• Redan vid säljstart blev nya T6 en succé, trots att det dröjde ytterligare ett par veckor innan den nya generationen blev officiell.
  • Radio- och kommunikationssystem, liksom flera tillvalsfunktioner, delar på den centralt placerade displayen.
  • T6 kan fås med baklucka eller bakdörrar – med eller utan fönster. Dörrarna kan enkelt öppnas i 180 grader.
  • Med tre sittplatser fram finns det möjlighet att välja ett ryggstöd som på mittplatsen rymmer en nedfällbar skrivplatta.
  • Nya fronten förmedlar stilrena former och distinkta linjer.
  • Med tanke på att skåpens inredningar ofta överlever flera bilar är det utmärkt att skåpen i T6 är identiska med T5. Även specialbyggda skåp kan flyttas över.
  • Multivan och Caravelle Comfort Line kan fås med elektriskt inställbara stolar.
  • Transporter erbjuder en förarmiljö med en mängd smarta förvaringslösningar.
  • Volkswagen har tagit fram tvåfärgade ”Generation Six” av skåp och Multivan, färdigpaketerade med matchande interiör och riklig utrustning. Lackerna är inledningsvis låsta till just dessa lanseringsversioner, men kommer sedan att släppas fria.
  • T6 provkördes av Europas motorjournalister i Stockholm i slutet av juni. En mängd olika utföranden presenterades, här en pickup med dubbelhytt.
  • Volkswagen har tagit fram tvåfärgade ”Generation Six” av skåp och Multivan, färdigpaketerade med matchande interiör och riklig utrustning. Lackerna är inledningsvis låsta till just dessa lanseringsversioner, men kommer sedan att släppas fria.
  • Volkswagen har tagit fram tvåfärgade ”Generation Six” av skåp och Multivan, färdigpaketerade med matchande interiör och riklig utrustning. Lackerna är inledningsvis låsta till just dessa lanseringsversioner, men kommer sedan att släppas fria.
  • Volkswagen har tagit fram tvåfärgade ”Generation Six” av skåp och Multivan, färdigpaketerade med matchande interiör och riklig utrustning. Lackerna är inledningsvis låsta till just dessa lanseringsversioner, men kommer sedan att släppas fria.

Generationsskifte för en klassiker på de svenska vägarna

Uppgradering eller ny generation? Vid en första anblick är det lätt att betrakta T6 från Volkswagen som det förstnämnda, men en djupdykning avslöjar mycket nytt. På vägen känns bilarna behagligt robusta och pålitliga – som alltid. Extra värdefullt för alla som idag kör T5 är att inredning och specialskåp enkelt kan flyttas över. Måtten är nämligen identiska, vilket är en god nyhet även för inredare och påbyggare.

I slutet av juni kom Volkswagen T6, bestående av Transporter, Multivan och Caravelle, till Sverige. Den nya generationen gjorde entré med besked, för just Arlanda och Stockholm var platsen för en av Volkswagens stora internationella testkörningar. Det samlade en månghövdad och nyfiken publik av europeiska motorjournalister. Totalt hade Volkswagen ett 100-tal T6-bilar i olika tappningar att beskåda och prova.

Säljsuccé direkt

Volkswagens T-versioner är gamla i gården och den sprider på något sätt en känsla av visdom, stabilitet och trygghet. Den vet hur man ska uppföra sig och vad som krävs för att leva upp till förväntningarna. Faktiskt såldes det åtskilliga exemplar av T6 i Sverige direkt efter säljstarten vecka 17 – innan den nya generationen ens var officiell. Förklaringen ligger i att trogna kunder tror sig veta vad de får. De första leveranserna till kunder gjordes under sommaren.

Generation T5 kom 2003. Sedan dess har det gjorts ett antal uppgraderingar, men denna gång blev förändringarna så många att det blev dags för ett generationsbyte.

– Det handlar inte om någon revolution, men i väldigt hög grad om evolution, säger Joakim Falkestedt, produktansvarig för T6 på Volkswagen Group Sverige AB.

Euro 6-motorer

Bland de större nyheterna återfinns en ny generation dieselmotorer som klarar kraven i Euro 6, som gäller från den 1 september 2016. I och med modellårsskiftet vecka 18 nästa år kommer T6-dieslarna endast att säljas med Euro 6-motorer, men fram till dess har skåpkunderna möjlighet att välja Euro 5.

Euro 6-dieslarna finns i fyra storlekar: 84, 102, 150 och 204 hästkrafter. Joakim Falkestedt förutspår att 102- och 150-motorerna kommer att dela på den största försäljningsvolymen. 102-hästarsmotorn känns pigg och glad även med 400 kg i skåpet. Motorn på 150 hästkrafter är förstås ännu roligare och tillsammans med den sjustegs elektroniskt styrda DSG-lådan (direct shift gearbox) blir fröjden ett faktum. Genom att föra växelspaken åt höger är det även möjligt att manuellt stega sig mellan DSG-lådans olika lägen. Manuella växellådor erbjuds fem alternativt sex växlar. 102-hästaren erbjuds enbart med manuell växellåda. Med de båda större motoralternativen – 150 och 204 hästkrafter – kan T6 även fås med fyrhjulsdrift. Som en jämförelse är dagens Euro 5-motorer i storlekarna 102, 140 och 180 hästkrafter.

Finslipat uttryck

Den nya generationen bjuder en del nytt exteriört, främst fronten och den nya bakluckan. Största nyheten i kupén är det centralt placerade radio-, musik- och kommunikationssystemet med sin gemensamma display.

För långa personer ger skåpmodellens standardmellanvägg begränsat benutrymme och inverkar menligt på möjligheter att ställa in stolen för optimal körkomfort.

– Just därför väljer många kunder istället en komfortmellanvägg, som monteras här i Sverige. Den tar cirka en decimeter av lastutrymmet, men komforten är ju också viktig, säger Joakim.

Precis som sin föregångare finns T6 i två längder och även nu ger skåpen möjlighet till tre sittplatser fram.

– Med tanke på att skåpens inredningar ofta överlever flera bilar är det utmärkt att skåpen i T6 är identiska med T5. Även specialbyggda skåp kan flyttas över, förklarar Joakim.

Olika totalvikter

Totalvikten är för Multivan alltid 3 080 kg, medan skåpen kan fås med totalvikter från 2 800 kg till 3 200 kg. Med maxad totalvikt har skåpet flera anpassningar, exempelvis avseende fjädring, krängningshämmare och karossförstärkningar.

Joakim berättar att det är skåpen som säljer klart mest inom T-segmentet. Skåp-, kombi- och pickupversioner står tillsammans för cirka 80 procent försäljningen. Återstående procent fördelas mellan i första hand Multivan och därefter Caravelle.

Komfortpaket

Till bilarna erbjuds komfortpaket som bland annat består av ett toppmodernt radio- och kommunikationssystem (samma som i nya Golf och Passat), multifunktionsratt, färddator, dragkrok och dieselvärmare. Delar av paketet är standard på Multivan.

– Jag tror att absoluta merparten av bilarna kommer att utrustas med komfortpaketet, som gör bilarna nära nog fullutrustade och därför ger en bra bas inför slutlig anpassning, säger Joakim.

Som tillval finns även ett pluspaket bestående av bland annat navigationssystem och alufälgar.