• Nya Huddig 1260D i Rail-version, redo för järnvägsjobb.
  • Intresset var stort när Huddig lanserade nya 1260D.
  • – Under landsvägstransport har vi fått ner bränsleförbrukningen med hela 18 procent. Det är vår bedömning att vi får en bränslebesparing även i andra göromål, men den effekten är svårare att mäta i jämförande försök, säger Lars Lindahl, stolt över nya generationens Huddig.
  • Huddigs konstruktionschef Bertil Gyllner berättade om den nya maskinens motor och avgasrening.
  • Den första Huddig 1260D som levererades till kund gick till Jonas Kilsgård. Vid lanseringen hade han kört maskinen i ungefär en månad och var helnöjd med både prestanda och komfort.
  • För Erik Eriksson, Boden, var lanseringen första tillfället då han fick se vilken maskin han redan köpt.
  • Huddig 1260D har tiotums display med touchfunktion.
  • Hytten har förbättrats avseende både sikt, reglage och ljudnivå.

Generationsskifte hos familjen Huddig

Bättre sikt, väsentligt snabbare styrsystem och en ny stor display. Lägg därtill en ny steg IV-motor och ett nytt efterbehandlingssystem, som ger mindre utsläpp och lägre bränsleförbrukning. Det är en del av nyheterna i nya generationens grävlastare 1260D från Huddig.

Nyfikenheten har varit stor inför Huddigs lansering av sin nya grävlastare. Precis som sina föregångare är det en modell som riktar sig till tre huvudsakliga segment: stad, linje- och kabelarbete och järnväg.

– Med nya 1260D möter vi många kundbehov i både ergonomi, funktion och prestanda, konstaterade företagets vd Lars Lindahl då modellen lanserades på DriveLab Stockholm i Arlandastad.

Stor potential

Daniel Myrgren, marknads- och försäljningschef, ser stor potential för den nya modellserien både på hemmaplan och på exportmarknaden.

– Huddig 1260 är delvis byggd med teknik från vårt framtidskoncept Tigon Technology. Det nya styrsystemet mer än sju gånger snabbare i responsen än tidigare modeller. Modellen är utvecklad för att ligga i framkant, både nu och i decennier framöver, säger han.

Snabb respons

Det nya styrsystemets snabbare respons märks tydligt vid exempelvis urskakning av frontskopa. Sikten i förarhytten har förbättrats avsevärt tack vare att ljuddämpare, avgasrör och ett nytt efterbehandlingssystem flyttats ut på höger framskärm bakom A-stolpen. Främre torkare är dessutom parkerad på höger sida för bättre sikt.

Avgasreningen arbetar utan partikelfilter. AdBlue-tanken är placerad inne i ramen och fylls från samma sida som påfyllningen av bränsle.

Överblick och kontroll

Den nya och större huvuddisplayen har flyttats till B-stolpen för bättre ergonomi. Displayen är flyttbar i sidled, har högre upplösning och använder ett nytt ikonbaserat gränssnitt med färgkodade egenskaper. Displayen har även dedikerade fält som visar basmaskinens funktioner och vilken utrustning som är aktiv, något som ger föraren god överblick och kontroll.

Bland övriga nyheter kan nämnas:

Teknik för service och uppdatering av maskinen via internetdelning i smartphone.

Visning av yttertemperatur i display.

Ökad funktionalitet på väljarvred i spakställ.

Verktygslåda bakom hytt.

Förberedd för intelligent styrning av centralsmörjning.

Stortrivs tillsammans

Intresset för den nya generationens grävlastare från Huddig har varit stort och produktionen är i full gång. Den första maskinen som gick ut till kund levererades drygt en månad före lanseringen till Jonas Kilsgård på Kungsängens Entreprenad AB. Både Jonas och maskinen fanns på plats när den nya generationen presenterades. Av allt att döma trivs de alldeles utmärkt tillsammans.

– Det är en fantastisk maskin. Hydrauliken är på samma gång både rappare, mjukare och finare. Responsen är omedelbar. Det är en oerhört skön känsla i hela maskinen. Den känns väldigt färdig, säger han.

Jonas lovordar hytten och tycker det är bra att Huddig har fått ner ljudnivån både inuti och utanför maskinen.

– Min maskin är i City-utförande, extrautrustad med maskinstyrning på grävaggregat och lastare. Och så har jag valt ett lastarfäste som jag kan tilta i sidled, berättar Jonas, som utför finplanering, avlopp, återfyllnader och andra typer av servicejobb på byggen.

Köpte maskinen osedd

Bland deltagarna på lanseringen fanns även Erik Eriksson, som driver Eriks Mark och Maskin AB i Boden.

– Jag köpte maskinen osedd, så det är kul att nu få uppleva den i verkligheten.

Erik har köpt en Huddig 1260D i Rail-utförande. För Erik är det inte bara maskinen som är ny, detsamma gäller uppdraget. Andra i företaget har kört på järnväg, men för Erik blir det premiär.

– Det här ska bli riktigt kul, säger Erik, som ser fram emot att få ge sig ut i spåren med sin nya maskin.

Tidningar inom mediagruppen Swepress