• Här ser vi en radda med generation ett av Volvos nya FH-bilar. Nu ett par år senare är det dags att originalmontera de viktiga nyheterna dynamisk styrning och individuell framhjulsupphängning. Foto: Alf Wesik
  • Som vilken sportbil som helst. Nja, kanske inte riktigt. Men väl individuell framhjulsupphängning på en tung lastbil, nu finns den tillgänglig och i kombination med dynamisk styrning, på Volvo FH och Volvo FH16.
  • ”Arbetet bakom ratten blir såväl stadigare som mindre påfrestande”, berättar Kristin Signert, segmentsansvarig för fjärrtransporter inom Volvo Lastvagnar.

Från fiction till verklighet

Jean Claude sätter sig bakom ratten istället

Vi minns väl alla den episka splitten – alltså filmstjärnan Jean Claude Van Damme, som gick ner i någon sorts spagat mellan två lastbilar, balanserade med tåspetsarna på dörrspeglarna och visade världen att Volvo är ett stadigt företag. Miljontals människor tittade på filmen på sociala medier och såg stunttricket. Men visste inte riktigt varför.

Nu ska fler få veta varför, och faktiskt främst de som direkt berörs, nämligen chaufförer runt om i världen.

Det var Volvo som satsade på den annorlunda marknadsföringen. Lastvagnstillverkaren både lyckades med sin strategi. Och inte.

Lyckades så tillvida att filmen blev omåttligt populär. På bara dagar delades den i sociala medier runt hela världen och lockade flera nyfikna betraktare än alla musikvideor, söta katter, sportklipp och kraschande racerbilar – tillsammans.

Få begrep

Visst företagsnamnet Volvo gick väl hyggligt fram i bruset, men att filmen i själva verket gjorde reklam för Volvos fantastiska nyhet, den dynamiska styrningen, var det väl få som begrep.

Det var i samband med introduktionen av den helt nya FH-serien som Volvo visade sina nyheter, bland annat den individuella framhjulsupphängningen á la personbil, och den elassisterade styrservon, á la inget annat tidigare skådat.

De har dessutom var och en lanserats på vissa produkter och även provkörts i snart sagt alla fackmedier. Men nu är det dags för det stora riktiga steget – nämligen att kombinera dem bägge.

Fjärrtransporter

Volvo Dynamic Steering och individuell framhjulsupphängning på samma fordon.

-Det ger en perfekt styrkänsla, förenklar arbetet rent fysiskt och skapar en mer stressfri arbetsmiljö, säger Kristin Signert, segmentsansvarig för fjärrtransporter till Åkeri & Transport.

Och det är just inom segmentet fjärrtransporter som kombinationen kommer allra bäst till sin rätt. Därför kommer det inom kort att finnas tillgängligt för beställning till Volvo FH och Volvo FH16.

Mindre vibrationer

-Volvos dynamiska styrning är helt enkelt en elmotor som sitter på styraxeln och hjälper föraren att styra när så krävs, och att hålla emot när så krävs. Arbetet bakom ratten blir såväl stadigare som mindre påfrestande.

Den individuella framhjulsupphängningen gör att spårkänsligheten på fordonet blir mindre, att körningen inte påverkas så mycket av hur själva körbanan är förskaffad.

-Framhjulen påverkas inte i lika hög grad av varandra vilket resulterar i en mjukare och stabilare gång främst på landsväg, säger Kristin Signert.

Det har redan visat sig rent praktiskt att förare som tidigare besvärats av arbetsskador upplever en förbättring. Även små påkänningar tenderar annars att bli mycket påfrestande efter många timmar bakom ratten, och många arbetsår.

-Helt klart är att de små vibrationer som uppkommer vid all körning minskar betydligt. Detta får naturligtvis till följd inte bara en trevligare arbetsmiljö utan en ökad trivsel och därmed ökad produktivitet.

Genererar kraften

Konstruktionen består av dubbla länkarmar som låter hjulen röra sig uppåt och nedåt oberoende av varandra. Kuggstångsstyrningen gör att lastbilen omedelbart svarar på rattens rörelse. Konstruktionens tvärbalkar sköter sidostabiliteten och luftbälgar absorderar och reglerar de lodräta rörelserna så att fjädringen blir så behaglig som möjligt.

När det gäller den dynamiska styrningen så bygger den på ett konventionellt mekaniskt styrsystem där en styraxel är kopplad till en styrväxel. Det hydrauliska servosystemet genererar kraften som föraren behöver för att svänga lastbilens hjul.

I Volvos system används en elektroniskt styrd elmotor som sitter på styraxeln. Denna elmotor regleras flera tusen gånger i sekunden av en elektronisk styrenhet.