• Läget är låst mellan hamnarbetare och ATM Terminals som numera driver hamnen. Vissa perioder har verksamheten stått still. Foto: Göteborgs hamn
  • - För varje körning till Göteborgs hamn går seriösa svenska åkerier mot konkurs, anser Freddy Welle. Foto: Clas-Göran Sandblom

Fullständigt låst läge i Göteborgs hamn

"Seriösa åkerierna går bankrutt"

"Vi närmar oss arbetslöshet"

De timslånga köerna av lastbilar till Göteborgs containerhamn tycks aldrig ta slut. – Det har bara eskalerat det senaste året, säger Freddy Welle.

Göteborgs stad, som tidigare drev containerhamnen, förhandlade tidigare med Hamnarbetarna. Danska APM Terminals, som ingår i Maersk-koncernen, har kollektivavtal med LO-förbundet Transport. Hamnfyran ställs därmed utanför förhandlingar.

Någon dialog som för frågan framåt förs inte. Relationen är minst sagt frostig. Båda parter är förlorare liksom chaufförerna och de svenska åkerierna.

Freddy Welle:

– Vi som sitter i lastbilarna blir lidande och kan tvingas vänta i upp till sex timmar.

Enligt hamnarbetarna är maskiner eftersatta och datasystemet omodernt. De, å andra sidan, beskylls för att inte arbeta tillräckligt snabbt.

– Många hamnarbetare riskerar att bli av med jobbet efter ett varsel och de är uppgivna, säger Welle.

Åkerierna drabbas olika.

– De flesta svenska åkerier tar betalt för väntetiden. De som har utländska chaufförer gör inte det. Därav är de mer attraktiva. Av alla bilar som trafikerar hamnen är 90 procent av förarna utlänningar. Andreassons och Tjörns Bilservice... det är hur mycket som helst. Det är inget fel på killarna och tjejerna som kör, men de blir utnyttjade. För varje dag vi andra ska till hamnen kommer vi närmare arbetslöshet, det finns inget seriöst åkeri i världen som klarar att betala löner utan att få in några pengar, säger Freddy.

Han ser speditörerna, de som väljer oseriösa åkerier, som skurkar.

Påverkar psykiskt

Det finns dagar då närmare 300 bilar köar. Det finns inget fik, inte ens någonstans att köpa dricka. De flesta undviker den äckliga toan.

– Där ser oftast för jävligt ut, säger Welle.

Hur känner man sig efter att i sex timmar ha kollat tavlan som tickar fram numren?

– Som en idiot. Många mår psykiskt dåligt.

Hur funkar det om du får en körning sent på ditt arbetspass?

– Det är ett annat stressmoment. Kör- och vilotiderna kanske spräcks. Då måste jag åka därifrån. I förra veckan skulle jag hämta, det var panik för en kund. Jag satt där i närmare fyra timmar. När jag kom ut till kunden med containern så var det likt förbaskat inte tal om att lossa, personalen hade slutat. Jag hade suttit där i onödan.

Allt gods har en slottid, en deadline, för när en container ska vara framme i hamnen för att komma med båten.

– För ett tag sedan var tiden satt till 20,45. En kille väntade från klockan 16. till 21. Så dags tog inte datorn emot godset, slottiden hade gått ut. Det fanns inget annat att göra än att köra ut med godset, trots att fartyget låg kvar.

En körning till hamnen får ingen svensk chaufför att hoppa högt.

En tidsfråga

– Vissa dagar kan man visserligen köra rätt in, andra gånger tar det en halv dag. Vi är frustrerade. Frågan är hur länge detta kommer att kunna fortsätta innan vår bransch går under.

Hisingen Truck är ett åkeri som drabbats hårt av den cirkus som råder i hamnen. 25 av 75 chaufförer har fått gå de senaste åren.

Vissa tider har verksamheten stått still. ATM Terminals har dirigerat om gods. Senaste draget är att stänga hamnen under kvällar och nätter.

Arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, vill minska Hamnarbetareförbundets inflytande så att de inte får arbeta fackligt på betald arbetstid. 51 hamnar berörs.

Återkommande stridsåtgärder gjorde att regeringen i februari bad Medlingsinstitutet granska vad som händer.