• Klassiska linjer och i stora drag samma linjer allt sedan starten år 1950. Men nog känns den ny och fräsch Volkswagen Transporter T6 årsmodell 2015, med ny grill och front och nya strålkastare och svepande linjer från för till akter.
  • Så var det äntligen dags - Volkswagen Transporter T6 av 2015 års modell, i centrum för uppmärksamheten.
  • Dr Eckhart Scholz, VD Volkswagen Commercial Vehicles, ser fram emot fortsatt framgång med storsäljaren Volkswagen Transporter, nu i generation sex, T6. Foto: Alf Wesik
  • Hans Turemark, märkeschef Volkswagen Transportbilar i Sverige, säger att Volkswagen Transporter T6 kommer att finans tillgängliga i Sverige tidig höst. Foto: Alf Wesik
  • En Volkswagen Transporter Pickup T1 av 1964 års modell. Här i form av en servicebil från Volkswagen. Foto: Alf Wesik
  • En Volkswagen Transporter T5 av 2007 års modell. En chassiebil med aluminiumflak och dubbelhytt.
  • Volkswagen Transporter T4 av 1994 års modell. Helglasat bussutförande.
  • Volkswagen Transporter T3 av 1992 års modell. Heltäckt skåp och tvåsitsig.
  • En Volkswagen Transporter T2 av 1979 års modell i helglasat bussutförande.
  • Volkswagen Transporter av brasilianskt ursprung, bilen är av årsmodell 2013 och har sett i princip likadan ut sedan 1957.
  • Campingbussen med 23 rutor, den kanske mest eftersökta av alla folkbussar, här i form av en T1 årsmodell 1964. Foto: Alf Wesik

Generation sex av Transporter

Inte så många synbara nyheter - Tack och lov!

När Volkswagen premiärvisade nya Transporter i Amsterdam helt nyligen, så avslutades kvällen med framträdande av en hemlig gästartist – nämligen den tidigare frontfiguren i Dire Straits, Mark Knopfler. Det var symptomatiskt för hela lanseringen. Ingen artist i tonåren precis, ingen hiphop och inga kioskvältande nyheter. Men det behöver ingalunda vara negativt. Varför ska en av världens bästa gitarrister genom tiderna vända upp och ner på världen. Och varför ska Volkswagen, detta är tidlöst, detta är kvalitet – detta är perfektion.

Vi brukar ofta tala om trotjänare i alla möjliga sammanhang. Denna gång passar dock epitetet bättre än någonsin. Volkswagen Transporter har nu varit först ensam, sedan ledande, i sin klass i hela 65 år.

Är det då dags att börja fundera på att varva ner, att kanske pensionera modellen?

Ingalunda, trots drygt ett halvt sekel i godsets tjänst, är det endast Volkswagen Transporter T6, alltså generation 6, som nu står inför lansering över hela världen. Det är en fantastisk idé, och den startade som ett lyckligt infall.

Den första exporten av Volkswagen skedde 1947 då den holländska bilhandlaren Ben Pon tog hem fem personbilar. I samband med detta såg han att det användes små praktiska transportbilar på fabriken och han gjorde en enkel skiss och blev därigenom drivande för Typ 2, alltså det vi idag kallar transporter. Typ 1 var Beetle eller Baggen, som den fick heta i Sverige.

Bland Typ 2, har det sedan dess producerats fem olika generationer. Eftersom det handlar om en världsomfattande succé och försäljningsframgång för Volkswagen så är varje ny generation oerhört viktig.

Överdrivna spekulationer

Den tyska tillverkaren skyndar långsamt, vilket möjligtvis kan vara nyckeln till framgång. Förändringarna är aldrig så stora att de kan uppröra de mest konservativa – men ändå så stora att Volkswagen behåller eller ökar sitt grepp om kunderna.

När nu Volkswagen Transporter T6 premiärvisades så hade det som vanligt föregåtts av en massa spekulationer och vilda idéer. Och som vanligt visade sig dessa betydligt överdrivna.

Först på scen i Amsterdam var naturligtvis ett urval av de tidigare generationerna, från ”Ben Pons” T1 och fram till den senaste T5. Som kulmen fick sedan journalisterna från hela världen se ”Generation six” för första gången – i form av en plåtklädd skåpbil, en Transporter, personbussen Caravelle och Multivan, den lyxigare glasade flersätesbuss.

Ökad säkerhet

Jag tycker det är fel att säga att nya T6 är mer personbilslik än någonsin, för här handlar det om en rektangulär låda, med smarta och stora förvaringsutrymme, bra lastförhållande och alla hjul långt ut i hörnen – men å andra sidan skulle den nya bredare grillen inte göra bort sig på något vis alls, på vilken av VW:s personbilar som helst.

Och definitivt inte de nya påkostade strålkastarna. De kan för övrigt beställas som LED-ljus fullt ut.

Om ytan inte är så revolutionerande så har det som vanligt hänt en hel del under plåtskalet. Det handlar bland annat om säkerhetssystemen, där det numera finns möjlighet att utrusta bilen med panikbroms, med driver alert, som håller koll på sömnighetsgraden, elektrisk baklucka och backkamera.

Alla storlekar

När det gäller interiören känner alla igen sig. Här kanske det trots allt går att använda den slitna klyschan om ”personbilslik”, för materialvalen är av allra högsta kvalitéer, för den som vill, liksom infotainmentsystemet, det vill säga ljud-, navigator- och telefonsystem. Det ser likadant ut som i de lyxigaste Golf eller Passat.

När det gäller drivlinan så kommer från en start de dyrare modellerna Multivan och Caravelle att få Euro6-motorer och Transporter utrustas med Euro5-motorer. Men med lagkrav kommer inom kort även Transporter som Euro6-alternativ.

Det finns ett brett urval av motorer, från enklaste och ekonomiska 83-hästaren och upp till den piggaste 203-hästaren. Bränsleförbrukningen sägs av fabriken vara cirka 15 procent lägre än motsvarande modeller av T5.

Bilarna kan utrustas med manuella lådor eller konventionella automater. Och som topp en sjuväxlad DSG-låda med dubbelkoppling för snabba och exakta växlingar.

Redan från start kommer det att finnas två olika axelavstånd och olika takhöjder, vilket gör att bilarna kan väljas för att passa sina uppgifter optimalt.

Ökad kapacitet

Volkswagen i Sverige hade ett bra år 2014 och försäljningen ökade med 12 procent till 12 913 bilar, vilket innebär en marknadsandel på 30,8 procent, för bilar upp till 3,5 ton. Totalt sålde Volkswagen 221 000 bilar under 2014, runt om i världen.

-Basen är en stabil försäljning inte bara i Sverige, utan i hela Europa, säger Hans Turemark, märkeschef Volkswagen Transportbilar.

Mer än var femte transportbil, eller pickup, har Volkswagen-märket i fronten.

-Vi har helt enkelt ett modellprogram som tilltalar, samt en erkänt hög servicenivå. Vi vet att just driftskostnaderna är oerhört viktig för kunderna inom detta segment, och därför är det en styrka att ha en hög servicenivå, samt ett väl utbyggt nät av återförsäljare och verkstäder.

Ett problem som Volkswagen har att tampas med är att produktionskapaciteten helt enkelt inte räcker till för att klara efterfrågan. Av den anledningen har ett mycket omfattande investeringsprogram inletts för att höja kapaciteten vid fabrikerna i Hannover samt polska Poznan – samt bygga en helt ny tillverkningsfabrik i Wrzesnia i Polen. Den fabriken kommer att stå färdig andra halvan av 2016 och det kommer främst att tillverkas Volkswagen Crafter.

-Sedan förr årsskiftet har orderingången ökat så kraftigt att fabriken i Hannover nått gränsen för produktionskapacitet. Ett extra nattskift har dessutom lagts till, förklarar Dr Eckhart Scholz, VD Volkswagen Commercial Vehicles.

-Därför känns det extra bra att nu kunna visa nya Transporter T6, med massor av innovativ teknik, hög tillförlitlighet och därmed låga driftkostnader.

Klassiska linjer

När det gäller lastvikter och volymer har det inte skett några större förändringar, även om Scholz talar om en viss viktökning.

Han menar att det är viktigt för användarna av Transporter, som ju är ett arbetsfordon, att det är funktionellt, med många och bra avställningsytor.

Men skulle ni inte ha velat satsa på en mer spännande och ny design?

-Detta är klassiska linjer för oss, säger Eckhart Scholz till Åkeri & Transport. Vi har medvetet valt att balansera Volkswagens välkända linjer, med en rad nyheter, som grillen och fronten och strålkastarna och interiören. Alla linjer går från front till akter, det är ett avvägt designtänkande. Det handlar om en ikon, detta.