• Ulf Neumann, System Edström, tycker att årets mässa, där ett samarbete skedde med såväl bilmässan, som mc-mässan - föll väl ut. Chansen är stor att det blir en fortsättning på detta upplägg. Foto: Alf Wesik
  • Bilar som jobbar, eller kanske ”Någon som jobbat med sin bil”, väldigt mycket. Thurtle ställde ut denna bilarnas bil, en Dodge Charger med kromad kompressor och massor av kraft under huven. Och över huven... Foto: Alf Wesik

Full fart bland bilar, påbyggare, flak och kranar - och hantverkare

Det var med en viss spänning han äntrade scenen för att öppna årets Bilar som jobbar, Ulf Neuman, från Edströms. Det handlade nämligen om en ny lokal – och ett helt nytt koncept. - Jag hoppas på goda synenergieffekter, sa han, och blickade ut över ett hav med... ja, inte transportbilar eller påbyggare, utan motorcyklar i alla färger, storlekar och former.

Jag är övertygad om att han lugnade sig en smula, Ulf Neuman, när han en stund efter invigningen kunde konstatera att såväl publiktillströmningen var bra, som omdömena. De flesta verkade köpa tanken på synergieffekter.

För så här var det, att transportbilsmässan Bilar som jobbar, som arrangerats på olika platser sedan starten 2011, för första gången flyttat ut till Stockholmsmässan i Älvsjö, och att den där arrangerades samtidigt och parallellt med den stora bilutställningen och den ännu större motorcykelutställningen.

Tanken är att de som är intresserade av bilar är intresserade av motorcyklar är intresserade av transportbilar, är intresserade av motorcyklar, och så vidare. Att det på något sätt är samma tidens barn, dessa besökare. Och att helheten av de tre olika mässorna under samma tak, om än i olika hallar, blir större än tre.

-Det finns en halv miljon registrerade transportbilar i trafik i Sverige och det nyregistreras cirka 40 000 nya varje år. Det är klart att det finns ett gigantiskt intresse för dessa och det är klart att alla dessa är intresserade även av personbilar och hojar, lustigt vore det väl annars, förklarade Ulf Neuman.

Funktionella

Bilar som jobbar växte fram ur en känsla av att det finns massor av liknande utställningar ute i Europa, och att påbyggare och lätta transportbilar, har en förmåga att försvinna bland alla tunga påbyggare och tunga tillverkare, på den stora lastbilsmässan på Elmia.

-Ja, våra montrar drunknar på Elmia. På ett sånt här ställe exponeras de på ett halt annat sätt.

Ulf Neuman tycker dessutom att en trend i branschen är solklar; nämligen att alla dessa som använda transportbilar, har ett ökat intresse av att de fungerar bra, att de är snygga, och att de blir mer och mer effektiva.

-Medelåldern bland hantverkare är hög, vi måste få in flera ungdomar som är intresserade, och där tror jag utrustningen är viktig, däribland servicebilen. Nya och unga hantverkare är verkligen duktiga inom sina verksamheter och de vill ha ordning på såväl verktyg, som transportmedel. En häftig och ”ball” bil är inte bara en fördel när vi ska rekrytera nya inom hantverksyrkena, de är även viktiga för dessa småföretags marknadsföring.

Han menar att det ger ett helt annat intryck att hantverksfirman kommer med en ren och snygg och funktionellt inredd bil, än vice versa. Och det är ju alldeles riktigt resonerat.