miljöklassificering III.

Nästa steg är överkurs, klass III B. Bröderna Lindh och Karlsson kan stoltsera med att deras miljoninvestering ligger ytterligare ett snäpp över för vad som krävs – klass IV.

Den mängd som kastas ut för halkbekämpningen handlar bara om gram per kvadratmeter. Den bistra verkligheten, med snö, kyla och halka, är här.

Mathias och Marcus var tidigt vässade till tänderna och fick snötraktorn levererad i god tid innan de vita kristallerna föll över Västkusten.

Sedan tolv år städar de upp när de flingorna lagt sig över vägar, trottoarer, skolor, andra kommunala enheter och affärer.

Dubbel rening

Motorn är starkare, den ger exakt vridmoment och är mer bränsleeffektiv.

Avgaserna leds tillbaka genom en katalysator och renas två gånger.

Mathias:

– Det är kul att vara föregångare. Vi vet att vi kan göra ett bra jobb. Folk i allmänhet värnar om miljön och detta kommer att ge oss fler uppdrag.

I bränsletankarna finns diesel och adblue (urinsyra) - en mix som ger lägre utsläpp kväveoxider.

Säljaren, Håkan Tifelt:

– Bröderna kan välja, från två till 15 meters bredd på spridningen. De kommer snabbt att öppna parkeringar och göra vägar trafikerbara, på bara en bråkdel av vad det tog tidigare.

Hälften av hälften...

Han beskriver förbättringen av reningraden så här:

– För varje steg minskar utsläppen per gram och kvadratmeter till hälften. Nu går det nog inte att komma längre utan att förbättra bränslet.

Tifelt säger att utvecklingen har gått enormt starkt framåt.

– När jag började som säljare för tio år sedan var de klass II som gällde. Att gå från klass I till II kan jämföras med hur mycket som försvinner när man river av ett A4. Så fortsätter det steg för steg.

Fredrik Hansson, kommunalråd ( c ) i Kungsbacka:

– Ett bra initiativ för en bättre miljö.